1.062.395

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Bartók Béla válogatott zenei írásai

Bartók irodalmi és tudományos műveinek jegyzékével/Hangjegyes gyűjtemények a tudományos kutatás és a gyakorlati használat céljaira

Szerző
Szerkesztő
Budapest
Kiadó: Magyar Kórus
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Könyvkötői vászonkötés
Oldalszám: 109 oldal
Sorozatcím: A zenetörténet kézikönyvei
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 18 cm
ISBN:
Megjegyzés: Hangjegyes gyűjtemény. A Stephaneum nyomda nyomatta, Budapesten.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Bartók Béla, az iró és tudós
1.
Könyvünk Bartók Béla irodalmi és tudományos munkásságáról kíván áttekintést adni negyedszáz szemelvényben. Szóhoz juttatja az írót, a tudóst, az előadót, a... Tovább

Előszó

Bartók Béla, az iró és tudós
1.
Könyvünk Bartók Béla irodalmi és tudományos munkásságáról kíván áttekintést adni negyedszáz szemelvényben. Szóhoz juttatja az írót, a tudóst, az előadót, a vitázót, az ismertetőt és összefoglalót. Nem lehet teljes, nem is törekedhetett teljességre: kereten kívül maradtak a nagyobbszabású tudományos művek, kívül a pedagógiai jellegű útmutatások; a kritikai cikkek és kései dolgozatok egy része sem volt még hozzáférhető. Viszont felvettük belé a legfontosabb személyi dokumentumokat, a népszerű előadásokat, valamint a legfőbb elvi tisztázásokat, a kritikus és polemizáló, a támadott, megvádolt és ellenfeleivel leszámoló Bartóknak, tehát a kutatónak, a harcosnak, a művésznek és az embernek döntő állásfoglalásait, köztük olyanokat is, amelyek itt kerülnek először a magyar közönség elé.
2.
Mit jelentett Bartók Béla, a tudós és az író? Ma még csak kezdetén vagyunk nagysága felmérésének. Annyit már tudunk, hogy halálával nemcsak a magyar művészetet, nemcsak századunk zenekultúráját érte pótolhatatlan veszteség, hanem a tudományt is, Bartók tudományát, mely jóformán vele támadt, vele nőtt és melynek legnagyobbszabású úttörője volt. Tudomány, melynek egyelőre még nevet is alig tudunk adni. A népzenekutatásból indult ki, felölelte a gyűjtés, feljegyzés, osztályozás, értelmezés és rendszeralkotás valamennyi fázisát, gazdagodott a szellemi és tárgyi néprajz, a földrajz, az irodalomtörténet és a nyelvtudomány, a történelem és az ősrégészet, majd a népi társadalomkutatás eredményeivel, fokozatosan tágult egyetemes, összehasonlító zenetudománnyá, zenei ethnológiává, összehasonlító zenetörténelemmé . . . Nagy kortársához, művész- és tudóstársához, Kodály Zoltánhoz hasonlóan Bartók is eredetileg tisztán művészi hajlamból s művészi indítóokból közeledett a népzenéhez, benne keresve felfrissítő ösztönzést egy fülledt és fáradt korszakban, a nyugati zene lankadó impulzusai után. «A kutatást tisztán zenei szempontból kezdtem ... - írja önéletrajzában. - A parasztzene tanulmányozása azért volt számomra oly döntő fontosságú, mert lehetővé tette a felszabadulást az eddigi dúr- és moll-rendszerek egyeduralma alól.» Az alkotóművész téma- és színkereséséhez azonban a fölfedezés revelációjával egyszeriben odaszegődött a feltárás tudományos szenvedélye. A művészi tett észrevétlenül alakult tudományos tetté, társadalmi, politikai, emberi tetté. («Parasztzene» - írta évekig irányzatosan, politikai éllel, elszánt társadalmi tüntetésül.) Folytonosan táguló körök, s minden korlát fokozatos lebontása: ez jellemezte Bartók emberi, művészi és tudományos fejlődését, Beethoven és Liszt óta bizonyára senkiét annyira, mint az övét. Anyaga és módszere együtt tágult és gazdagodott; munkakörébe Magyarország mellett egymásután vonódtak bele a Dunavölgy, a Balkán, Kelet-Európa, Afrika, Ázsia, Amerika népi zenéi és régi zenekultúrái. Talán ő az egyetlen tudós, aki négy világrészben gyűjtött és kutatott népi zenéket: a kelet európaiak után Afrikában az arabot, Ázsiában a törököt és Amerikában az indiánt. A szlovákság, ha valaha levetkőzi nacionalista elfogultságait, épúgy neki fogja köszönni alapvető népi dallamgyüjtését, mint már ma is a román, az ukrán, a török zenetudomány. Vissza

Tartalom

Bevezetés. Bartók Béla, az író és tudós (Szabolcsi B.) 5
I. Magyarság, népdal, zeneművészet
1. Önéletrajz (1921) 8
2. A magyar zenéről (1911) 10
3. Az uj magyar zenéről (1921) 11
4. Magyar népzene és új magyar zene (1928) 14
5. A régi magyar népzenéről (1933) 17
6. Mi a népzene? (1931) 19
7. A parasztzene hatása az újabb műzenére (1931) 21
8. A népzene jelentőségéről (1931) 24
II. Az Értől az Óceánig, összehasonlító zenetudomány
9. Az összehasonlító zenefolklore (1912) 26
10. Magyarországi népzenei kutatások (1929) 27
11. Magyar népzene (1935) 30
12. Román népzene (1935) 31
13. Szlovák népzene (1935) 32
14. Népdalgyűjtés Törökországban (1937) 33
15. Az úgynevezett bolgár ritmus (1938) 40
16. Miért és hogyan gyűjtsünk népzenét (1936) 45
III. Szemben a barbársággal
17. Népdalkutatás és nacionalizmus (1937) 56
18. Zene és faji tisztaság (1944) 58
19. A gépzene (1937) 60
IV. Az elődök
20. A clavecinre írt művek előadása (1912) 67
21. Liszt zenéje és a mai közönség (1911) 68
22. Liszt-problémák (1936) 70
23. Delius-bemutató Bécsben (1911) 76
V. Viták kereszttüzében
24. Cigányzene? Magyar zene? (1931) 78
25. Válasz Petranuék támadására (1937) 89
26. Kodály Zoltán (1921) 95
27. Aki nem tud arabusúl (1921) 96
28. Vita a román népdalgyűjtésről Sereghy Elemérrel és Hubay Jenővel (1920) I-VI 97
Utóhang (Szőllősy András) 102
Függelék
Bartók Béla zeneirodalmi és tudományos műveinek jegyzéke 107

Bartók Béla

Bartók Béla műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Bartók Béla könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem