Előszó
I.
A PEDAGÓGIA ÁLTALÁNOS ALAPJAI Bevezetés
Mindannyian láttunk már kertészt munkája közben bimbói, virágai között. Féltő szeretettel óvja őket, minden feltételét megteremti annak, hogy...
Tovább
Előszó
I.
A PEDAGÓGIA ÁLTALÁNOS ALAPJAI Bevezetés
Mindannyian láttunk már kertészt munkája közben bimbói, virágai között. Féltő szeretettel óvja őket, minden feltételét megteremti annak, hogy kertjének virágai ragyogjanak, pompázzanak.
A pedagógus munkáját sokszor szokták hasonlitani a kertész munkájához. Ebben a hasonlatban van igazság. Jól kell ismernünk a gyermekeket - mint ahogy a kertész is jól ismeri magvait, palántáit -, hogy megadhassuk nekik mindazt, amire fejlődésükhöz szükségük van. A mi munkánktól, gondosságunktól függ a ránk bizott gyermekek fejlődése, a mi éberségünk és szeretetünk hatása érződik majd meg rajtuk. Vannak azonban nagy különbségek is a kertész és a pedagógus munkája között. A virág magvában már benne van az is, hogy milyen termést fog majd hozni. Ki sejtheti azonban, hogy mi lesz majd a gyermekből, akit édesanyja behoz az óvodába? A virág fejlődését lehet elősegiteni, lehet hátráltatni, de azt megváltoztatni nem tudja a kertész, hogy a magból milyen virág fejlődik. A mag életútját ismerjük, a gyermek fejlődésének utja születésétől felnövéséig tőlünk is függ. A virág fejlődése jórészt azon múlik, hogyan ápolják, gondozzák. A gyermeknek viszont önálló érzelmei, gondolatai vannak, önálló akarata van, maga is formálja környezetét, alakítja saját magát is.
Ez mutatja a pedagógus munkájának szépségét és roppant felelősségét is. Az egész társadalom bizza reánk az "emberpalántákat", hogy tettrekész, müveit, erős emberekké neveljük őket. Ez a munka pedagógustól hivatástudatot, áldozatvállalást, sok szeretetet és sok tudást kiván. Virá-got sem lehet szakértelem nélkül gondozni. Hogyan is lehetne öntudatos társadalmi tevékenységet kifejtő embereket nevelni szaktudás, szakismeretek, felkészültség nélkül! Sokszor szokták kérdezni, hogy lehet-e valakit megtanitani nevelni, a nevelni tudás nem valamilyen született tehetségtől függ-e. Kétségtelen az, hogy egyes pedagógusok jó nevelőmunkája az adottságokon is múlik. Azonban csupán erre támaszkodva, mindig ösztönösen dolgozva, nem lehet állandóan jó eredményeket elérni, A nevelőmunkában a tudatosságra törekszünk, ehhez a nevelés törvényeinek ismerete nélkülözhetetlen .
A pedagógia elméletének ismerete nélkül nem válhatunk jő gyakorló pedagógusokká!
Vissza