Bevezető | 3 |
A szakszervezetek nevelő munkája | 5 |
A nevelő munka helye a szakszervezetek tevékenységében | 5 |
A kultúra, az agitáció és a propaganda viszonya a nevelő munkához | 7 |
A meggyőzés viszonya a mozgalom más feladataihoz | 8 |
A nevelő munka célja, tartalma, feladata | 9 |
A kulturális, agitációs és propagandamunka irányítása az alapszervezetekben | 11 |
A feladatokat a testület határozza meg | 11 |
A kulturális, agitációs és propagandabizottság | 12 |
A munkabizottság feladata | 12 |
Együttműködés és munkamegosztás | 13 |
Együttműködés a munkahelyen | 13 |
Kapcsolat a tanácsi szervekkel | 14 |
Kulturális, agitációs és propagandamunka feltételei | 14 |
Személyi feltételek | 14 |
Tárgyi feltételek | 15 |
Pénzügyi feltételek | 15 |
A végrehajtás segítése, ellenőrzése | 16 |
A kulturális, agitációs és propagandamunka tervezése | 17 |
A nevelő hatások egymásra épülése | 17 |
A kulturális nevelés tartalma | 17 |
Az agitációs és propagandamunka tervszerűsége | 18 |
Minden rétegre terjedjen ki a tervezés | 20 |
Közüggyé kell tenni a művelődést, az ismeretterjesztést | 20 |
Eljutni az egyes emberekhez | 21 |
Kulturális nevelő munka az alapszervezetekben | 22 |
Munkahelyi művelődés | 23 |
Közművelődés és munkahelyi művelődés | 23 |
A szakszervezetek kulturális nevelőmunkája és a munkahelyi művelődés | 24 |
A szakszervezetek kulturális munkája | 24 |
Az oktatás és a munkahelyi művelődés | 25 |
A munkahelyi művelődés hatása túlmutat a munkahelyen | 25 |
Munka és műveltség | 25 |
Demokratizmus és művelődés | 26 |
A munkahelyi művelődés tartalma | 26 |
A munkahelyi művelődés irányítása | 27 |
A munkahelyi művelődés tervezése | 28 |
A munkahelyi művelődési bizottságok | 30 |
A munkahelyi művelődés anyagi feltételei | 35 |
Nevelő munka egyes rétegek között | 37 |
Művelődés a munkásszállásokon | 40 |
Művelődés a szocialista brigádok közösségeiben | 41 |
A művelődési vállalások | 41 |
A vállalások értékelése | 42 |
A munkahelyi kulturális és politikai tevékenység egyéb formái, módszerei | 42 |
A tudományos ismeretterjesztés | 43 |
Vetélkedő | 43 |
Tanfolyamok | 43 |
Szakkörök | 44 |
Klubok | 44 |
A szabadidős, szórakoztató rendezvények | 46 |
Munkahelyi közélettel kapcsolatos programok | 46 |
Kiállítások, bemutatók, vásárok | 48 |
Tanfolyamok, klubok, szakkörök | 49 |
Táncos rendezvények, helyi sokadalmak | 50 |
Vetélkedők, játékok | 50 |
Tömegsport, turisztika | 51 |
Egyéb szabadidős programok | 52 |
Kapcsolódás a központi rendezvényekhez | 52 |
Művelődési otthonok | 54 |
A művelődési otthonok feladatai | 54 |
A szakszervezeti művelődési otthonok szerepe | 55 |
A munkahelyi művelődés segítése | 55 |
A mozgalmi munkában való közreműködés | 56 |
A művelődők körének bővítése | 56 |
A mindennapi kultúra fejlesztése | 57 |
Szabadidő, szórakozás | 58 |
Lakóterületi funkció | 58 |
A művelődési otthon típusai, besorolásuk | 59 |
Művelődési otthon létesítése, fenntartása, működése | 59 |
A működés főbb követelményei | 60 |
A művelődési otthon vezetése | 61 |
A szakszervezeti művelődési otthonok irányítása | 61 |
A működés személyi feltételei | 63 |
A működés tárgyi feltételei | 64 |
A működés anyagi feltételei | 65 |
A munkahelyi művelődés alapintézménye: A könyvtár. Az olvasás, a könyv, a könyvtár szerepe a művelődésben | 67 |
Könyvtári hálózatok Magyarországon | 68 |
A szakszervezeti közművelődési könyvtárak | 68 |
A munkahelyi könyvtári ellátás fontossága, előnyei | 69 |
A szakszervezeti közművelődési könyvtárak fő feladatai | 69 |
Könyvtártípusok | 71 |
Központi könyvtárak | 71 |
Körzeti könyvtárak | 72 |
Önálló könyvtárak | 72 |
Letéti könyvtárak | 72 |
Művelődési otthonokban működő könyvtárak | 73 |
Az üdülők könyvtárai | 73 |
Gyermek- és ifjúsági könyvtárak | 73 |
A szakszervezeti könyvtárak együttműködési kapcsolatai | 74 |
A szakszervezeti és a műszaki könyvtárak együttműködése | 74 |
Az egészségügyi intézmények könyvtári ellátottsága | 74 |
A tanácsi könyvtári hálózattal való kapcsolat | 75 |
A könyvtárak működési feltételei | 75 |
A könyvtári állomány | 76 |
Az állomány nyilvántartása, feltárása, védelme | 77 |
A könyvtár elhelyezése, nyitvatartási ideje | 77 |
A könyvtáros | 78 |
A könyvtár gazdálkodása | 79 |
A könyvtárak nevelő munkája | 79 |
Igényfeltárás | 79 |
Igénykeltés | 80 |
Az olvasók kiszolgálása, a kölcsönzés és egyéb szolgáltatások | 80 |
A könyvtári munka irányítása, ellenőrzése | 81 |
Az irodalmi nevelés egyéb eszközei | 83 |
A munkahelyi kdönyvterjesztés | 83 |
Az irodalmi nevelés közösségi formái | 83 |
Felnőttek oktatása, képzése | 84 |
Szakszervezetek és a felnőttképzés | 84 |
Munkamegosztás a felnőttképzésben | 85 |
Feladatok a felnőttképzésben | 86 |
A felnőttképzés rendszere | 87 |
Az iskolarendszerű felnőttoktatás formái és lehetőségei | 87 |
Felnőttek szakmunkásképzése | 88 |
Általános szakmunkás-továbbképzés | 90 |
Mesterszakmunkás-továbbképzés | 90 |
Művezetőképzés | 91 |
Középfokú végzettségű szakemberek továbbképzése | 91 |
Az alapszervezetek feladatai a továbbtanulás támogatásában | 91 |
A tanuláshoz fűződő egyéni és közérdek feltárása, a vállalati szemlélet formálása | 91 |
A dolgozók iskolai tanulásának ösztönzése | 93 |
A tanulás feltételeinek megteremtése és folyamatos segítése | 93 |
A tanulást ösztönző munkahelyi légkör kialakítása | 94 |
Kihelyezett osztályok, tagozatok létesítése | 94 |
A munkahelyek és iskolák kapcsolatának erősítése | 94 |
A továbbtanulók tanulmányi munkájának támogatása | 96 |
Milyen tanulmányi kedvezmények illetik meg a dolgozókat? | 96 |
Kedvező munkaidő-beosztás | 96 |
Tanulmányi munkaidő-kedvezmények | 96 |
Szakmunkások előkészítő tanfolyamai | 96 |
A SZET-ek megalakítása | 97 |
A műszaki SZET | 97 |
A SZET kibővítése, továbbfejlesztése | 98 |
Keresettérítés | 98 |
A SZET bázisai az üzemek és a vállalatok | 98 |
Felvételi előkészítő bizottságok (FEB) | 100 |
A FEB-ek hatóköre | 101 |
A FEB-ek közoktatás-politikai jelentősége | 102 |
A FEB-ek segítésének főbb területei és irányai | 102 |
A szakmunkástanulók iskolán kívüli nevelése | 103 |
Az általános művelés elmélyítése | 103 |
A jövő munkásnemzedéke | 104 |
Pályaválasztás | 104 |
A reform végrehajtásának segítése | 104 |
A szakszervezeti mozgalom és intézményhálózat a szakmunkástanulók nevelésének szolgálatában | 105 |
A fiatalok aktivitásigénye | 106 |
Az önművelés eszközei, feltételei | 106 |
A műveltség döntő eleme a világnézet | 107 |
Pedagógiai célú együttműködés az iskolákkal | 107 |
A művészeti nevelés feladatai | 107 |
A művészetek és a művészeti nevelés szerepe | 108 |
Művészetpropaganda a munkahelyeken | 109 |
Film a közművelődésben | 109 |
Színház és közönség | 110 |
Képzőművészeti ismeretterjesztés | 111 |
Múzeum- és tárlatlátogatások, kiállítások szervezése | 111 |
Üzemi kiállítások rendezése | 111 |
Művészbarát körök | 112 |
A zene szerepe a művépszeti nevelő munkában | 112 |
Az amatőr művészeti mozgalom | 112 |
Az együttesek szervezésével kapcsolatos teendők | 113 |
Az együttesek irányításának szakszervezeti feladatai | 115 |
Énekkarok és népdalkörök | 115 |
Népitánc-együttesek | 116 |
Színjátszó együttesek | 117 |
Zenekarok | 117 |
Amatőr filmezés | 117 |
Fotókörök | 118 |
Képzőművészeti körök | 118 |
Bábegyüttesek | 118 |
A szakszervezeti mozgalom művészeti díja, ösztöndíja | 119 |
Az amatőr művészeti együttesek minősítése, bemutatkozási, fellépési lehetőségei | 120 |
A szakszervezetek agitációs és propaganda munkája | 121 |
A szakszervezeti agitáció és a propaganda hivatása | 121 |
Az agitáció és a propaganda a meggyőződés és cselekvés alakításának egyik eszköze | 122 |
Az agitáció fogalma | 122 |
A propaganda fogalma | 122 |
Az agitáció és a propaganda különbözősége és kölcsönhatása a gyakorlatban | 123 |
Az agitáció és a propaganda segít a valóság megismerésében és a gondolkodás, magatartás helyes irányú formálásában | 124 |
A szakszervezeti agitáció és propaganda kompetenciaterülete | 125 |
Az agitáció és propaganda nem helyettesíthet, de segíthet más munkaterületeket | 125 |
Az agitáció és a propaganda elválaszthatatlan a mozgalom más területeitől | 126 |
Az agitáció és a propaganda szerepének alakulása | 127 |
A szakszervezeti agitáció és propaganda tartalma | 128 |
A tartalom forrásai és összetevői | 129 |
Állandó és változó tartalmi elemek | 130 |
Az agitáció és propaganda tartalmában megjelenik a marxizmus-leninizmus | 131 |
A párt politikájának, a szocialista társadalom feladatainak, céljainak segítése | 131 |
A szocialista demokrácia és az agitációs, propagandamunka kapcsolata | 132 |
A szakszervezeti élet megismertetése, vonzóvá tétele | 133 |
A gazdaságpolitika, a gazdálkodás segítése | 137 |
A szocialista építés időszakának megismertetése | 140 |
Szocialista hazafiságra, proletár internacionalizmusra nevelés | 142 |
Az emberi tényezőkben rejlő lehetőségek | 143 |
A kedvezőtlen tudati jelenségek elleni harc | 144 |
Az agitáció és a propaganda módszerei, eszközei | 147 |
Az írásos agitáció és propaganda | 148 |
A szakszervezeti sajtó | 149 |
Az alapszervezetek feladatai a sajtóterjesztésben | 151 |
Az agitáció egyéb írásos eszközei | 154 |
A propaganda írásos eszközei | 158 |
Az alapszervezetek feladatai a szakszervezeti irodalom terjesztésében | 163 |
A szóbeli agitáció és propaganda | 164 |
A szóbeli agitáció és propaganda általános követelményei | 165 |
A mondanivalónk szerkezete | 165 |
Az előadás vázlata, a kidolgozás | 167 |
A szóbeli gondolatközlés | 169 |
A szóbeli agitáció fórumai | 170 |
Az egyéni agitáció | 170 |
A csoportos agitáció | 171 |
A csoportos agitáció formái | 172 |
A szóbeli agitáció tömeges fórumai | 173 |
A szakszervezeti oktatás rendszere | 175 |
A szakszervezeti tagság politikai oktatása | 176 |
A szakszervezeti bizottság feladatai a tömegpolitikai oktatási év előkészítésében | 178 |
A szakszervezeti bizottságok feladatai az oktatási év során | 180 |
A propagandisták felkészítése | 180 |
A szakszervezeti tanfolyamok információs források is | 181 |
A tisztségviselők képzésének feladatai | 182 |
A szakszervezeti bizalmiak felkészítése | 184 |
A szocialista brigádvezetők képzése | 186 |
A partner gazdasági vezetők felkészítése | 186 |
Az oktatási bázisokon folyó képzés | 187 |
A szakszervezet iskolák, oktatási központok | 187 |
A SZOT Balatonfüredi Oktatási Intézete | 188 |
A SZOT Központi Iskola | 189 |
Szakszervezeti napok | 190 |
Szakszervezeti elméleti konferenciák | 191 |
Ismeretterjesztő előadások | 191 |
Szellemi vetélkedők | 191 |
Szemléltetés az agitációs és a propagandamunkában | 192 |
A szemléltető agitáció | 192 |
Plakátok, képes híradók | 192 |
Falitáblák, versenytáblák, grafikonok és diagramok | 196 |
Filmek, kisfilmek | 197 |
Üzemi kiállítások | 198 |
A szemléltető propaganda | 199 |
A szakszervezeti agitáció és propaganda új eszköze: a video | 200 |
A video szerepe az agitációban és tájékoztatásban | 200 |
A video: oktatási segédeszköz | 201 |
A videokészítés minimális követelményei | 202 |
Kész videoműsorok beszerzésének lehetőségei | 203 |
Demonstrációs táblák | 203 |
Oktatófilmek | 203 |
Dia- és írásvetítő | 204 |
Műszerek, makettek, modellek | 205 |
A szakszervezeti információ | 205 |
A kétirányú információáramlás összekapcsolódása | 206 |
Az információ fogalmáról | 207 |
Társadalmi információ | 208 |
Az információkészítés és -felhasználás politikai felelősséggel jár | 208 |
Közvélemény - közhangulat | 210 |
A szakszervezeti információ rendszere | 211 |
Az információ összegzése | 214 |
Az információ típusai | 215 |
A szakszervezeti információ helye, szerepe a mozgalomban | 215 |
Az információk realitását javító tényezők | 217 |
Az agitáció és propaganda szervezete, követelményei | 220 |
A szervezeti rendszer | 220 |
Állandóság és időszakosság a tartalomban | 222 |
Pontosság és gyorsaság az agitációs és propagandamunkában | 223 |
Önállóság | 224 |
Nyíltság, őszinteség | 225 |
Konkrétság | 226 |
A meggyőző erő növelése | 227 |
Az ismeretek felfrissítése | 227 |
Apró és nagy ügyek | 227 |
A mozgalmi stílus erősítése | 228 |
Önpropaganda, eredménypropaganda | 229 |
Összehangoltság | 230 |
Az agitációban és a propagandában hasznosítható lélektani ismeretek | 231 |
A felnőttkor néhány sajátossága az agitációs és propagandamunka szemszögéből | 231 |
Az agitációt és propagandát segítő neveléslélektani törvényszerűségek | 233 |
Az agitáció és a propaganda az érdeklődésre építsen | 235 |
Az érdeklődés felkeltésének általános törvényszerűségei | 236 |