1.072.879

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Balesethelyszínelők kézikönyve

Szerkesztő
Lektor
Budapest
Kiadó: Budapesti Közlekedési Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Félvászon
Oldalszám: 125 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN:
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal illusztrálva. Kkihajtható melléklettel.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A világ minden nagyvárosában általában növekvő tendenciát mutatnak és számos áldozatot követelnek a közlekedési balesetek. Sokan úgy vélekednek, hogy a városi életforma, a modern közlekedési... Tovább

Előszó

A világ minden nagyvárosában általában növekvő tendenciát mutatnak és számos áldozatot követelnek a közlekedési balesetek. Sokan úgy vélekednek, hogy a városi életforma, a modern közlekedési technika a mai ember egyik legsúlyosabb fenyegető veszedelmének, a közlekedési baleseteknek forrásává lett.
Fővárosunk gazdasági és kulturális élete is rohamosan fejlődik. E tény - mint természetes igényt - magával hozza a kölekedés nagyarányú fejlődését, a növekvő ütemű motorizáltságot. A rohamosan növekvő forgalom hatására a baleseti veszély fővárosunkban is egyre fokozódik, és egyre több feladatot ró a főváros forgalmnak irányítóira és részvevőire.
Budapest közlekedésében alapvető funkciót tölt be a tömegközlekedés. Vállalatunk feladata a tömegközlekedés zavartalan, biztonságos és menetrendszerű lebonyolítása.
Budapest lakosainak száma több mint 2 millió. A tömegközlekedési járműveket igénybe vevő utazások mennyisége megközelíti a napi négy és fél milliót. Ez a nagy és fontos feladat kb. 920 km hálózaton, több mint háromezer jármű üzemeltetésével, mintegy 4200 megállóhelyen, állomáson keresztül bonyolódik le. A járművek napi teljesítménye közel 500 ezer járműegység-km.
Nyilvánvaló, hogy a motorizáció fokozódása, illetve a forgalom mennyiségének növekedése - figyelembe véve a járművezetés szakmai színvonalának ezzel járó csökkenését, továbbá a alig bővülő úthálózatot - a balesetveszélyes helyzetek kialakulását is gyakoribbá teszi. Ennek ellenére a közlekedési balesetek számának növekedése nem szükségszerű következménye a növekvő forgalomnak.
A közlekedés feljődésével egyidőben gondoskodnunk kell a forgalom biztonságának növeléséről, a balesetek megelőzéséről, hogy ne növekedjék az emberi áldozatokat szedő közlekedési balesetek száma és az ezzel járó anyagi károk mértéke. Részletesebben értelmezve: a balesetelhárítási tevékenység sokrétű - tudományos, műszaki, forgalmi, pszichológiai, rendészeti, propaganda- stb. - munkát követel és igényel.
A tömegközlekedés állandóan növekvő forgalma miatt, ennek végrehajtását biztosító forgalmi és műszaki szakszolgálat, valamint a forgalomban járműveinket igénybe vevő utazóközönség tevékenységével összefüggő és egyre fokozódó forgalombiztonsági feladatok jelentkezhetnek.
Elmondhatjuk tehát, hogy a közlekedésben részt vevőktől, különösen a járművezetőktől egyre inkább olyan szabályismeret és alkalmazás válik szükségessé, mely az adott körülmények között képes fokozni a forgalom biztonságát.
Éppen ezért a balesetmentes közlekedés nemcsak a járművezetőkkel szemben támaszt követelményeket, hanem feltételezi a közlekedésben részt vevő utasok, gyalogosok szabályismeretét és betartását, továbbá parancsolóan határozza meg a műszaki dolgozók felelősségét, úgy az üzembiztos jármű, mint az út, pálya és ezek berendezéseinek jó karban, "üzemképes állapotban való tartását". Vissza

Tartalom

Bevezető7
Baleset megelőzés-, forgalomellenőrzés-, helyszínelés szükségessége
Az ember helyzete a közlekedésben9
A forgalom folyamatának ellenőrzése a biztonság fokozásának eszköze12
A forgalmi akadály jelentősége, elhárításának fontossága15
A diszpécseri szolgálat - üzemági, központi feladata17
A közlekedés balesetek, események helyszíni vizsgálatának szükségessége18
A helyszínelési munkáról általában
Elsődleges intézkedések a baleset helyszínen, a helyszínelési munka megkezdése21
A helyszínről és a helyszíni állapotról általában23
A felek kikérdezésének módszerei és magatartásukra vonatkozó megállapítások24
A sértett kikérdezése25
Az okozó kikérdezése26
A balesetet okozó személyek forgalmi képességeinek vizsgálata28
A vezetői képesség korlátozottsága testi hiányosság folytán28
A balesetet okozó alkoholos befolyásoltsága29
Alkohol és reakció29
Gyógyszerek hatása a járművezetői készségére30
A járművezető túlságos fáradtsága, mint baleseti ok30
A tanúkról általában, a tanúk kikérdezése31
A közlekedési balesetek helyszíne34
Útkereszteződések34
Út-, pályakanyarulatok35
Lejtő - emelkedő36
A balesetek bekövetkezésének módja és oka38
Előzés38
Kitérés, lassítás39
Gyorshajtás40
A KRESZ kimondja40
Véletlenség43
Balesetek, események, keletkezésük szerint43
Gyalogos elütése44
Járművel kapcsolatos balesetek, események46
Autóbusz-, villamos-, HÉV-, trolibusz-balesetek, események 46
Lovaskocsi-balesetek48
Kerékpros-balesetek49
Utasbalesetek49
A baleset okának egyéb tényezői50
Időjárás50
Világítás (lux)52
Állatok53
Útviszony- és környezetvizsgálat a baleset helyszínén53
A baleseteknél előforduló nyomok, rongálódások és egyéb tényezők vizsgálata55
A járműnyomok vizsgálatat és rögzítése55
Benyomati járműnyomok56
Réteglerakdási nyomok58
Felületi nyomok59
Féknyom, fékezés és fékút, a féknyomok vizsgálata60
Gördülési nyomok60
Lapos futási nyomok60
Fékutak és a reakcióidő alatt megtett utak összege, különböző sebességeknél és lassulásoknál62
Állóra fékezett féknyom64
Farolási vagy oldalcsúszási nyomok65
Ütközési és horzsolási keréknyom66
Gördülő féknyom66
Farolási vagy oldalcsúszási nyomok65
Ütközési és horzsolási keréknyom66
Gördülő féknyom66
Az úttesten taláható egyéb bizonyítékok67
Személyeken és azok ruházatán keletkezett nyomok sérülések vizsgálata67
Elsődleges és másodlagos sérülési nyomok68
Elgázolás, vonszolástól eredő sérülés68
A járműveken keletkezett nyomokról általában68
Rongálódások megállapítása, keletkezett károk felmérése és rögzítése69
Szakértő kirendelése, szökségessége és feladata71
Segítségnyújtás elmulasztásának fogalma72
Segítségnyújtás elmulasztása esetén követendő eljárás74
Szempontok a sérült és a tanúk kikérdezéséhez74
A közlekedési balesetek vizsgálatánál alkalmazott technikai eszközök75
Lassulásmérő75
Kormányholtjáték-mérő78
Lejtszögmérő79
Lux mérőműszer79
A helyszín rögzítésének eszközei79
A helyszíni fényképezés81
A jó felvétel elkészítésének legfontosabb feltételei a következők81
Fényképfelvételek fajtái83
Távoli áttekintő, panorámafelvételek84
Félközeli felvételek87
Közeli felvételek89
A közlekedési balesetek helyszínének felmérése90
A helyszín rajzolása90
Vázlatkészítés91
Merőleges mérés93
Mérési mód94
Háromszögelő (metszéspont) eljárás94
A méretarányos helyszínrajz szükségessége, fontossága, és tartalma100
Jelképek (signatúrák) alkalmazása101
A baleset lefolyásának ábrázolása101
A rajz szerkesztése és eszközei107
A helyszín és a baleset leírása108
Közlekedési balesetekkel kapcsolatos kártérítési felelősség szabályozása
A kártérítés általános szabályai111
A kártérítés szabályai114
Kivonatok
Kivonat a 46/1969. sz. Vezérigazgatói utasításból117
Kivonat a 2/F. I./1968. sz. Forgalmi Igazgatói utasításból119
Kivonat a 2/1/F. I./1968. sz. Forgalmi Igazgatói utasításból az URH adó-vevő (rádiótelefon) berendezés üzemeltetéséhez123
Melléklet
BKV. motor (mozdony) járműtípusok főbb jellemző adatai.
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem