Előszó | 15 |
Néhány szó a balettműfaj kialakulásáról | 17 |
A XVIII. századi polgári balett | |
A rosszul őrzött lány | 23 |
A balett története | 23 |
A balett angol változata | 26 |
A balett leírása | 29 |
Romantikus balettok | |
A romantikus balettművészet | 37 |
Herman Loevenskjold | |
A Szilfid | 40 |
Auguste Bournonville koreográfiája | 40 |
A balett leírása | 45 |
Adolphe Adam | |
Giselle | 49 |
A balett szövege | 50 |
A koreográfia | 51 |
A balett leírása | 55 |
Cesare Pugni | |
Grand Pas de Quatre | 60 |
A balett leírása | 64 |
Léo Delibes | |
Coppélia | 66 |
Léo Delibes, a XIX. századi francia balettzene megújítója | 66 |
Delibes és a magyarok | 68 |
A balett szövege | 69 |
A koreográfia | 71 |
A balett leírása | 76 |
Sylvia | 84 |
A balett zenéje | 84 |
A balett szövege | 85 |
A koreográfia | 86 |
A balett leírása | 91 |
Pjotr Csajkovszkij | |
A hattyúk tava | 95 |
Csajkovszkij, az orosz balettzene reformátora | 95 |
A balett szövege | 97 |
A koreográfia | 97 |
A balett leírása | 103 |
Csipkerózsika | 108 |
A balett keletkezése | 108 |
A mai előadás | 111 |
A balett leírása | 115 |
Diótörő | 122 |
A balett zenéje | 122 |
A balett szövege | 123 |
A koreográfia | 123 |
A balett leírása | 127 |
Gyagilev Orosz Balett-társulatának balettjai | |
A Gyagilev-társulat | 137 |
Chopiniana | 141 |
A táncköltemény története | 141 |
Fokin koreográfiája | 143 |
A táncköltemény leírása | 145 |
Alekszandr Borogyin | |
Polovec táncok | 148 |
A Fokin-koreográfia | 149 |
Harangozó koreográfiája | 150 |
A balett leírása | 152 |
Nyikolaj Rimszkij-Korszakov | |
Seherezádé | 154 |
A balett szövege | 155 |
A koreográfia | 156 |
A magyar előadások | 156 |
A balett leírása | 160 |
Carl Maria von Weber | |
A rózsa lelke | 163 |
A balett zenéje | 163 |
A balett keletkezése | 164 |
A koreográfia | 165 |
A balett leírása | 169 |
Igor Sztravinszkij | |
Sztravinszkij és a balett | 170 |
A Tűzmadár | 171 |
A Tűzmadár zenéje | 172 |
Fokin Tűzmadár-koreográfiája | 173 |
A balett leírása | 176 |
Petruska | 179 |
A balett zenéje | 179 |
A balett szövege | 179 |
A koreográfia | 181 |
A balett leírása | 184 |
Tavaszi áldozat | 188 |
A balett eredeti formája és későbbi változatai | 190 |
Eck Imre Tavaszünnep-koreográfiája | 192 |
A balett leírása | 198 |
Maurice Ravel | |
Daphnis és Chloé | 201 |
A balett keletkezése | 202 |
Eck Imre koreográfiája | 203 |
A balett leírása | 205 |
Bolero | 207 |
A balett zenéje | 207 |
A balett keletkezése | 207 |
Cieplinski Bolero-koreográfiája | 209 |
Fodor Antal Bolero-koreográfiája | 211 |
A balett leírása | 214 |
Manuel de Falla | |
A háromszögletű kalap | 216 |
A balett keletkezése | 218 |
A magyar bemutató | 219 |
A koreográfia | 220 |
A balett szövege | 220 |
A balett leírása | 223 |
Darius Milhaud | |
Francia saláta | 227 |
A commedia dell'arte jegyében | 228 |
A balett szövege | 229 |
A koreográfia | 230 |
A balett leírása | 232 |
Szovjet balettok | |
A szovjet balettművészet | 237 |
Borisz Aszafjev | |
Párizs lángjai | 240 |
A balett jelentősége | 240 |
A balett szövegírói | 241 |
A balett zenéje | 241 |
A balett koreográfiája | 243 |
A balett leírása | 245 |
A bahcsiszeráji szökőkút | 251 |
Puskin költeménye a balettszínpadon | 251 |
A balett szövege | 252 |
A balett zenéje | 252 |
A koreográfia | 253 |
A balett leírása | 256 |
Szergej Prokofjev | |
Rómeó és Júlia | 265 |
A balett zenéje | 265 |
A balett keletkezése | 266 |
A balett leírása | 270 |
Aram Hacsaturján | |
Gajane-szvit | 276 |
A balett zenéje | 276 |
A Gajane-szvit koreográfiája | 277 |
A Gajane-szvit leírása | 281 |
Spartacus | 283 |
A balett zenéje | 283 |
Seregi László Spartacus-koreográfiája | 284 |
A balett leírása | 288 |
Andrej Petrov | |
A világ teremtése | 292 |
Újabb törekvések a szovjet balettművészetben | 292 |
Natalja Kaszatkina és Vlagyimir Vasziljov | 294 |
A balett szövege | 295 |
A balett zenéje | 296 |
A balett leírása | 299 |
Mai nyugati balettok | |
Maurice Béjart balettjai | |
Maurice Béjart és A Huszadik Század Balettja | 309 |
Béjar stílusa és szerkesztésmódja | 311 |
A Tűzmadár koreográfiája | 315 |
A balett leírása | 318 |
A Sacre koreográfiája | 321 |
A balett leírása | 324 |
Anton Webern | |
Opus 5. | 329 |
A koreográfia keletkezése | 329 |
A pas de deux leírása | 332 |
Richard Strauss | |
Ez lenne a halál? | 336 |
A balett szövege és zenéje | 336 |
A koreográfia | 337 |
A balett leírása | 340 |
Carl Czerny-Knudáge Riisager | |
Harald Lander balettja | |
Etűdök | 343 |
A dán balettművészet | 343 |
Az Etűdök keletkezése | 344 |
Az Etűdök zenéje és koreográfiája | 345 |
A balett leírása | 348 |
Magyar balettok | |
Bartók Béla | |
A fából faragott királyfi | 357 |
Bartók Béla és a magyar balettzene | 357 |
A táncjáték keletkezése | 359 |
A táncjáték zenéje | 359 |
A bemutató előadása | 360 |
Felújítások | 361 |
A táncjáték szövege | 362 |
A balett leírása | 365 |
A csodálatos mandarin | 369 |
A táncjáték keletkezése | 369 |
A táncjáték zenéje | 369 |
A magyar bemutató és felújításai | 371 |
A táncjáték szövege | 375 |
A balett leírása | 377 |
Táncszvit | 381 |
A balett keletkezése | 381 |
A mai koreográfia | 382 |
A balett leírása | 384 |
Zene húros hangszerekre, ütőkre és cselesztára | 387 |
A balett zenéje | 387 |
Eck Imre koreográfiája | 388 |
A balett leírása | 390 |
Weiner Leó | |
Csongor és Tünde | 393 |
A koreográfia | 394 |
A balett leírása | 398 |
Farkas Ferenc | |
Furfangos diákok | 402 |
A táncjáték zenéje | 402 |
A táncjáték szövege | 403 |
A koreográfia | 403 |
A táncjáték leírása | 406 |
Kenessey Jenő | |
A keszkenő | 411 |
A táncjáték keletkezése | 411 |
A táncjáték zenéje | 412 |
A koreográfia | 412 |
A táncjáték szövege | 413 |
A táncjáték leírása | 415 |
Pjotr Csajovszkij-Kenessey Jenő | |
Rómeó és Júlia | 424 |
Csajkovszkij zenéje | 424 |
A koreográfia | 425 |
A balett leírása | 428 |
Johann Strauss-Kenessey Jenő | |
Térzene | 433 |
A táncjáték zenéje | 433 |
A koreográfia | 433 |
A balett leírása | 436 |
Szabó Ferenc | |
Lúdas Matyi | 439 |
A táncjáték zenéje | 439 |
A táncjáték szövege | 440 |
A koreográfia | 441 |
A táncjáték leírása | 443 |
Láng István | |
Mario és a varázsló | 449 |
A táncdráma szövege | 449 |
A táncdráma zenéje | 449 |
A táncdráma koreográfiája | 450 |
A táncdráma leírása | 455 |
Maros Rudolf | |
Bányászballada | 459 |
A balett zenéje | 459 |
A balett jelentősége | 460 |
A balett leírása | 462 |
Sugár Rezső | |
A tenger lánya | 464 |
A táncjáték zenéje | 464 |
A táncjáték koreográfiája | 465 |
A táncjáték leírása | 468 |
Szergej Prokofjev | |
Klasszikus szimfónia | 470 |
A balett zenéje | 470 |
A koreográfia | 471 |
A balett leírása | 474 |
Johann Sebastian Bach | |
E-dúr hegedűverseny | 477 |
J. S. Bach zenéje, a modern balett ihletője | 477 |
A balett koreográfiája | 478 |
A balett leírása | 481 |
Claudio Monteverdi | |
Átváltozások | 484 |
A balett zenéje | 484 |
A koreográfia | 486 |
A balett leírása | 488 |
Hidas Frigyes | |
A cédrus | 490 |
A balett keletkezése | 490 |
A balett zenéje | 492 |
A balett leírása | 495 |
Paul Hindemith | |
Kamarazene No 1. | 500 |
A zeneszerző és műve | 500 |
A Kamarazene No 1. koreográfiája | 501 |
A tánckettős leírása | 503 |
Leonard Bernstein | |
A városban | 505 |
Bernstein balettzenéje | 505 |
Seregi László A városban című dzsesszbalettja | 507 |
A balett leírása | 510 |
Szerenád | 513 |
A zenemű | 513 |
Seregi László Szerenád-koreográfiája | 514 |
A balett leírása | 516 |
Függelék | |
A könyvben előforduló fontosabb kifejezések magyarázata, s szövegben csak említett fontos személyek adatai | 523 |
A szövegben előforduló személyek névmutatója | 547 |