Előszó | 5 |
A második kiadás elé | 7 |
Gyermekkor és diákévek (1881-1898) | 9 |
Gyermekkor - Zenei élmények a családi körben | 9 |
Hányatott diákévek - Siker Nagyszőllősön | 13 |
Rendszeres zenei tanulmányok Pozsonyban - Brahms és Dohnányi hatása | 17 |
Tanulóévek a Budapesti Zeneakadémián (1898-1903) | 26 |
Thomán István gondoskodása - Ismerkedés Wagner műveivel | 26 |
Zeneszerzői tanácstalanság - Betegségek | 32 |
Zongoraművészi sikerek - Pártfogók, barátok - Gruberné Sándor Emma | 35 |
Richard Strauss Zarathustrája - A Heldenben - Új zeneszerzői tájékozódás - A Négy zongoradarab és a Szimfónia | 38 |
Az első nagy művek (1903-1905) | 44 |
Patrióta lelkesedés, hazafiúi hitvallás | 44 |
Egy évad Berlinben - Külföldi hangversenyek - A Kossuth-szimfónia | 49 |
Elmélyedt munka Gerlicepusztán - A Rapszódia (op.1.) és az I. Szvit | 55 |
A népzene élménye (1905-1907) | 63 |
Liszt kettős példája: új és magyar zenei stílus keresése | 63 |
Párizsi élmények - Kudarc a zenei versenyen - Kodály ösztönzése, az első népzenei gyűjtőutak | 68 |
Ismerkedés európai nagyvárosokkal és magyar falvakkal - Az első népdalkiadvány | 74 |
"Nieztsche híve" - Világnézeti, alkotói és személyes válság - Új eszmények: a népzene, a paraszti világ és a természet | 82 |
A népzenei ihletés első nagy alkotói termése - A Kékszakállú herceg vára (1907-1911) | 89 |
Tanári kinevezés a Zeneakadémiára - A zenei foklór és Debussy zenéjének együttes tanulságai - Újabb út a Liszt-művek megértéséhez | 89 |
A megelőző alkotókorszak lezárása: a II. Szvit - Hegedűverseny Geyer Stefinek - Új hangú zongoraművek - Az I. Vonósnégyes - Dualisztikus művészi világkép: a romantikus műzenei örökség és a népzenei diatónia | 97 |
A szlovák és román népzenei gyűjtés kezdete - Hatása a műveken és Bartók társadalomszemléletén - Az új magyar zene és a sajtó - Kodály és Bartók szerzői estje - A Waldbauer-kvartett | 109 |
A kékszakállú herceg vára - Balázs Béla, a szövegíró - A téma és a zeneszerző - A zene rétegei, dramaturgiája, tonális szerkezete - Az Allegro barbaro | 121 |
Az elhallgatás évei - népzenei gyűjtések, háborús gondok - A fából faragott királyfi (1911-1917) | 135 |
Küzdelem az új zene megismertetéséért - Csalódás és visszavonulás - A Négy zenekari darab - Népzenei gyűjtések, a bihari és a máramarosi román gyűjtemény | 135 |
Politikai feszültség, meghiúsult népzenei tervek - A háború kitörése - Gyűjtési és családi gondok | 146 |
Román és szlovák népzenei ösztönzés, kisebb népdalkompozíciók - A fából faragott királyfi - Szöveg, drámai és szimfonikus építkezés - Szvit zongorára (op. 14.), dalok - A II. Vonósnégyes | 152 |
Színpadi sikerek - A csodálatos mandarin (1917-1919) | 167 |
A fából faragott királyfi bemutatója, sikere - Új művészi légkör a háború vége felé - A kékszakállú herceg vára előadása - Szerződés az Universal kiadóval | 167 |
A csodálatos mandarin - Lengyel Menyhért szövegkönyve, Bartók eszmei megoldása - A mű zenei tipológiája, drámai szerkezete és zenei nyelvezete - Bartók a Magyar Tanácsköztársaság zenei direktóriumában | 177 |
Nemzetközi sikerek, új alkotói megoldások (1919-1923) | 194 |
Ellenforradalmi változások - Fegyelmi vizsgálat a Zeneművészeti Főiskolán - Emigrációs tervek, tájékozódás Berlinben | 194 |
Hajsza Bartók ellen a soviniszta sajtóban - Értő és konzervatív vélemények a Négy zenekari darab bemutatójáról - Bartók Kodályról | 204 |
A népzenei és a korszerű műzenei nyelv új egysége felé: az Improvizációk | 217 |
Boldog erdélyi hagnversenykörutak, sikerek Angliában és Párizsban - A két Szonáta hegedűre és zongorára - A zenei haladás híveinek nemzetközi szervezkedése - A szlovák gyűjtemény | 223 |
A néptánc-finálék: új alkotói szemlélet, új művészi megoldás jelei - A Tánc-szvit, a "népek testvérisége" gondolat első nagyszabású zenei fogalmazása | 232 |
Szünet az alkotásban - Mozgalmas koncertprogram - Új alkotóperiódus nyitánya - Amerikai utazás (1923-1928) | 240 |
Romániai elismerés - A zongoraművészi pálya kiteljesedése - Zeneszerzői elkedvetlenedés - Akadályok A csodálatos mandarin bemutatójának útjában | 240 |
Európa zenei arculata a háború után - Bartók magatartása és esztétikai nézetei - A zongoraművek korszaknyitó sorozata - A III. és IV. Vonósnégyes - Az éjszaka zenéje | 252 |
A csodálatos mandarin újabb kalandjai - A budapesti bemutató halogatása, bemutató Kölnben - Lassú elszigetelődés a hazai közéletben - A III. Vonósnégyes sikeres Philadelphiában - Hangversenykörút az EGyesült Államokban | 279 |
Látogatás a Szovjetunióban - Az európai zene frontjai és Bartók - Kórusművek, a Cantata profana (1928-1930) | 291 |
Népszerű művek a pódiumnak - A népi verbunkos jelentkezése a Rapszódiákban | 291 |
Hangversenyek és élmények a Szovjetunióban | 297 |
A Bartók-tábor erősödése itthon - Művészetének fogadtatása a Szovjetunióban és Nyugaton - A "folklorista" és az "avantgardista " Bartók szembeállítása - A nemzetközi zeneélet hadállásai | 304 |
Szöveges, nyíltan politizáló művek Bartók művészetében a húszas évek végétől - Hitvallás a népek testvériségéről | 319 |
A Contata Profana - A kolindák élménye - Román-szlovák-magyar kantáta-triptichon terve - Az exodus himnusza a Cantatában - A mű zenei építkezése | 333 |
Nyomasztó politikai légkör, nacionalista támadások kint és bent - Visszavonulás, gyűjtőút Törökországban - Népzenei írások, nagy művek (1931-1936) | 342 |
A csodálatos mandarin bemutatója ismét meghiúsul - Bartók visszavonul a budapesti hangversenyélettől - Támadások Romániában - A szlovák gyűjtemény sorsa | 342 |
Népzenei feldolgozó munka a Tudományos Akadémián - Két jelentős népzenei tanulmány - Törökországi gyűjtőút | 353 |
Nagy művek gyermekeknek: a 44 hegedűduó és a Mikrokozmosz - A II. Zongoraverseny, az V. Vonósnégyes, a Zene és a Szonáta két zongorára és ütőhangszerekre | 361 |
Székfoglaló a Tudományos Akadémián - Bartók-művek felújítása az Operában, Bartók-művek az erősödő kórusmozgalomban - Bartók és a magyar haladó értelmiség | 383 |
Utolsó évek, utolsó művek Európában (1937-1940) | 396 |
Rágalomhadjárat Bartók és Kodály ellen a klerikális sajtóban - Küzdelem a fasizmussal, aggodalom Magyarországért, Európáért - A kéziratok mentése | 396 |
A Kontrasztok, a Hegedűverseny, a Divertimento és a VI. Vonósnégyes | 405 |
Emigrációs tervek - Hangversenykörúton az Egyesült Államokban - Búcsú Európától | 415 |
Emigrációban - Az életút és az elkotópálya vége (1940-1945) | 421 |
Kalandos utazás - Letelepedés, lakásgondok - Népzenei munka a Columbia-egyetemen - A szerb-horvát gyűjtemény | 421 |
Súlyosbodó betegség, munkaképtelenség - Baráti segítség, az ASCAP támogatása - Kuszevickij megrendelése: a zenekari Concerto - A hegedűverseny világsikere - Asheville-i üdülés, a Szóló hegedűszonáta | 430 |
A Concerto bemutatása, sikere - Gyógyulás reménye - A román népzenei gyűjtemény - Hazai hírek a háború végén - Aggodalom és honvágy | 442 |
Menuhin meghívása - Egészségi panaszok - A III. Zongoraverseny, a Brácsaverseny vázlatai - Hirtelen katasztrófa | 448 |
Függelék | |
Bartók Béla életének fontosabb eseményei időrendi áttekintésben | 469 |
Műjegyzék | |
Ifjúkori kompozíciók (Denijs Dille jegyzéke alapján) | 469 |
Érett kori kompozíciók és írások (összáll. Szőllősy András) | |
Diszkográfia (összeállította: Somfai László) | 545 |
Irodalom | 569 |