1.062.212

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Így tanítunk a 4. osztályban

Magyar nyelv és irodalom Általános iskola 4. osztály/Tanítói kézikönyv

Szerző
Szerkesztő
Grafikus
Lektor
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 291 oldal
Sorozatcím: Tanítói kézikönyvek
Kötetszám: 3
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 15 cm
ISBN: 963-18-2931-6
Megjegyzés: Tankönyvi szám: 83080/III. Néhány fekete-fehér illusztrációval.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Könyvünk a magyar nyelv és irodalom tanítását segítő általános iskolai kézikönyvek sorozatának harmadik kötete.
Az alsó tagozatos anyanyelvi nevelés alapkoncepciója az integrált anyanyelvi... Tovább

Előszó

Könyvünk a magyar nyelv és irodalom tanítását segítő általános iskolai kézikönyvek sorozatának harmadik kötete.
Az alsó tagozatos anyanyelvi nevelés alapkoncepciója az integrált anyanyelvi nevelés. Ennek lényege: a nyelv használati módjai (a beszéd, a beszéd megértése, az írás és az olvasás) nem különülnek el a tanítási folyamatban. Az anyanyelv tanításának célja a nyelvi képességek sokoldalú fejlesztése. Enenk gyakorlati megvalósulása azonban megköveteli az anyanyelvi órákon valamelyik használati mód előtérbe állítását. Így kézikönyvünk az egységes anyanyelvi nevelés elvének szem előtt tartásával a magyar nyelvi képzés területeit vizsgálja: olvasás-szövegértés, szóbeli és írásbeli kifejezés, valamint nyelvtan-helyesírás. Mindhárom nyelvhasználati terület fejlesztési feladatait s az ezekhez kapcsolódó módszertani ajánlásokat az egyes fejezetek bevezető része tartalmazza.
Minden fejezetben találhatók óraleírások az "így is lehet" szándékával. A kiválasztott tananyagokat A tanító c. folyóiratban közölt tanmenetek egyéni adaptációja alapján kerültek kidolgozásra azzal a céllal, hogy bemutassuk az egységes anyanyelvi nevelés lehetőségeit egy-egy anyanyelvi órán.
Az óravázlatok fejrészében a részletes feladatmeghatározás kiemeli: mi az, aminek tudatosulnia kell az elsajátítási folyamat által. A módszerekhez, a lehetőségekhez több minta is rendelkezésre áll: frontális, önálló, valamint differenciált munkáltatás egyaránt szerepel az óraleírásokban. Vissza

