Előszó
Nyolc évvel ezelőtt kezdtem el óvodásokkal foglalkozni. Nagyon felkeltette érdeklődésemet e téma, mivel kiemelkedőnek érzem azon pedagógusok szerepét, akik óvodás korú gyerekekkel foglalkoznak. Ők rakhatják le azt az alap információt és tudást, amire később iskolás korban megkezdődhet a tudatos építkezés. Ezért is egy alapozásról szól e könyv, melyben szeretném bemutatni a tánc épületének alapkő letételét, és első pár téglasorának lefektetését.
Több területet átfogó módszertani szakirodalmunk még nagyon kevés van, bár minden része összegyűjthető. Rengeteg játékgyűjtemény, gyermeklélektani tanulmány, fejlődés-lélektani leírás áll rendelkezésünkre. Olyan jegyzet, tanulmány vagy könyv azonban kevés van, ami összehozza ezeket, és a gyakorlatba átfordítja.
Egy éves oktatói munka ismertetését tűztem ki célul, melyben mindezeket a fontos tényezőket szem előtt tartva szeretném megjeleníteni, miként gondolom az óvodai néptáncoktatást. Nem egy gyűjteménynek szánom, amiből kiolvashatjuk, hogy milyen játékok vannak, hanem ezeket módszertani összességükben fejtem ki.
Szeretném, ha a könyvem segítséget nyújtana az óvónőknek, és az óvodában oktató táncpedagógusoknak, hogy a játékok és feladatok által közös, jó élményekben legyen részük és a kitűzött fejlesztő célok megvalósulhassanak.
A leírt anyag kidolgozása, a Magyar Táncművészeti Főiskolán oktatott módszertan alapján készült, mely előtérbe helyezi a motívumok analizálását, részleteinek feltárását, és a képességek - készségek fejlesztését.
A táncoktatás megkezdése előtt, legfontosabb a tudatos járás, ugrás, futás tanulása. Ezek az alapvető mozdulatok, melyekből létrejön a tánc. A hat éves, illetve nagycsoportos kor, sok szempontból jelentős változásokat hoz a gyerekek életében. Ez az utolsó év az iskola előtt, ami egy átmeneti időszak a játék és a tanulás között. A változásoknak fizikai tünetei is vannak. Ekkor esnek át a gyerekek az első alakváltozáson.
Vissza