1.062.087

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Barokk művészet

Szerző
Szerkesztő
Budapest
Kiadó: Corvina Kiadó Kft.
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 430 oldal
Sorozatcím: A művészet története
Kötetszám: 10
Nyelv: Magyar  
Méret: 30 cm x 24 cm
ISBN: 978-963-13-5587-1
Megjegyzés: Színes reprodukciókkal.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

A barokk stílust s vele a XVII. század művészetét évszázadokig hanyatlásnak tekintették. Holott a század fő jellemzője a kirobbanó kreativitás. E „robbanás"aranyló szilánkjai azután a szélrózsa minden irányába elrepültek. Caravaggio megindító naturalizmusának Itáliában, Franciaországban, Hollandiában akadtak követői. Guido Reni és Nicolas Poussin inkább a hűvös klasszicizálás útját járta, s Raffaello tisztaságét idézte n. Ott volt azután a szorosan vett barokk vonulat. Nem , hogy velejéig barokk művész volt a rendkívül termékeny Peter Paul Rubens és közvetlen követője, Anthonis van Dyck. Az itáliai barokk festészet legfontosabb képviselőiként Pietro da Cortonát és Luca Giordanót Másképp alakultak a dolgok a szigorú, protestáns Hollandiában. Itt inkább a hétköznapi valóság és az emberi lélek iránt érdeklődő művészek, a csendélet és a tájkép mesterei, a csend és az érzelmek festői voltak többségben; közéjük tartozott Rembrandt és Vermeer is.
A XVII. század a katolikus egyház és az... Tovább

Fülszöveg

A barokk stílust s vele a XVII. század művészetét évszázadokig hanyatlásnak tekintették. Holott a század fő jellemzője a kirobbanó kreativitás. E „robbanás"aranyló szilánkjai azután a szélrózsa minden irányába elrepültek. Caravaggio megindító naturalizmusának Itáliában, Franciaországban, Hollandiában akadtak követői. Guido Reni és Nicolas Poussin inkább a hűvös klasszicizálás útját járta, s Raffaello tisztaságét idézte n. Ott volt azután a szorosan vett barokk vonulat. Nem , hogy velejéig barokk művész volt a rendkívül termékeny Peter Paul Rubens és közvetlen követője, Anthonis van Dyck. Az itáliai barokk festészet legfontosabb képviselőiként Pietro da Cortonát és Luca Giordanót Másképp alakultak a dolgok a szigorú, protestáns Hollandiában. Itt inkább a hétköznapi valóság és az emberi lélek iránt érdeklődő művészek, a csendélet és a tájkép mesterei, a csend és az érzelmek festői voltak többségben; közéjük tartozott Rembrandt és Vermeer is.
A XVII. század a katolikus egyház és az udvari kultúra diadalának kora. Róma egyfajta csodálatos színházzá válik, és pompás barokk épületekkel, templomokkal, kupolákkal, szökőlotákkal gazdagodik. E műemlékek vagy a túláradó képzeletű Gian Lorenzo Bernini, vagy a zaklatott, ám zseniális Francesco Borromini keze nyomát viseli magán. Párizs kapujában felépül a versailles-i kastély, körülötte a Le Notre által tervezett látványos parkkal; Londonban pedig Sir Christopher Wren megépíti az új Szent Spanyolország számára a XVII. század az „aranykor". El Greco és Zurbarán a spanyol misztikus-vallásos hagyományokat fejleszti tovább, Diego Velázquez ellenben a fényűző Habs művét, a Las Meninast tekinthetjük a XVII. század legjellegzetesebb festményének: a művész, önmagát és a madridi udvar tagjait, rafinált játékot űz a tükörrel - a kép tehát a barokk szellemiség kvintesszenciája. Vissza

