1.060.331

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Villamos hajtású járművek

Szerző
Szerkesztő
Lektor
Budapest
Kiadó: Műszaki Könyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Tűzött kötés
Oldalszám: 98 oldal
Sorozatcím: Kandó Kálmán Villamosipari Műszaki Főiskola jegyzete
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 28 cm x 20 cm
ISBN:
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal, néhány színes fotóval. Kivehető mellékletekkel. Tankönyvi szám: 49270.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A villamos motorral hajtott járművek közül a villamos mozdony, a közúti villamos, a trolibusz, a metró van nap mint nap a szemünk előtt. Tágabb értelemben a villamos hajtású járművekhez számítjuk a... Tovább

Előszó

A villamos motorral hajtott járművek közül a villamos mozdony, a közúti villamos, a trolibusz, a metró van nap mint nap a szemünk előtt. Tágabb értelemben a villamos hajtású járművekhez számítjuk a villamos autóbuszt és a villamos autót is. Ezek még nem terjedtek el, de világ- szerte kísérleteznek, hogy megfelelő akkumulátort fejlesszenek ki a táplálásukra.
A legnagyobb jelentőségű — a tárgyunk szempontjából is — a nagyvasúti vontatás, ill. a villamos mozdony; a többi járművet esetenként megemlítjük.
A villamos vontatásban, annak fejlesztésében Kandó Kálmán (1869—1931) munkája nyomán hazánkban is szép eredmények születtek. A nemes hagyománytisztelet is kötelez rá, hogy e tárgykör szerepeljen oktatásunkban, hiszen iskolánk a villamos vontatás nagy úttörőjének a nevét vette fel.
A közlekedésben igen jelentős értékű villamos hajtású jármű üzemel; ezeket nagyrészt saját iparunk állította elő. Ez is indokolja a tárgykör oktatását.
Végző hallgatóink — ha a villamos vontatáshoz kapcsolódik majd a munkájuk — a villamos hajtású járművek két-három nemzedékével találkoznak esetenként. A jár- művek műszaki dokumentációjában is tükröződik a nemzedékváltás. A jegyzet megírásakor felvetődött, hogy a kapcsolási rajzokat a jelenlegi szabványok szerint rajzoljuk meg. A másik lehetőség, hogy ízelítőt adjunk a ma üzemelő járművek rajzaiból, hiszen azok a mindenkori technológiát tükrözik; e kapcsolási rajzok általában más- más rajzrendszerben készültek. Áthidaló megoldást választottunk: az első kilenc fejezetben a jelenlegi szabvány szerint készítettük a rajzokat, míg a tizedik fejezetben az eredeti dokumentációkat használtuk fel közvetlenül Az utóbbi magyarázataként csak azt említjük meg, hogy egy-egy mozdonysorozat általában fél évszázadon keresztül fut; eközben a dokumentációját nem változtatják meg, tehát ilyenekkel találkozik a most végző szakember. Az a félelem, hogy ebből zavar keletkezik hallgatóink fejében, inkább csak aggályoskodás.
A jegyzet tartalmának az összeállításakor a közvetlen tapasztalatokon túlmenően gazdag forrás állt rendelkezésemre: a szakma nagyjainak (Kandó Kálmán, Verebély László) munkái mellett a Ganz Villamossági Művek mérnökeinek ilyen tárgyú publikációit használtam fel. Sokat merítettem Téby Lajos, Rácz Mátyás és Nagy István fő- iskolánkon tartott előadás-sorozatából.
A gazdag és szerteágazó anyagból egy féléves tantárgyban oktatható részt kellett kiválogatnom. Ugyanakkor igyekeztem a tárgykör teljes keresztmetszetét érinteni, figyelembe vettem a főiskolai tantervet; így maradtak ki a jegyzetből szinte teljesen a kapcsoló-készülékek, mert erről más tárgyban kellő mélységben hallanak.
A fő gondolatsor mellett egy-egy részletkérdést mélyebben elemeztem: a tárgykör igazi szépsége ezekben mutatkozik meg. E részletek kiválasztásakor minden bizonnyal nagyon szubjektív voltam.
Ezúton is megköszönöm a lektoroknak — a tárgykör szeretetéből fakadó — igényes és segítőkész munkáját.
Ugyancsak köszönetet mondok a Műszaki Könyvkiadó és a Borsodi Nyomda dolgozóinak.
A szerző Vissza

Tartalom

Előszó 3
1. A villamos hajtású járművek fejlődése 7
2. A jármű mozgása 13
2.1. A pálya és az út 13
2.2. Az ellenállások és az erők 14
2.2.1. A menetellenállás 15
2.2.2. A tapadás 16
2.2.3. A gyorsítás és a fékezés 18
2.2.4. A jármű mozgásegyenlete 19
2.2.5. A vonóerő és a menetdiagram 20
3. Az energiaellátás 22
3.1. A MÁV villamosított vonalainak energiaellátása 22
3.2. A Diesel villamos mozdony üzemanyagellátása 25
3.3. A közúti villamosok energiaellátása 27
3.4. Az akkumulátoros járművek 27
4. A táplálóvezeték és az áramszedés 28
4.1. A felsővezeték és az áramszedő 28
4.2. Az alsósínes táplálás és a trolibusz
áramszedője 31
5. Járműszerkezetek és-hajtások 33
5.1. A tengelyelrendezés és a szerelvény 33
5.2. A hajtóművek 35
5.2.1. A marokcsapágyas hajtás 35
5.2.2. A kardántengely és a kúpkerekes hajtás 36
5.2.3. A fogaskerekes csoporthajtás 36
6. A villamos hajtású járművek főáramköre 37
6.1. A Ward-Leonard-mozdony (V42) 41
6.2. Egyenirányítós mozdony transzformátoros
feszültségszabályozással (V43) 43
6.3. A tirisztorral szabályozott mozdony
(V63) 45
6.4. A Diesel-villamos mozdonyok (M2, M61, M62, M63) 45
6.5. Az egyenfeszültségről táplált járművek főáramköre 48
6.6. A váltakozó áramú motorral hajtott járművek 50
7. A villamos hajtású járművek fő villamos egységei 51
7.1. A nagyfeszültségű berendezések 51
7.2. A főtranszformátor 54
7.3. Az átalakítók 54
7.3.1. A tirisztoros átalakító 54
7.3.2. A Diesel-villamosrendszer 57
7.4. A hajtómotorok 61
7.4.1. Egyenáramú hajtómotorok 62
7.4.2. A váltakozó áramú hajtómotorok 64
8. A fékezés 66
8.1. A hajtómotorok féküzeme 66
8.2. Villamos elven működő fékek 67
9. A mozdony egyéb berendezései 69
9.1. Az akkumulátor 69
9.2. A jármű segédüzemi berendezései 72
9.3. A többes vezérlés 75
9.4. Az automatikus vonatbefolyásolás 78
10. Részletek a hazai járművekről 81
10.1. A V42. sorozatú mozdony 81
10.2. A V43. sorozatú mozdony 83
10.3. A V63. sorozatú mozdony 85
10.4. Az M63. sorozatú mozdony 85
Függelék 87
F.1. Légnyomásos fékek 89
F.2. A Kandó-féle fázisváltós mozdony 91
F.2.1. A hajtómű 91
F.2.2. A fázisváltó 93
F.2.3. A hajtómotor 93
F.2.4. A vízellenállás 96
F.2.5. A mozdony üzeme és szabályozása 96

Bakos István

Bakos István műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Bakos István könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem