Előszó
Bevezető
Az ötödik osztályba lépés az esetek többségében jelentős változást hoz mind a gyerekek, mind a hitoktatók számára. Sokan nem csak egyszerűen felső tagozatba lépnek, új osztályfőnököt, új tantárgyfelosztást, sok esetben új hitoktatót is kapnak. Vannak, akik iskolát is ebben a korban váltanak. Akik beleesnek ezekbe a változásokba, azok hagyjanak időt magunknak egymás megismerésére. Az ötödik osztály hittananyaga lehetőséget is ad erre. Változást jelent az is, hogy ettől a kortól kezdve egyre inkább építeni lehet a gyerekek önálló munkájára, hiszen itt már követelmény az írni és olvasni tudás, ismerik a fogalmazás alapvető szabályait.
Ebben a korban már minden gyerek kezébe lehet adni a Bibliát. Éljünk is ezzel a lehetőséggel, és közösen ízlelgessük annak igazságait, szépségeit, hogy mire konfirmálni fognak, teljes biztonsággal tudják önállóan is olvasni! (Tudom, hogy a gyerekek képességei és tudásszintje nagyon változó, helyenként más és más, én itt az átlagot vettem alapul. Lehet a Bibliát ennél előbb is kézbe adni és később is, de a konfirmáció a végső határidő.) Az aranymondásokat a fejből megtanulandó bibliai versek váltják fel. Nem feltétlenül van ilyen idézet minden anyagrészhez, fontos, hogy a Tíz parancsolat bibliai szövegét év végére minden gyerek megtanulja. Fektessünk nagy hangsúlyt ennek gyakorlására!
Témakörönként ajánlok egy vagy több éneket is megtanulásra, az egyházzenészek által kiírt anyagot is igyekszem beleilleszteni az órák anyagába. A helyi tanterv készítésénél hagyjunk időt az ünnepekre. Ebben a könyvben nem térek rá ki külön, de figyelmükbe ajánlom az énekanyagból a reformáció ünnepéhez a 390., a karácsonyi ünnepkörhöz a 316. és a 398., a húsvéti ünnepkörhöz a 353., a pünkösdi ünnepkörhöz a 475. dicséretet.
Az ötödik osztály hittananyaga nem üdvtörténeti sorrendet követ, hanem témacentrikus. A Tíz parancsolatot veszi végig, nem mint jogi előírást, hanem mint Isten szeretetére adott válaszunkat. A H. K. T. is A háládatosságról cím alatt, a jócselekedetekkel és az új ember felöltözésével kapcsolatban beszél erről. Az ötödik osztály anyaga ezt így fogalmazza meg: Ki a boldog ember?
Kívánom, hogy Isten Igéje és Lelke által találjunk választ erre az életünket meghatározó kérdésre a ránk bízott gyermekekkel együtt!
A bevezetőben szeretnék néhány szót szólni a tanári kézikönyv felépítéséről is. A tantervnek megfelelően 6 témakörre osztottam a tananyagot, témakörönként 10 lecke található, amiből az utolsó összefoglaló jellegű. Minden téma elején olvasható az adott anyagrészre vonatkozó cél és követelmény egy-egy - esetenként csak ajánlott - énekkel. Minden lecke háttérinformációval kezdődik, majd az adott óra célja olvasható. Ezután a téma bevezetéséhez, feldolgozásához, elmélyítéséhez szeretnék gondolatébresztő ötleteket adni, hogy ki-ki a saját csoportjának megfelelően azt továbbfejleszthesse. Végül az adott anyagrész követelménye kerül megfogalmazásra és egy ajánlás az énekekre.
Vissza