Előszó
Könyvünk Barcza Gedeon nemzetközi nagymester gazdag életében próbál választ keresni ezekre a kérdésekre és vázlatosan, keresztmetszetszerűen számol be egy töretlen ívű sakkpályafutás kezdeteiről, kibontakozásáról, beteljesüléséről.
Sakkéletünk fájdalmas vesztesége, hogy a nagymesternek már nem maradt ideje arra, hogy tapasztalatait, sakkszemléletét, sikereit és élményeit egy életmű-beszámoló keretében tegye közkinccsé. Igen jellemző módon inkább a Magyar Sakktörténet 3. kötetével foglalkozott, de erőit túlbecsülte és ezt a munkát már Földeák Árpádra kellett hagynia, majd a váratlan halál végleg kiütötte kezéből a tollat.
Barcza Gedeon sokoldalú munkásságának bemutatására nyilván kötetek kellenek majd, hiszen több mint fél évszázadon keresztül volt hazánk kiemelkedően eredményes játékosa (nyolcszoros bajnok, nyolcszoros olimpikon, 297-szeres válogatott) és ezzel egyidejűleg a Magyar Sakkvilág főmunkatársa, a Magyar Sakkélet szerkesztője és - ahogyan ma már mindenki előtt nyilvánvaló - nemzedékek tanítómestere. Munkaerkölcse, szakmai igényessége, irodalmi szintű megjelenítő készsége (szóban és írásban egyaránt) legendás volt. Hagyatékából, elemzéseiből bőven válogattunk, így - ahol csak lehetett - az ő írásai, elemzései szerepelnek majd könyvünk lapjain. Kedvenc költőjét, Babits Mihályt idézve - „jaj én vagyok az ómega és az alfa" - közelítettünk kedély világához, de persze az „alfabet" többi betűjét is ábrázolni szerettük volna: a kis és nagybetűket, aztán az írásjeleket is, vagy éppen a zárójeleket, amelyek életéhez éppúgy hozzátartoztak, mint - például - a zenei szünetjelek is.
Legfőképpen azt tűztük ki célul magunk elé, hogy játszmái, elemzései saját életüket élhessék, hogy a gyűjtemény önállóan is kirajzolhassa majd a nagymester arcélét, portréját.
Személyiségének varázsa egészen különleges, ma is élő: a szellem emberének hivatástudata világítja át minden leírt sorát, mondatát, amellett, hogy pedagógusi kötelességérzettel abroncsként szorítja össze a meglelt örökérvényű igazságokat. A sakk belső törvényeiről, az ő sajátos „Barcza-féle" építészetének fejlődéséről tesz bizonyságot minden játszmája, minden lépése.
Vissza