Tartalom

I. A KLASSZICIZÁLÓ IRÁNYZAT MEGERŐSÖDÉSE
17
Az Accademia degli Incamminati 18
Ludovico Carracci és a vallásos művészet 19
A bolognai Angyali üdvözlet 21
fókuszban A művészetelmélet 22
Agostino Carracci, a művészetteoretikus és metszetkészítő 24
Annibale Carracci klasszikus eszménye 25
A reneszánsz hagyomány varázsa 27
A valóság tanulmányozása 29
A Palazzo Farnese galériája 30
műelemzés Annibale Carracci: Piéta 3 2
Az Emilia tartománybeli művészek Rómában és Bolognában 36
A klasszicizáló irányzat diadala: Guido Reni 38
műelemzés Guido Reni: Atalanté és Hippomenész 40
Kemény rajz, világos kompozíció: Domenichino művészete 42
Francesco Albani és az akadémikus irányzat 43
Guercino és a velencei hatás 44
Raffaello időtlen varázsa: Sassoferrato művészete 45
Sajátos felfogású festők Ferrarában és Romagnában 46
A francia abszolutizmus művészete: akadémikus
és klasszicizáló irányzatok 48
Nicolas Poussin, a filozófus festő 50
műelemzés Nicolas Poussin: Rinaldo és Armida 52
Történelem, mitológia, vallásos témák 54
Az akadémikus elmélet és a „műfajok" hierarchiája 55
Claude Lorrain és a klasszikus természet 57
Poussin hatása 62
A klasszikus irányzat 64
A XVII. század elejének szobrászata: manierizmus,
klasszicizáló irányzat, barokk 64
Carlo Maderno és a vatikáni San Pietro-bazilika homlokzata 66
A klasszicizáló irányzat szobrászai: Alessandro Algardi
és Frangois Duquesnoy 67
A XVII. század klasszicizáló festészete 68
Az építészet megújulása Angliában 69
Az Inigo Jones által tervezett greenwichi Queen's House 70
A londoni Szent Pál-székesegyház 71
2. CARAVAGGIO ÉS A NATURALIZMUS
FORRADALMA
Caravaggio, a szertelen zseni 74
A lombardiai festészet hatása és a római utazás 75
A kifinomult ízlésű műgyűjtő, Del Monté bíboros 76
A neves magángyűjtők részére festett képek 78
A Gyíktól megmart fiú - szimbólumok
és rejtett jelentések 79
A Gyümölcsöskosár 80
A monumentális római művek 81
A San Luigi dei Francesi-templom Contarelli-kápolnája 82
műelemzés Garavaggio: Szűz Mária halála 84
Az elátkozott festő legendája 88
Menekülőben Itália-szerte 89
Nápoly 90
Málta 91
Szicília 95
Róma: Caravaggio hatása 96
Orazio Gentileschi fénykezelése 97
műelemzés Orazio Gentileschi: Pihenő Szent Gsalád 98
Caravaggio első követői 102
Bartolomeo Manfredi, a „manfrediana methodus"
és Giovanni Serodine 103
Caravaggio hatása a nápolyi festőkre 105
Battistello Caracciolo szigorú stílusa 107
A naturalizmus hívei 108
Spanyol festők Nápolyban: Jusepe de Ribera 109
Artemisia Gentileschi: hősnő az életben, hősnő
a művészetben 111
Mattia Preti és Luca Giordano kezdeti korszaka: Caravaggio
árnyékában 112
Caravaggio hatása Európában 113
Külföldi művészek Rómában 114
A francia Caravaggio-követők 116
A „ manfrediánusok" 117
Műelemzés Valentin de Boulogne: Zenészek antik domborművei 118
A Le Na in család 120
Simon Vouet Rómában és Párizsban 121
A holland Caravaggio-követők 122
Georges de La Tour és a fénnyel való kísérletezés 123
műelemzés Georges de La Tour: Bűnbánó Magdolna 12 4
A zsánerképek 126
3. A BAROKK MŰVÉSZET, A HATALOM KIFEJEZŐJE 129
A művészet mint az egyházi hatalom kifejezője 130
Gian Lorenzo Bernini, a barokk géniusza 131
Róma mint Bernini legfontosabb ihletforrása 131
Scipione Borghese szolgálatában 133
Műelemzés Gian Lorenzo Bernini: Dávid 136
Bernini, a pápák művésze 138
A baldachin és Szent Péter széke 139
A pápai síremlékek 140
Fókuszban Az allegória 142
Fókuszban Vallási allegóriák: a Vanitas-ábrázolások 143
Fókuszban Profán allegóriák: a boszorkányság 144
A misztikus élmények 145
Műelemzés Gian Lorenzo Bernini: Szent Teréz eksztázisa 146
Boldog Ludovica Albertoni síremléke 148
A szökőkutak 149
Bernini mint építész és várostervező 152
A Piazza San Pietro rendezése 153
Bernini világi épületei 154
A barokk festészet születése 155
Pieter Paul Rubens és a barokk eredete 156
Rubens Itáliában 157
A vallicellai Madonna 159
Műelemzés Pieter Paul Rubens: Krisztus siratása 160
Rubens hazatérése 164
Rubens antwerpeni műhelye 165
Az újfajta térfelfogás 166
Guercino és a Casino Ludovisi 167
Térillúziós hatások Lanfrancónál 168
A nagyszabású freskódíszítések kora 169
Pietro da Cortona, a barokk szellemiség kiváló képviselője 170
Pietro da Cortono: Bacchus diadala 172
A Palazzo Barberini: Az Isteni Gondviselés diadala 174
A római Santa Maria in Valiicél la boltozata 175
Giovan Battista Gaulli illuzionisztikus festészete 176
A Santlgnazio-templom freskói 179
Andrea Pozzo: Szent Ignác mennybemenetele 180
A jezsuiták megrendelései és a barokk művészet 184
Luca Giordano, a vándorló művész 185
A firenzei Palazzo Medici Riccardi díszterme 187
A végtelen tér megteremtése 190
Francesco Borromini, a nyugtalan szellemű építész 191
A San Carlo allé Quattro Fontane 192
Az Oratorio dei Filippini 193
A Sant'lvo alfa Sapienza 194
A X. Ince megbízásából tervezett épületek 195
A Palazzo Spada kolonnádja 196
Barokk épületek Rómában 197
4. A KISEBB ITÁLIAI VÁROSOK MŰVÉSZETE
A XVII. SZÁZADBAN 199
A XVII. századi Lombardia: a festészet mint
Az ellenreformáció kifejezője 200
Műelemzés Gerano, Morazzone, Giulio Cesare Procaccini: Szent Rufína
és Szent Seconda vértanúsága 202
Milánó a Borromeók korában 206
Richini dinamikus építészete 208
Cerano egyszerű realizmusa 209
Giulio Cesare Procaccini tetszetős stílusa 210
Morazzone színkezelése 211
Műelemzés Morazzone: Pünkösd 212
Tanzio da Varailo, a Sacri Monti festője 214
A valóság festészete 215
Új Hatások a genovai festészetben 216
Van Dyck genovai tartózkodása 217
Műelemzés Anthonis van Dyck: Családi portré 218
Egy francia művész Genovában: Pierre Puget 222
Fény és szín Strozzinál és Asseretónál 223
Greehetto és a flamand hatás 224
Az új művészi identitás keresése Velencében
225
Firenze: hagyományőrzés és kifinomult színkezelés 226
fókuszban A kisméretű képek 228
Pietro Tacca későmanierista stílusa 230
A nápolyi építészet megújulása 231
A Certosa di San Martino 232
Három barokk város: Lecce, Noto, Palermo 233
5. A VALÓSÁG VARÁZSA 235
Rembrandt van Rijn, a barokk egyedi változata 236
A valóság megértése 237
„A lélek munkálkodása": Rembrandt portréi 238
Fókuszban A lélektani portré 240
Vallásos témák 242
Fény és árnyék Rembrandt művészetében 244
Műelemzés Rembrandt: Éjjeli őrjárat 246
A „hétköznapi" témák 248
Rajzok és metszetek 249
Hollandia, a természet tükre 250
Frans Hals és a „karikatúraszerű" portré 253
Műelemzés Frans Hals: A vidám iszákos 254
A tájképfestészet sikere 256
Pieter van Laer és a népi élet ábrázolása 257
Bamboccio követői 258
Jan Steen enteriőrjei 260
Giuseppe Maria Crespi: az olasz válasz 261
Csendéletfestők 262
Fókuszban Művészek a tükörben 264
Jan Vermeer: a valóság átszellemült vizsgálata 266
Műelemzés Jan Vermeer: A csipkeverőnő 268
Fény és szín Jan Vermeemél 271
Embereket ábrázoló csendéletek 271
A művész felesége 275
A klasszikus tájkép 278
Az előfutárok: az emiliai művészek 279
A természet diadala: Nicolas Poussin művészete 281
Műelemzés Nicolas Poussin: A költő ihlete 284
Az ideális táj: Claude Lorrain művészete 286
Műelemzés Claude Lorrain: Tájkép Tóbiással és az angyallal 288
A rajzolás gyakorlata 290
Tanulmány vagy önálló mű? 291
A múlt művészetének másolása 293
A természet utáni rajz 294
A természet és a „capriccio" 296
A tragikus táj 298
A természet emelkedett ábrázolása Salvator Rosánál 300
Gaspard Dughet viharos tájképei 301
A színpadias természet: Alessandro Magnasco tájképei 302
Az új venetói festészet 304
A nyugalmas természet 305
Az egyszerű természet Jan van Goyennél 307
A „szakosodott" festők: Jacob van Ruysdael és Meindert Hobbema 308
Műelemzés Meindert Hobbema: Vízimalom 310
Az emberlakta táj 312
7. A XVII. SZÁZAD SPANYOL MŰVÉSZETE:
AZ „ARANYKOR" 317
Diego Velázquez, a XVII. századi spanyol művészet fárosza 318
A vallási témájú képek 320
A hétköznapi témák 322
A hivatalos festészet 324
Műelemzés Diego Velázquez: Mars isten 326
A misztikus-vallásos vonulat 329
El Greco sajátos művészi látásmódja 330
Jusepe de Ribera részvéttel! ábrázolásmódja 334
Zurbarán spirituális művészete 337
Az Academia de San Fernando szerzetesportréi 338
Muriílo elbájoló vallásossága 340
Műelemzés Bartolomé Esteban Murillo: Gyermek koldus 342
A sevillai San Francisco-kolostor kisebbik kerengője 346
A csendélet diadala 347
A spanyol csendéletfestők 349
Műelemzés Francisco de Zurbarán: Csendélet 3 50
Fókuszban A csendélet Európában 352
Fókuszban A hangszerek 353
Fókuszban A virágok 354
Fókuszban Az állatok 355
Fókuszban A terített asztal 356
Építészet és szobrászat 357
A Transparente, Narciso Tomé műve 358
8. AZ UDVARI POMPA 361
A firenzei Palazzo Pitti 362
Pietro da Cortona dekorációi 363
A Sala della Stufa 365
Műelemzés Pietro da Cortona: Aranykor 366
A Sala di Venere 370
A Sala di Apollo 371
A Sala di Marté 372
A Saladi Giove 373
A Sala di Saturno 374
A Giardino di Boboli 375
Torino: a francia modell és Guarini építészete 376
A torinói lepel kápolnája 378
A versailles-i királyi rezidencia 379
A palota 380
Charles Le Brun dekorációi 381
Fókuszban a hivatalos portré 382
A Tükörgaléria 384
A Szent Lajos-kápolna 385
A park 386
Francia hatás német és osztrák földön 387
A charlottenburgi kastély 388
Az iparművészet 389
Ötvösmunkák, liturgikus tárgyak és ereklyetartók 390
A falikárpitok 391
VIII. Orbán fali kárpitjai 392
A bútorok 393
Az udvari művészek 394
Rubens mint udvari festő 396
A Medici Mária életéről szóló festménysorozat 400
Műelemzés Pieter Paul Rubens: Medici Mária partraszállása Marseille-ben 402
Bernini Franciaországban: a XIV. Lajosnak készített tervek 404
Fókuszban A portrészobrászat 405
Anthonis van Dyck I. Károly angol király udvarában 406
Diego Velázquez IV. Fülöp spanyol király udvarában 407
A spanyol udvar Velázquez képein 409
Műelemzés Diego Velázquez: Las Meninas 410
Ünnepek és ideiglenes díszletek 412
A város mint színpadi kulissza 413
Bernini, a múlandó pillanat művésze 415
Jacques Callot és Baccio del Bianco rajzai 416
A színház 418
IDŐRENDI TÁBLÁZAT 422
A MŰVÉSZEK NÉVMUTATÓJA 428

Chiara Lachi

Chiara Lachi műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Chiara Lachi könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem