A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Hajóépítéstan

Kézirat - Budapesti Műszaki Egyetem

Szerző
Budapest
Kiadó: Felsőoktatási Jegyzetellátó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Tűzött kötés
Oldalszám: 220 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 29 cm x 20 cm
ISBN:
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal, illusztrálva, egy kihajtható melléklettel. I. változatlan utánnyomás. Készült 20 példányban.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A hajóépítés egyike a legtöbb vasanyagot feldolgozó iparágnak, amely egyúttal igen sok munkáskezet foglalkoztat. Egy-egy modern egységen belül megtalálható a technika sok-sok vívmánya, aminek célja... Tovább

Előszó

A hajóépítés egyike a legtöbb vasanyagot feldolgozó iparágnak, amely egyúttal igen sok munkáskezet foglalkoztat. Egy-egy modern egységen belül megtalálható a technika sok-sok vívmánya, aminek célja az ember életének kényelmesebbé és szebbé tétele. Éppen ezért a hajótervező mérnöktől igen sokoldalú tudást kíván meg a hajó helyes és korszerű megtervezése.
Még a legegyszerűbb dunai uszály előállítási költségeit is forintban százezres nagyságrendű számmal fejezhetjük ki - nem is beszélve egy nagyobb tengeri személyszállító hajó, vagy csatahajó százmilliókra rugó költségeiről - nyilvánvaló, hogy az építést a leggondosabb mérnöki előkészítésnek kell megelőznie. Alkalmazásra kerül műszaki ismereteinknek majd minden ága, így elsősorban: hidrosztatika, hidrodinamika, szilárdságtan, a gépészet számos területe, elektrotechnika és a többi.
A megszokott földi létesítményekkel szemben újszerű követelmény az építési súly csökkentésére irányuló törekvés, mely itt nem csak a költségek leszorítását, hanem a hordképesség növelését is eredményezi. Ezt a célt természetesen a rendelkezésünkre álló és felhasználható anyagok, valamint a tér leggazdaságosabb kihasználásával érhetjük el.
A különböző úszójárművekkel szemben támasztott követelmények alapján két fő csoportba oszthatjuk a hajókat: tengeri és belvizi hajókra. Az utóbbi csoportba tartoznak a dunai hajók, melyeknek kifejlesztésében igen nagy szerepet játszottak a magyar hajógyárak. A legújabb időkben sikerrel vállaltuk és vállaljuk ma is Duna-tengerjáró és tengerjáró hajók építését is. Így nem csak hagyományok, hanem pillanatnyi szükségszerűség is köteleznek bennünket arra, hogy hajóépítő mérnökök képzését biztosítsuk.

Budapest, 1950. szeptember hó Vissza

Tartalom

A hajók geometriája
Úszótestekről általában1
Vonaltervek kialakítása2
Kezdeti stabilitás11
Billenési kísérletek az MG érték meghatározására20
Hajók stabilitása
Stabilitási esetek23
Keresztirányú stabilitás nagy szögeknél23
Éktestekre vonatkozó számítások27
Darnier módszer29
Middendorf módszere31
Szabad folyadékfelület hatása a stabilitásra33
Dinamikai stabilitás35
Hajók lengései37
Billenő lengések38
Lengések csillapítása a víz hatására40
Bólintó lengések41
Merülési lengések42
Számpélda hajó lengésidejének meghatározására43
Hullámelmélet46
Hullámok mérése48
Hajók lengései hullámos vízen51
Példák hajó dőlésszögének számítására54
Hosszirányú lengések hullámzás hatására56
Lengéscsillapító berendezések57
Hajók ellenállása58
Potenciális áramlás ideális folyadékokban59
Hullám keletkezése61
Viszkozitás befolyása az ellenállásra64
Froude féle hasonlósági törvény66
Froude féle kísérletek69
Modellkísérletek végrehajtása72
Példák propelleres modellkísérlet átszámítására78
Taylor kísérletei rendszeresen választott hajóformákkal80
Példa a Taylor féle diagramm használatára81
Alkalmas hajóformák megválasztása84
Hajóellenállás korlátolt vízmélységnél87
Hajóellenállás korlátolt vízkeresztmetszetnél91
A Froude féle modellkísérleti eljárás kritikája93
Érdesség hatása a súrlódási ellenállásra94
Siklóhajók ellenállása95
További ellenállást okozó tényezők96
Hajók kormányzása
Kormányzásnál lejátszódó jelenségek97
Kormányberendezések tervezése102
Kormányberendezések kézi kormányzásra105
Gépi kormányberendezések107
A hajók szilárdsága111
Hosszszilárdság112
Hajlításból eredő feszültségek analízise121
Hajlításból eredő nyírófeszültségek126
Hosszirányú igénybevételek egyéb esetei127
Keresztirányú szilárdság128
Számpélda dunai uszály bordakeretének számításáról131
Torziós igénybevételek a hajótestnél140
Válaszfalak szilárdsága141
Klasszifikációs Társaság előírásai150
Egyszerű fenékkel bíró hajók szerkezeti elemei152
Kettősfenék szerkezeti elemeinek meghatározásai153
Bordák és fedélzeti gerendák méreteinek meghatározása155
Héj és fedélzeti lemezelés méreteinek meghatározása156
Szegecselés és hegesztés előírásai159
Példa. Tengeri hajó főbordametszetének méretelemei az SSSR Regiszter alapján161
Példa. Kis tengeri hajó héjlemezelésének meghatározása Bureau Veritas előírásai alapján164
Példa. Vízhatlan keresztválaszfal méretezése Lloyd's Register előírások alapján167
Klasszifikációs társaságok előírásai belvizi hajókra170
Példa dunai uszály előírások szerinti méretezésére173
Hajók rezgései175
Hajótest szerkezete és felépítése
Fahajók szerkezete182
Vashajók szerkezete186
Szegecselés a hajóépítésben196
Hegesztés a hajóépítésben199
A hajóépítés nyersanyagai202
Hajótest felépítése203
Fontosabb hajótípusok208
Hajók köbözése211
Belvizi hajók köbözése212
Tengeri hajók köbözése216
Tengeri hajók merülésvonala219

Balogh Béla

Balogh Béla műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Balogh Béla könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem