1.067.297

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Istenhit és Istentagadás

Szerző
Budapest
Kiadó: Magyar Kultúra
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Könyvkötői kötés
Oldalszám: 249 oldal
Sorozatcím: Katolikus kultúrkönyvtár
Kötetszám: 2
Nyelv: Magyar  
Méret: 21 cm x 15 cm
ISBN:
Megjegyzés: Második kiadás. Nyomtatta Pallas részvénytársaság nyomdája, Budapest.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Ez a kötet épúgy, mint a Katolikus Kulturkönyvtárnak már megjelent s még készülő kötetei, elsősorban gyakorlati célt tart szem előtt. Tudományos alapon, de közérthető nyelven akarja kifejteni a... Tovább

Előszó

Ez a kötet épúgy, mint a Katolikus Kulturkönyvtárnak már megjelent s még készülő kötetei, elsősorban gyakorlati célt tart szem előtt. Tudományos alapon, de közérthető nyelven akarja kifejteni a katolikus világnézet alapigazságait, nem a szentírásból, hanem a puszta gondolkozó ész következtetései s a természettudomány és bölcselet adottságainak révén. Hitünk észszerűségének az Istenhit tudományos megalapozottságának kimutatása a feladatunk. S még egy: hogy a katolikus álláspont védelmezőinek fegyvereket nyujtsunk, melyeket hitünk ellenségeivel szemben a világnézetek mindennapi harcában úgy forgathassanak, hogy velük vallásos igazságainknak diadalt szerezzenek. Ez a gyakorlati cél azonban s a törekvés, hogy fejtegetéseinket nemcsak a szakember, hanem a művelt nagyközönség is követhesse, nem vezethetett odáig, hogy az érvelés alaposságát a közérthetőség kedvéért föláldozzuk. Világosságra és élvezhető nyelvre törekedtünk, de tárgyunk természeténél fogva nem zárkózhattunk el (főleg az erősen logikai részekben) a mélyreható és felületes elméknek bizony szokatlan fejtegetésektől sem. Előre kérjük tehát az olvasót: e kötetet ne nézze regénynek s ne sajnálja a nehezebb részeknél a fejtörés fáradságát sem olvasás közben, ha az érvek teljes erejét át akarja érezni.
Bár szolgálná e szerény kötet is eredményesen a legszebb és legszentebb eszmék diadalát! Hogy a mű közszükségletnek felelt meg, mutatja a tény, hogy alig két hónappal az első kiadás megjelenése után újabb kiadást kellett előkészítenünk.
Róma, 1924 január 15-én.
A szerző. Vissza

