Bartók Béla kompozíciós módszere
Szerző
Kapcsolódó személy
Budapest
Kiadó: | Akkord Zenei Kiadó |
Kiadás helye: | Budapest |
Kiadás éve: | |
Kötés típusa: |
Ragasztott papírkötés
|
Oldalszám: | 339
oldal
|
Sorozatcím: | |
Kötetszám: | |
Nyelv: | Magyar
|
Méret: |
25 cm x 18 cm
|
ISBN: | 963-852-358-1 |
Megjegyzés:
|
Fekete-fehér kottákkal.
|
Értesítőt kérek a kiadóról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
Fülszöveg
Több mint fél évszázaddal a zeneszerző halála után ez az első könyv, amely Bartók Béla zeneszerzői munkamódszerét és gyakorlatát nem elvont elméleti - elemző megközelítésben, hanem a teljes fennmaradt forrásanyagra alapozva tárgyalja - hasonlóan ahhoz, ahogyan a zenetörténet klasszikus életműveit a zenetudomány hagyományosan tanulmányozza.
Bartók általában a zongora melletti improvizálással készült fel egy-egy új mű írására. Előre elhatározott elméletek nélkül komponált, alkotás közben meg akarta őrizni az ösztön és a közvetlenség érzését. Valószínűleg elsősorban ezért nem vállalkozott rendszeres zeneszerzés-tanításra. Nem analitikus szerző volt, hanem olyan teremtő tehetség, akinél az ihlet meghatározó szerepet játszott.
Somfai László harminc év kutatása alapján, mintegy három és félezer oldalnyi kompozíció-vázlat, fogalmazvány, autográf tisztázat, sok ezer oldalnyi további idevágó dokumentum, szerzői javítások és Bartók játszotta előadások tanulmányozására alapozva revideálja a...
Tovább
Fülszöveg
Több mint fél évszázaddal a zeneszerző halála után ez az első könyv, amely Bartók Béla zeneszerzői munkamódszerét és gyakorlatát nem elvont elméleti - elemző megközelítésben, hanem a teljes fennmaradt forrásanyagra alapozva tárgyalja - hasonlóan ahhoz, ahogyan a zenetörténet klasszikus életműveit a zenetudomány hagyományosan tanulmányozza.
Bartók általában a zongora melletti improvizálással készült fel egy-egy új mű írására. Előre elhatározott elméletek nélkül komponált, alkotás közben meg akarta őrizni az ösztön és a közvetlenség érzését. Valószínűleg elsősorban ezért nem vállalkozott rendszeres zeneszerzés-tanításra. Nem analitikus szerző volt, hanem olyan teremtő tehetség, akinél az ihlet meghatározó szerepet játszott.
Somfai László harminc év kutatása alapján, mintegy három és félezer oldalnyi kompozíció-vázlat, fogalmazvány, autográf tisztázat, sok ezer oldalnyi további idevágó dokumentum, szerzői javítások és Bartók játszotta előadások tanulmányozására alapozva revideálja a Bartók zeneszerzői módszeréről elfogadott képet.
A könyv, amely módszerével modellt kínál a 20. század jelentős zeneszerzői életműveinek tudományos feldolgozására, áttekintést ad valamennyi Bartók-mű és kompozíció-töredék forrásairól, a szakembereknek kijelöli a kutatás fehér foltjait, a gyakorló muzsikusokat eligazítja a Bartók-kottázás vitatott kérdéseiben.
Vissza
Tartalom
Fakszimilék jegyzéke IX
A magyar kiadás elé XIII
Előszó XV
Rövidítések XXI
1. Kutatástörténeti bevezetés 1
2. Bartók a komponálásról, módszeréről, műveiről 9
3. A források áttekintése 25
A fennmaradt források 25 • Kézirattípusok 28 • Forrásláncok 30
4. Vázlatok, tervek 34
Terminológia 34 • Megsemmisített, elveszett, vagy soha nem volt vázlatok 36 • Különálló memo-vázlat 38 • Memo-vázlat kontextusban 55 • Margóvázlat 61 • Folyamatvázlattá bővített memo-vázlat 69 • Vázlatfüzet 70 • Részvázlat a végleges textúrához vagy a hangszereléshez 78 • „Tervek" és „számítások"? 81
5. Töredékek, megvalósulatlan kompozíciók 83
6. Papírkutatás és a komponálás mikro-kronológiája 96
7. A fogalmazvány: a komponálás főforrása 113
Definíció, helyzetfelmérés, példagyűjtemény 113 • A műalak formálódása esettanulmányok 144: 3. vonósnégyes, Ricapitulazione della príma parte 144
Zongoraszonáta, az I. tétel kezdete 151 4. vonósnégyes, az I. tétel kezdete 155 Hegedűverseny, a 12-hangú téma 158 Rekapituláció-stratégiák,
2. zongoraverseny, I. tétel 163 Kidolgozási rész stratégiák 167 Zongoraszonáta, I. tétel, a kóda formálódása 170 1926. év zongoradarabjainak fogalmazvány-együttese 175 Korrekciók a 6. vonósnégyes III. és I. tételében, az 5. vonósnégyes III. és II. tételében 179 • A forma revíziója - esettanulmányok 185: 5. vonósnégyes, Scherzo 186
Kihagyott tételek és tételrészek 189 Az 1. rapszódia és a Hegedűverseny befejezés-változatai 194 A 2-zongorás Szonáta /. tételének új visszavezetése 196 A zenekari Concerto és a 2. rapszódia befejezés-változatai 198
8. Tisztázat, hangszerelés, kivonat, átirat 203
Szerzői tisztázat és másolók munkája 203 • Bartók-kopisták 208 • Lichtpaus tisztázatok 214 • Hangszerelés 219 • Zongorakivonat 221 • Saját átiratok, mások átdolgozásai 227
9. Közreadás és javítás 229
Bevezetés 229 • A végleges forma kialakítása 231 • A kiadásra előkészítés és korrektúraolvasás 233 • Javított és átdolgozott kiadások 244
10. Notáció és előadási stílus 254
Tempó, metronóm, időtartam 254 • Bartók kottázásáről 265 • A szerzői hangfelvételek jelentőségéről 283
Függelék: A művek és elsődleges források jegyzéke 301
Szakkifejezések mutatója 324
Bartók-művek mutatója 327
Név- és tárgymutató 333