Előszó | 5 |
Nevelés és neveléstudomány - dr. Szarka József | 7 |
A nevelés fogalma | 9 |
A kommunista nevelés | 16 |
A pedagógia a nevelés tudománya | 18 |
A pedagógia és más tudományok | 21 |
A pedagógiai kutatómunka tudományos módszerei | 24 |
A nevelés lehetősége és szükségessége - Vág Ottó | 31 |
Átöröklés, környezet, nevelés | 33 |
A nevelhetőség problémája | 39 |
A nevelés célja és feladatai - dr. Nagy Sándor | 47 |
A nevelési cél történelmi változásai | 49 |
A nevelés feladatai | 60 |
A nevelés színterei | 66 |
A célrendszer és az eszközrendszer összefüggései | 69 |
A magyar közoktatás fejlődése, jelenlegi helyzete és perspektívái - dr. Abent Ferenc | 71 |
Magyarország köznevelésügye az ellenforradalom korában | 73 |
Népi demokráciánk köznevelésügyének fejlődése | 77 |
Közoktatási rendszerünk felépítése | 79 |
A gyermek és a pedagógus a nevelési folyamatban - Pataki Ferenc | 89 |
A gyermek a nevelési folyamatban | 91 |
A gyermek megismerése a nevelés folyamán | 96 |
A pedagógus a nevelési folyamatban | 100 |
A kommunista nevelés folyamata és alapelvei - Horváth Lajos, Juhász Ferenc, Pataki Ferenc | 107 |
A nevelés mint társadalmi folyamat | 109 |
A nevelés mint a személyiségformálás folyamata | 114 |
A nevelési folyamat mint a pedagógus és a gyermek közös tevékenysége | 116 |
A nevelési folyamat belső szerkezete | 119 |
A kommunista nevelés alapelvei | 130 |
A szocialista nevelés közösségi jellege - Bakonyi Pál | 143 |
A közösségi ember nevelése mint a szocialista nevelés alapvető feladata | 145 |
Közösségben, közösség által, közösség számára | 147 |
A közösség fogalmának helyes értelmezése | 152 |
Törvényszerűségek a közösségi nevelésben | 157 |
A közösségi nevelés néhány időszerű kérdése | 162 |
Az értelmi nevelés - dr. Nagy Sándor | 167 |
Az értelmi nevelés fogalma, történelmi alakulása | 169 |
Az "anyagi" és az "alaki" képzés elmélete | 171 |
Az értelmi nevelés korszerű felfogása: feltételei és lehetőségei az iskolai munkában | 175 |
Egyéni különbségek és értelmi nevelés | 177 |
Általános és speciális képességek fejlesztése | 182 |
A politechnikai képzés - Tihanyi Ferenc | 191 |
Fogalmi meghatározása, pedagógiai jelentősége | 195 |
Az általános képzés, a politechnikai képzés és a szakképzés viszonya | 194 |
A politechnikai képzés tartalma | 197 |
A politechnikai képzés megvalósításának iskolai színterei | 198 |
Az erkölcsi nevelés - Juhász Ferenc | 205 |
Az erkölcsi nevelés tartalma | 207 |
Az erkölcsi nevelés módszerei | 220 |
Az esztétikai nevelés - Jáki László | 247 |
Az esztétikai nevelés célja, feladatai és folyamata | 240 |
Az esztétikai nevelés helye a nevelés folyamatában | 255 |
Az esztétikai nevelés megvalósításának területei | 257 |
A testi nevelés - Burka Endre | 269 |
A testi nevelés célja, feladatai és helye a nevelési folyamatban | 271 |
A testi nevelés feladatainak tartalma | 273 |
A testi nevelés formái és módszerei az iskolában | 284 |
A világnézeti nevelés - Horváth Lajos | 293 |
A világnézet kialakulását meghatározó tényezők, a világnézeti nevelés feladatai | 296 |
A nevelés fő feladatainak szerepe a világnézet formálásában | 305 |
A világnézet formálása az oktatás folyamatában | 309 |
A világnézet formálása a tanórán és iskolán kívüli nevelés folyamán | 311 |
Nevelés és oktatás folyamatában - Fehérvári Gyula | 315 |
Az oktatás és nevelés egymáshoz való viszonya | 319 |
A szocialista nevelés fő feladatainak megvalósítása az oktatás folyamatában | 323 |
Az oktatás folyamatában végzett nevelés főbb szempontjai | 327 |
A kollégiumi nevelés - dr. Szvétek Sándor | 333 |
A kollégiumok célja, feladata, jelentősége | 335 |
A kollégiumi nevelés tartalma, módszerei, eszközrendszere | 336 |
A kollégiumi közösség szerkezete | 342 |
A kollégiumi közösség önkormányzati szervei | 343 |
Az igazgató és a nevelőtanárok munkájának megszervezése | 344 |
Az iskolai és a kollégiumi munka kapcsolatának biztosítása | 345 |
A kollégiumok, a bentlakásos intézetek perspektívái | 346 |
Az ifjúsági szervezetek nevelőmunkája az iskolában - Salamon Zoltán | 347 |
Az ifjúsági mozgalom történeti alakulása, szerepe a szocializmus építésében | 351 |
A KISZ működésének alapelvei és szerepe a szocializmus építésében | 355 |
Az ifjúsági szervezetekben folyó nevelés kapcsolata a más szervezeti keretekben végzett neveléssel | 357 |
Az ifjúsági mozgalom feladatai, életének tartalma az iskolában | 360 |
Nevelés a termelőmunka folyamatában - Bori István | 363 |
A munka világnézeti és politikai nevelő hatása | 367 |
A munkához és a szocialista tulajdonhoz való helyes viszony alakítása | 368 |
Közösségi nevelő hatás | 370 |
Az elméleti ismeretek és a gyakorlati tevékenységek egysége | 371 |
Technikai látókör, politechnikai szemlélet fejlesztése | 372 |
Értelmi képességek fejlesztése a munkában | 373 |
Gyakorlati munkák és esztétikum | 375 |
Gyakorlati munkák és testi fejlődés | 376 |
A családi nevelés kérdései - dr. Tóth Gábor | 379 |
A családi nevelés eredményességének feltételei | 381 |
A családi és az iskolai nevelés kapcsolata | 386 |
A családi nevelés feladatai, módszerei és eszközei | 399 |
Az iskolán belüli pedagógiai tervezés - Kiss Gyula | 393 |
Pedagógiai tudatosság, pedagógiai tervezés | 395 |
A legfőbb terek és tartalmuk | 404 |
Folyamatossg, koordinálás, kollektivitás | 406 |
Pedagógiai irányítás az iskolában - Kiss Gyula | 409 |
Követelmények az iskolaigazgatóval szemben | 411 |
Az iskolavezetés munkaterületei és munkaformái | 423 |
A pedagógus, az ifjúsági és a szülői közösség a pedagógiai irányítás folyamatában | 427-433 |