1.062.071

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Balkon 2020/1-2.

Kortárs Művészeti folyóirat - 2020. év 1-2. szám

Szerző
Dunakeszi
Kiadó: Poligráf Könyvkiadó
Kiadás helye: Dunakeszi
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 50 oldal
Sorozatcím: Balkon
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 30 cm x 23 cm
ISBN:
Megjegyzés: Színes és fekete-fehér fotókkal.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

JAN GONDOWICZ
Az adelai szépség
Bruno Schulz mitológiája
1. rész

A grafika eleme a feketeség. Átragyog rajta a fény, felszínre tör, áthatol a nyomdafestéken, belehasít a sötétségbe. A három... Tovább

Előszó

JAN GONDOWICZ
Az adelai szépség
Bruno Schulz mitológiája
1. rész

A grafika eleme a feketeség. Átragyog rajta a fény, felszínre tör, áthatol a nyomdafestéken, belehasít a sötétségbe. A három legnagyobb európai grafikus, Dürer, Rembrandt és Goya a szó szoros értelmében az éjszaka erőivel harcol. A karcolótű és a sav kutatja a műveikben a titkot. Vállalt feladatuk szimbolikus értelme a felfedés.
A BRUNI SCHULZnál nem sokkal idősebb osztrák író, Robert Musil azzal a jelenettel kezdte a Törless iskolaévei (1906) című regényét, hogy sötétségbe borul a hősre. Elment a vonat, elvitte a szülőket, a tizenhat éves kadát pedig átgyalogol a nyomorúságos kisvároson, megy a cukrászdába. Ott támadja az ablak felől a feketeség. "A sötétség meg mintha kitérne és visszahúzódna előle - de a következő pillanatban újra mozdulatlan falként meredt az ablak előtt. Ez valami külön világ volt, ez a sötétség."1 A mélyében rajzolódtak ki a végső formák. WITOLD GOMBOWICZ, aki szintén olvasta Musilt, "minden dolgok estéli nyomásnövekedésének"2 nevezte ezt a pillanatot a Pornográfiában. Musil hőse e metafizikai nyomás alatt szánja rá magát arra, hogy meglátogatja a helyi prostituáltat. Az ordenáré utcalány még azon az éjszakán beavatja a mazochizmus galád kéjeibe. Azért merül bele ebbe Törless, hogy felfedje azt a leküzdhetetlen, rémisztő dolgot, ami nem csak a világban, hanem benne is munkál. Kiszámolták, hogy Schulz prózájában a fekete a leggyakrabban említett szín. Ez ugyanaz a feketeség, amelyből kibontották vízióikat a grafika mesterei. A nyomdafesték feketéje a világ teremtése előtti anyag. De Schulznál ez Ausztria-Magyarország, egy olyan ország hanyatló kultúrájához tartozó, erkölcsileg kétséges ingerek Musil-i feketesége is, melynek nem csak a születése okán volt polgára a művész. Schulz lényegében közvetlenül ebből a jólelkű-démonikus országból származik, melynek lételeme a negyedszázadig tartó hanyatlás alatt a káosz és a bürokrácia vagy - a művészet szférájában - a bűbáj és az önpusztítás ambivalenciája volt. Ferenc József monarchiája az illúzió oázisa volt Európa térképén, legfőbb exportcikke pedig, már jóval pusztulása előtt is, a dekadencia narkotikus mítosza. Ez mindmáig így van, és ebben Schulznak is van némi szerepe. Szóval a K.u.K. monarchia inkább a síron túl vált be, nem a való életben. Ehhez még hozzá kell tennünk azt, hogy a háború alatt Schulz legalább két és fél évet töltött Bécsben, közvetlenül a végső összeomlás előtt, és döntő hatással lehetett művészi fejlődésére a lidérces végjáték művészi dimenziójához való kötődés. Vissza

Tartalom

Barát Zsuzsanna: Mauer Dóra kiállítása a Tate Modernben 4
Széplaky Gerda: A nőművészettől a posztfeminizmusig/ A magyarországi feminista képzőművészet rövid története 10
Majsai Réka: A kölcsönkapott báliruha/Domanovszky Endre: Táncoló lányok vagy Zengő élet (1959), Pintér Béla: Mozi (1957-59 körül, Oroszlány) 26
Körösvölgyi Zoltán: Festészetrégészet/Erdélyi Gábor: Annyi minden van 32
Németh Gábor: Két öreg pók a homoktölcsérben - félcédulák - A végzet hatalmas. Révész László/László és Roskó Gábor kiállítása. 35
Tolnay Imre: A test: énünk és létünk fekete doboza/Maria Lassnig: Ways of being 40
Sirbik Attila: A testről alkotott reális képünk szétfeszítése/Beszélgetés Horváth Lóczi Judittal/Horváth Lóczi Judit: Bad Hair Years 44
Sebestyén Ágnes Anna: A lengyel függetlenség építészete/Örökkévalóság és egy pillanat 1918-1939 - Az építészet mint a lengyel nemzeti identitás építésének eszköze 48
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Balkon 2020/1-2. Balkon 2020/1-2. Balkon 2020/1-2. Balkon 2020/1-2.
Állapot:
940 ,-Ft
5 pont kapható
Kosárba