Előszó | 3 |
Bevezetés | |
A kérdés jelentősége | |
Harc az isteneszme körül | |
Bebizonyítható-e az Isten létezése? | |
Az istenérvek logikai értéke | |
A kérdés megkerülése | 9 |
Az istentagadás főbb elméletei | |
A szkepticizmus (Általános kételkedés) | 19 |
A szubjektivizmus (alanyelviség) | |
A szubjektivizmus tarthatatlan | 22 |
A pozitivizmus | 25 |
A Kant-féle agnoszticizmus | 29 |
Kant bölcseleti rendszere | |
A kantizmus bírálata | |
Kant és az istenérvek | |
A pantheizmus | 39 |
A monizmus | 40 |
Miben van igaza a monizmusnak? | |
A monizmus bírálata | |
A monizmus ellenmondásai | |
A monizmus lehetetlen következményei | |
A materializmus | 55 |
A materializmus bírálata | |
A materializmus nem tudja bizonyítani alaptételét | |
A materializmus lehetetlenségeket állít | |
A materializmus és az öntudat | |
A lélek léte bizonyos | |
A darvinizmus | 70 |
A darvinizmus gondolatmenete | |
A darvinizmus látszólagot támaszai | |
Darvinizmus és származástan | |
A darvinizmus bírálata | |
A kérdéds természettudományi része | |
A darvinizmus bölcseleti tarthatatlansága | |
A darvinizmus ú.n. támaszai | |
Összefoglalás | |
A deizmus | 91 |
A pesszimizmus | 93 |
A pozitív istenbizonyítás (Istenérvek) | |
Az istenérvek beosztása | 96 |
Az erkölcsi istenérvek | 96 |
A közmegegyezésből folyó istenérv (Argumentum ex eonsensu) | |
Amiben az emberiség túlnyomó része megegyezik, csak a józan ész következtetése lehet | |
Csalás nem lehet a közmegegyezés forrása | |
A közmegegyezés forrása nem lehet közös tévedés | |
Az összes népek ismerték s vallják az Istent | |
Ellenvetések | |
Az ősi isteneszme és a félelem | |
Tehát az Isten létének igaz dolognak kell lenni | |
A boldogságvágyból folyó istenére (Argumentum eudaemonologicum) | 118 |
A boldogságvágy minden embernek veleszületett, kiirthatatlan tulajdonsága | |
Lehetetlen, hogy az ember természetes szükségességgel törekedjék olyasmi után, ami semmikép el nem érhető | |
Ez a boldogságvágy csak a végtelen jóban elégülhet ki teljesen | |
A végtelen jó azonban az Isten | |
A lelkiismeretből folyó istenérv (Argumentum deontologicum) | 121 |
Az emberi lelkiismeret egy feltétlenül felettünk álló erkölcsi törvényt tételez fel | |
Ez a lelkiismereti törvény Isten nélkül érthetetlen volna | |
A fizikai (természetbölcseleti) istenérvek | 126 |
A világrendből és célszerűségből vett istenérv | |
Az egész anyagi világban a legcsodálatosabb, legösszetettebb és legállandóbb rend és célszerűség uralkodik | |
Célszerűség a természetben | |
A világrend jellege | |
Ennek a rendnek és célszerűségnek alapjának kell lenni | |
Még egy összefoglaló érv | |
Ellenvetések a teleologikus istenérv ellen | |
Rendellenességek (diszteleologiák) a természetben | |
A fizikai mozgásból vett istenérv (Argumentum ex motu physico) | 163 |
Az élet eredetéből folyó istenérv (Argumentum biologicum) | 166 |
A földön valamikor nem volt élet | |
Ma a földön van élet | |
Az élet nem keletkezhetik élettelenből | |
Az ősnemződés bölcseleti lehetetlensége | |
Az ősnemződés természettudományi lehetetlensége | |
Ellenvetések | |
Agy és lélek | |
Az élet tehát csakis Teremtő által jöhetett létre a földön | |
A világ térbeli végessége s időbeli kezdedte | 179 |
Végtelenül nagy-e és öröktől fogva való-e ez a világ? | |
A világ térbeli végességének érvei | |
Ellenvetés | |
Ugyanaz más alakban | |
A világ időbeli kezdetének érvei | |
Az "örök" világ természettudományi lehetetlensége | |
Az "örök körforgás" | |
A bölcseleti istenérvek | 191 |
A világtani istenérv (Argumentum cosmologicum) | |
Ez a világ nem önmagában bírja létének végső alapját | |
Tehát ez a világ nem lehet magától | |
Tehát kell Istennek lenni, aki ennek a világnak létet adott | |
Ugyanez más alakban | |
Ugyanaz más úton | |
Ellenvetés | |
A mozgástani istenérv (Argumentum cinematologicum) | 199 |
Ez az egész világ, beleértve az embert is, csupa változékony lényből áll | |
Ami azonban bármely értelemben, akár értelemben, akár állagilag, akár csak járulékailag is változékony, semmiesetre sem létezik önmagától | |
Kell tehát egy világfeletti, önmagától létező lénynek lennie | |
Ellenvetés | |
Az egységelvi istenérv (Argumentum henologicum) | 204 |
Az önmagától létező lény csak végtelen tökéletességű lény lehet | |
Végtelen tökéletességű lény csak egy lehet | |
Ez a világ csupa sokszerű s tökéletlen lényből áll | |
Kell tehát lenni egy világfeletti, végtelen tökéletességű, egyetlen lénynek, amely önmagától van | |
Ez a világ lényegében tökéletlen | 208 |
Ellenvetés | |
Ami nem végtelen tökéletességű lény, az nem lehet magától, a maga erejéből | |
Tehát ez a világ nem önmagától való s kell lenni egy világfeletti végső, értelmes oknak: Istennek | |
Az eszmetani istenérv (Argumentum ideologicum9 | 215 |
Az igazság reális s az embertől és a világtól független valami | |
Az igazságnak ez a mindentől független realitása és hatalma egy végtelen lényre, mint ős Igazságra utal | |
Hasonlat | |
Ellenvetés | |
A jóság reális s az embertől és a világtól független valami s mint ilyen a végtelen jóra utal | |
A szépség is Istenhez mint a szépség ősforrásához vezet | |
Összefoglalás | 225 |
A vallás és az ember | 227 |
A vallás fogalma | |
Az emberi lélek szellemisége | |
A lélek szellemiségének bizonyítékai | |
Az akaratszabadság | |
A lélek állaga | |
Az emberi lélek halhatatlansága | |
A lélek halhatatlanságának bizonyságai | |
A vallási tények | |
Vallás és hit | |
A kinyilatkoztatás lehetősége | |
Összefoglalás | |