Tartalom

Előszó3
Bevezetés
A kérdés jelentősége
Harc az isteneszme körül
Bebizonyítható-e az Isten létezése?
Az istenérvek logikai értéke
A kérdés megkerülése9
Az istentagadás főbb elméletei
A szkepticizmus (Általános kételkedés)19
A szubjektivizmus (alanyelviség)
A szubjektivizmus tarthatatlan22
A pozitivizmus25
A Kant-féle agnoszticizmus29
Kant bölcseleti rendszere
A kantizmus bírálata
Kant és az istenérvek
A pantheizmus39
A monizmus40
Miben van igaza a monizmusnak?
A monizmus bírálata
A monizmus ellenmondásai
A monizmus lehetetlen következményei
A materializmus55
A materializmus bírálata
A materializmus nem tudja bizonyítani alaptételét
A materializmus lehetetlenségeket állít
A materializmus és az öntudat
A lélek léte bizonyos
A darvinizmus70
A darvinizmus gondolatmenete
A darvinizmus látszólagot támaszai
Darvinizmus és származástan
A darvinizmus bírálata
A kérdéds természettudományi része
A darvinizmus bölcseleti tarthatatlansága
A darvinizmus ú.n. támaszai
Összefoglalás
A deizmus91
A pesszimizmus93
A pozitív istenbizonyítás (Istenérvek)
Az istenérvek beosztása96
Az erkölcsi istenérvek96
A közmegegyezésből folyó istenérv (Argumentum ex eonsensu)
Amiben az emberiség túlnyomó része megegyezik, csak a józan ész következtetése lehet
Csalás nem lehet a közmegegyezés forrása
A közmegegyezés forrása nem lehet közös tévedés
Az összes népek ismerték s vallják az Istent
Ellenvetések
Az ősi isteneszme és a félelem
Tehát az Isten létének igaz dolognak kell lenni
A boldogságvágyból folyó istenére (Argumentum eudaemonologicum)118
A boldogságvágy minden embernek veleszületett, kiirthatatlan tulajdonsága
Lehetetlen, hogy az ember természetes szükségességgel törekedjék olyasmi után, ami semmikép el nem érhető
Ez a boldogságvágy csak a végtelen jóban elégülhet ki teljesen
A végtelen jó azonban az Isten
A lelkiismeretből folyó istenérv (Argumentum deontologicum)121
Az emberi lelkiismeret egy feltétlenül felettünk álló erkölcsi törvényt tételez fel
Ez a lelkiismereti törvény Isten nélkül érthetetlen volna
A fizikai (természetbölcseleti) istenérvek126
A világrendből és célszerűségből vett istenérv
Az egész anyagi világban a legcsodálatosabb, legösszetettebb és legállandóbb rend és célszerűség uralkodik
Célszerűség a természetben
A világrend jellege
Ennek a rendnek és célszerűségnek alapjának kell lenni
Még egy összefoglaló érv
Ellenvetések a teleologikus istenérv ellen
Rendellenességek (diszteleologiák) a természetben
A fizikai mozgásból vett istenérv (Argumentum ex motu physico)163
Az élet eredetéből folyó istenérv (Argumentum biologicum)166
A földön valamikor nem volt élet
Ma a földön van élet
Az élet nem keletkezhetik élettelenből
Az ősnemződés bölcseleti lehetetlensége
Az ősnemződés természettudományi lehetetlensége
Ellenvetések
Agy és lélek
Az élet tehát csakis Teremtő által jöhetett létre a földön
A világ térbeli végessége s időbeli kezdedte179
Végtelenül nagy-e és öröktől fogva való-e ez a világ?
A világ térbeli végességének érvei
Ellenvetés
Ugyanaz más alakban
A világ időbeli kezdetének érvei
Az "örök" világ természettudományi lehetetlensége
Az "örök körforgás"
A bölcseleti istenérvek191
A világtani istenérv (Argumentum cosmologicum)
Ez a világ nem önmagában bírja létének végső alapját
Tehát ez a világ nem lehet magától
Tehát kell Istennek lenni, aki ennek a világnak létet adott
Ugyanez más alakban
Ugyanaz más úton
Ellenvetés
A mozgástani istenérv (Argumentum cinematologicum)199
Ez az egész világ, beleértve az embert is, csupa változékony lényből áll
Ami azonban bármely értelemben, akár értelemben, akár állagilag, akár csak járulékailag is változékony, semmiesetre sem létezik önmagától
Kell tehát egy világfeletti, önmagától létező lénynek lennie
Ellenvetés
Az egységelvi istenérv (Argumentum henologicum)204
Az önmagától létező lény csak végtelen tökéletességű lény lehet
Végtelen tökéletességű lény csak egy lehet
Ez a világ csupa sokszerű s tökéletlen lényből áll
Kell tehát lenni egy világfeletti, végtelen tökéletességű, egyetlen lénynek, amely önmagától van
Ez a világ lényegében tökéletlen208
Ellenvetés
Ami nem végtelen tökéletességű lény, az nem lehet magától, a maga erejéből
Tehát ez a világ nem önmagától való s kell lenni egy világfeletti végső, értelmes oknak: Istennek
Az eszmetani istenérv (Argumentum ideologicum9215
Az igazság reális s az embertől és a világtól független valami
Az igazságnak ez a mindentől független realitása és hatalma egy végtelen lényre, mint ős Igazságra utal
Hasonlat
Ellenvetés
A jóság reális s az embertől és a világtól független valami s mint ilyen a végtelen jóra utal
A szépség is Istenhez mint a szépség ősforrásához vezet
Összefoglalás225
A vallás és az ember227
A vallás fogalma
Az emberi lélek szellemisége
A lélek szellemiségének bizonyítékai
Az akaratszabadság
A lélek állaga
Az emberi lélek halhatatlansága
A lélek halhatatlanságának bizonyságai
A vallási tények
Vallás és hit
A kinyilatkoztatás lehetősége
Összefoglalás247

Bangha Béla

Bangha Béla műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Bangha Béla könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem