Előszó
A pedagógia gyakorlata a személyiség változtatásának szüntelenül megújuló folyamata, élő, a társadalommal együtt fejlődő és fejlődésében azt meghaladó tevékenység. A korszerű nevelésnek és...
Tovább
Előszó
A pedagógia gyakorlata a személyiség változtatásának szüntelenül megújuló folyamata, élő, a társadalommal együtt fejlődő és fejlődésében azt meghaladó tevékenység. A korszerű nevelésnek és oktatásnak ezért nélkülözhetetlen feltétele, hogy hasznosítsa a gyakorlat korszerű módszereit, s összehangolja az új, tudományos kísérletek eredményeivel. Úgy vélem, ennek a célkitűzésnek szolgálata nemcsak könnyíti, hanem eredményesebbé is teszi az egyre bonyolultabb követelményekkel küzdő gyakorlati szakemberek munkáját. A szakszervezet korábbi kezdeményezéseihez hasonlóan, a közvetlen érdekvédelmi feladat részének érzem ennek az új kötetnek a kiadását is, hiszen szerzői olyan munkaterület gondjainak enyhítésére vállalkoznak, amelyeknek megoldása érdekében mind ez ideig kevés történt. Sajnos, igaz ez annak ellenére, hogy a napközi otthoni munka a gyermekfoglalkoztatásának egyre fontosabb területévé válik.
Bár a szerzők a komplex pedagógiai folyamatnak csak egyik - de lényeges - területével, a tanulmányi munkával foglalkoznak, mégis szerencsés módon egészítik ki a korábban, szintén a szakszervezet gondozásában megjelent tanulmányokat. Nem tartom véletlennek, hogy a napközi otthoni munkára neveléssel, az ott hasznosítható játékfoglalkozásokkal vagy éppen a tanulószobában folyó munkával foglalkozó kötetek oly hamar "hiánycikké" váltak. Bizonyítéka ez annak, hogy az ezen a területen dolgozók minden segítő szándékot szívesen fogadnak. Miközben egyre több szó esik az iskola nevelő funkciójának kiterjesztéséről, az óvodák, a napközi otthonos iskolák és az egész napos nevelés gondjairól, minden segítség, mely némiképp csökkenti ezeken a területeken az újat megvalósítók terheit, hasznos, és jó ügyet szolgál.
Remélem, ennek a szándéknak ez a tanulmánykötet eleget tesz. Egyben ösztönzést is ad mindazoknak, akik nemcsak a maguk munkájáért éreznek felelősséget, hanem azért is, hogy az alkotó munka minden eredménye egyre gyorsabban váljék mindannyiuk közös kincsévé, és egyetlen értékes, hasznosítható gondolat se maradjon rejtve a korszerű tapasztalatok iránt érzékeny, lelkes pedagógusok előtt.
Vissza