Tartalom

Előszó5
Olvasás - szövegértés7
Óraleírások11
1. témakör - Apáról fiúra11
"Körül az apróság..."; Tengeri hántás; Búzát vittem a malomba11
Három kívánság. Magyar népmese14
Az öreg halász és nagyravágyó felesége. Magyar népmese17
Hej, halászok, halászok... Magyar népdal20
A csillagszemű juhász. Magyar népmese24
A kisnyúl. Magyar népmese26
Pakála mint ügyvéd. Román népmese27
Népköltészeti alkotások. Gyakorlóóra28
Érik a szőlő. Magyar népdal32
A libapásztorból lett királyné. Magyar népmese (A változat)32
A libapásztorból lett királyné. Magyar népmese (B változat)34
Tekenőbe tiszta víz. Népi gyermekmondóka37
Az aranyszőrű kecskék. Magyar népmonda38
Csáki szalmája. Magyar népmonda41
Mátyás király meg az igazmondó juhász. Magyar monda42
A lacikonyha. Magyar monda43
Az Apáról fiúra c. témakör összefoglalása44
2. témakör: Szabadság, egyenlőség, testvériség!47
A témakör bevezetése47
Faludi Ferenc: Tarka madár50
Hogyan mulatoztak a magyar urak? Rákóczi és Bercsényi52
Esze Tamás, a talpasok vezére54
Koncz Márton számítása58
A rodostói kakukk. Rákóczi halála60
A kuruc korról tanultak rendszerezése62
A tengerek hatalmas ura64
Bessenyei és a bécsi tudósok66
Királyasszony macskái71
A csodagyerek72
A börtönök ábécéje73
A XVIII. századról tanultak összefoglalása76
3. témakör: Népek tavasza79
Kölcsey Ferenc: Himnusz79
Az Akadémia alapítása84
Úti levél87
Petőfi Sándor: A Tisza89
Mikor lesz a robotnak vége?91
Petőfi Sándor: Nemzeti dal91
Arany János: Rásüt az esthajnal95
Gábor Áron rézágyúja97
A szerencse forgandó, a becsület állandó99
Diadal hegedűszóval100
A XIX. századról tanultak összefoglalása103
4. témakö: Boldog új századot kívánok!106
Csak tiszta forrásból. Román kolinda106
A magyar nép kincse107
József Attila önéletrajzából110
József Attila: Mama112
Mindennapi kenyerünk114
A tökduda116
Pincenapló118
A Mátra121
Áprily Lajos: Erdei út. A csend123
József Attila: Perc124
Könyvajánlás128
Szóbeli és írásbeli kifejezés, szövegalkotás131
Szövegalkotás szóban és írásban: feladatok, műfaji sajátságok, ajánlások131
A szövegalkotás tanításának feladatai131
A szövegalkotás és a nyelvi képességek133
A műfajok134
Módszertani ajánlások137
Óraleírások141
A 3. osztályban tanult fogalmazási ismeretek felelevenítése141
A párbeszéd funkciója; lejegyzésének formája. Közlő szöveg kifejezése párbeszéddel (A változat)145
A párbeszéd megfigyeltetése; a párbeszéd és a monológ összevetése (B változat)149
A rátóti csikótojás c. mese újraírása valamelyik szereplő nevében (a csősz, a bíró vagy a tök)153
Párbeszéd írása egy-egy szituációhoz elképzeléssel156
A vázlatkészítés célja159
Elbeszélés írása párbeszéddel történelmi témájú olvasmányélmény alapján164
A leírás megfigyelése szépirodalmi művekben167
A leírás fogalma172
Olvasmányokból megismert személyekről jellemzés készítése179
A levél182
Műhelymunka188
Szókincsfejlesztés188
Szavak és szókapcsolatok magyarázata, értelmezése188
Szólások, közmondások értelmezése; használatuk188
Rokon értelmű szavak használata190
Hangutánzó szavak felhasználása191
Irodalmi szövegek kifejezéskincsének felhasználása192
Az igék szerepe a szövegalkotásban192
Melléknevek a szövegben193
A hasonlatok195
Szövegszintű tevékenységek195
Szövegépítési gyakorlatok195
Szövegszerkesztési gyakorlatok198
Felhasznált és javasolt irodalom201
Nyelvtan - helyesírás202
A nyelvtan - helyesírás tanítása202
Személyiségfejlesztés és anyanyelvi nevelés202
A nyelvtan - helyesírás tanítása, feladata a nyelvhasználat fejlesztésében203
Módszertani ajánlások205
Óraleírások209
Az ige kijelentő és feltételes módja209
Mikor és hogyan használjuk a feltételes módú igéket?212
A felszólító módú igék215
Az ige toldalékai; a személyrag felismerése és megnevezése219
A névmások felismerése és megnevezése222
A szófajok felismerésének gyakorlása224
Az egyszerű mondat két fő része: az állítmány és az alany231
Bővítmények az egyszerű mondatban: a helyhatározó235
A mondatrészek felismerésének és megnevezésének gyakorlása239
Műhelymunka245
Feladatsorok a szófajok nyelvtani és helyesírási tudnivalóihoz245
A főnév felismerése, megnevezése, helyesírása245
A melléknév felismerése, megnevezése, helyesírása249
A számnevek felismerése, megnevezése, helyesírása253
A névmások felismerése, megnevezése, helyesírása255
Az igék és toldalékainak felismerése, megnevezése, helyesírása256
Az igeidők és az igemódok felismerése és megnevezése; komplex helyesírási gyakorlatok258
A szófajok felismerése, megnevezése, helyesírása260
Feladatsorok a mondattani ismeretek tanításához267
Mondatok a szövegben, mondatok tagolása, mondatvégi írásjelek267
A mondat részei269
Felhasznált és javasolt irodalom283
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem