Előszó
Hogyan használjuk ezt a tankönyvet?
Kedves Tanulók! Olvasni, tájékozódni mindenki szeret, tanulni bizonyára kevesebben. Amikor mi, ennek a tankönyvnek az írói, magunk elé képzeltük új...
Tovább
Előszó
Hogyan használjuk ezt a tankönyvet?
Kedves Tanulók! Olvasni, tájékozódni mindenki szeret, tanulni bizonyára kevesebben. Amikor mi, ennek a tankönyvnek az írói, magunk elé képzeltük új tankönyvünket, olyasféle könyvet akartunk alkotni, amely szórakoztat is, tájékoztat is, tanít is. Nemcsak felsorolni akartuk az előírt kémiai ismereteket, hanem segíteni is azok megértésében, megtanulásában.
Meg fogjátok látni, hogy mennyi kémiai ismerettel rendelkeztetek eddig is, csak nem értékeltétek ezeket. Most összeszedjük, megmagyarázzuk mindazt, amit magatok körül eddig is tapasztaltatok. Sokan előre félnek a kémia tanulásától, mert idegen számukra a betűknek és számoknak az a rendszere, amelyet kémiai képleteknek és kémiai egyenleteknek nevezünk. Pedig nem a képletek bemagolása a kémiatanulás lényege, hanem a körülöttünk folyó jelenségek és az általunk előidézett folyamatok eddiginél pontosabb, újszerű magyarázata. Kétségtelen, hogy ez a munka bizonyos figyelmet kíván majd Tőletek, de ha valaki rászánja ezt a figyelmet, akkor szórakoztatóvá válhat számára, a több tudás pedig igen-igen jó érzés.
Nehéz egy tudományról áttekintést szerezni egyetlen tanév alatt. Ez csak alaposan lerövidített tananyagon és nagyon rendszeres munkával érhető el. Éppen ezért adtunk könyvünknek olyan szerkezetet, hogy minden témán belül, amelyet elvégzünk, ugyanabban a rendben gondoljuk át az ismereteket. Először rendszerezzük idevágó eddigi tudásunkat, azután elvégzünk néhány egyszerű kísérletet, vagy átgondolunk néhány tudományos és technikai eredményt, amelyek alapján új, számunkra eddig ismeretlen jelenségekre következtethetünk. Saját következtetéseinket kiegészítjük néhány olyan magyarázattal, amelyhez magunk erejéből nem juthatnánk el, majd egy rövid szöveg hiányzó szavainak beírásával meggyőződünk arról, hogy valóban megértettünk-e mindent. Ekkor elővesszük füzetünket, és az új ismeretek begyakorlása céljából írásban válaszolunk a fejezet végén található kérdésekre. Lehetséges, hogy egyik-másikra nem sikerül felelnünk, nem emlékszünk pontosan a kérdéses tényre, hiszen először hallottuk. Erre az esetre is számítva, mindegyik kérdés után elhelyeztünk egy számot. Ahol a fejezet szövege mellett a margón ugyanezt a számot találjuk, ott olvashatjuk az elfelejtett részletet. Ha a kérdés megoldásához korábbi fejezet anyaga is szükséges, ezt is könnyen megtaláljuk. A könyvnek öt része van, azon belül több-kevesebb fejezet.
Vissza