Fülszöveg
E nem szokványos című könyv a hagyományos operaismertetők és a műfajjal mélyebben ismerkedni kívánókat szolgáló írások összegzésére tesz kísérletet. Szerzője, Winkler Gábor olyan operabarát (ha szabad ilyet írni, a zene e területét megszállottan szerető ember), aki bár nem képzetlen e területen (másfél évtizeden át tanult zongorázni, zeneelméletet és -irodalmat, játszott kamarazenét, s három évig foglalkozott klasszikus énekkel is), nem hivatásos zenész vagy zenetudománnyal foglalkozó szakember. Az élet egészen más területéhez köti választott hivatása. A zenei világ e szelletét maga is operába járva, könyveket olvasva, hanglemezeket hallgatja és ismertetőiket tanulmányozva, végső soron az élő zenén keresztül ismerte meg. Személyes tapasztalatai és a művek megismerése kapcsán szerzett ismereteit, információit felhasználva ad áttekintést az operairodalom jelentős részéről, a XVIII. század utolsó éveitől kezdve a XX. század negyvenes éveinek végéig, a teljesség igénye nélkül. Igyekszik...
Tovább
Fülszöveg
E nem szokványos című könyv a hagyományos operaismertetők és a műfajjal mélyebben ismerkedni kívánókat szolgáló írások összegzésére tesz kísérletet. Szerzője, Winkler Gábor olyan operabarát (ha szabad ilyet írni, a zene e területét megszállottan szerető ember), aki bár nem képzetlen e területen (másfél évtizeden át tanult zongorázni, zeneelméletet és -irodalmat, játszott kamarazenét, s három évig foglalkozott klasszikus énekkel is), nem hivatásos zenész vagy zenetudománnyal foglalkozó szakember. Az élet egészen más területéhez köti választott hivatása. A zenei világ e szelletét maga is operába járva, könyveket olvasva, hanglemezeket hallgatja és ismertetőiket tanulmányozva, végső soron az élő zenén keresztül ismerte meg. Személyes tapasztalatai és a művek megismerése kapcsán szerzett ismereteit, információit felhasználva ad áttekintést az operairodalom jelentős részéről, a XVIII. század utolsó éveitől kezdve a XX. század negyvenes éveinek végéig, a teljesség igénye nélkül. Igyekszik külön megszólítani a műfajjal csak most ismerkedőket (számukra alapinformációkat nyújt), a rendszeres operalátogatókat (elsősorban nekik, hozzájuk szólnak az érdekességeket felölelő, a művek keletkezés-történetével, előadási hagyományaival foglalkozó fejezetek) és a hanglemezgyűjtőket (a hozzá hasonló „megszállottakat"), vagy a hallott-megismert műveket otthon is hallgatni szándékozókat. Számukra vásárlást segítő információkkal szolgál. Munkáját avatott szakértő lektorok segítették, hogy a közreadott információk - amelyekhez hasonló részletességűek magyar nyelven jelenleg alig férhetek hozzá - a lehető legpontosabbak lehessenek.
Van valami különleges, varázslatos tulajdonsága ennek a műfajnak, amit nehéz szóban megmagyarázni. Megérint az emberben valamit, ami legbelül van, és amit nem lehet néven nevezni. Mert ez a műfaj * egyszerre mutatvány és gondolkodásra csábító feladvány, szinte cirkuszi attrakció, ami a sportarenák hangulatával párosul, de ugyanakkor a legintimebb megszólalás is, ami mindenkiből kihoz valami személyeset, valami ősi emléket, valami szóban nehezen leírható lelki folyamatot. És ezért jelennek meg újabb és újabb könyvek a műfajról, mint például ez a meghökkentő mű. Igen, meghökkentő, mert az információk ilyen bősége ritkán árasztotta el az olvasót. Itt olyan sok adatot, érdekességet, körülményt, személyt, színházat ismerünk meg, amire eddig talán nem volt példa az operáról szóló ismertető könyvek tömegében. Olyan ember írta, aki a műfaj szerelmese, aki ezt a szerelmet egyesítette a szorgalmas kutatással és személyes reflexióval, így hozza közelebb olvasóihoz szeretete tárgyát. Azok számára, akik most kezdik élvezni az opera varázsát, más élményt nyújt ez a könyv, mint azok számára, akik eddig azt hittek, hogy alaposan ismerik. Rengeteg újat tudtam meg ebből a könyvből, és biztos vagyok benne, hogy mindenki számára lesz benne felfedeznivaló.
Vissza