Előszó
Kultúrpolitikánk egyre fokozódó súlyt helyez szocialista műveltsé-
günk kialakítására, megerősítésére, fejlesztésére. Ennek eredménye a
képzőművészet területén a szocialista realizmus megteremtése érdeké-
ben végzett munka komoly sikere. Az élő művészet a szemünk előtt, nap-
jainkban válik valóban a nép művészetévé. Kevés azonban, ha kizárólag
a jelen alkotó művészete lesz a dolgozó nép kincse, fel kell tárni, be
kell mutatni azokat a határozott eredményeket is, melyeket képzőművé-
szetünk múltbeli fejlődése során ért el. Erős fénnyel kell rávilágítani
haladó hagyományaink értékeire, hogy alkotó művészetünk valóban
helyes tanulságot vonhasson le művészi múltunkból. Révai elvtárs
mondta az I. Magyar Képzőművészeti Kiállítás megnyitóján elhangzott
beszédében: „Képzőművészetünk kezdődő megújhodásának harmadik
kiváltó oka az, hogy újra felfedeztük a magyar képzőművészet nagy rea-
lista hagyományait. . . . Az új magyar szocialista képzőművészet mélyen
nemzeti jellegét az is bizonyítja, hogy visszanyúl a magyar klasszikus
realista művészethez." E megállapítás nemcsak követelmény művésze-
tünk további fejlődésére vonatkozólag, hanem útmutatás a magyar
művészettörténet feladatait illetően is.
Művészettörténészeink egyik döntő feladata, hogy a múltnak marxista
szemléletű bemutatásával serkentsék a továbbiakban jelenünk művésze-
tét. Ez a módszer teszi valóban mindenki számára hozzáférhetővé
régebbi művészetünk szépségeit, érthetővé mondanivalóit. Művészi múl-
tunknak a dialektikus-materialista történetszemlélet alapján való átérté-
kelése egyik legsürgősebb feladatunk. Hiteles arcképet kell rajzolni
azokról az élenjáró művészekről, akik egykor a magyar művészetet a
haladás irányába lendítették. Kiemelni azokat, akik a kritikai realizmus
hangján szóltak koruk problémáiról; ők segíthetik a legtöbb eredmény-
nyel a jelen fejlődését.
Ezt a célt szolgálja e kötet, a Barabás Miklósról szóló első nagyobb-
lélekzetű monografia. Szerzője, Hoffmann Edit a hazai polgári művészet-
történetírás egyik legkiemelkedőbb alakja.
Vissza