Előszó
Tisztelt Olvasó!
Örömmel tájékoztatjuk arról, hogy az 1996-ban útjára indult, mára hagyománnyá nemesedett szegedi minőségbiztosítási konferencia elérkezett a hetedik alkalomhoz. E népmesei szám - bár nem kerek évforduló - is ösztönzött bennünket, hogy azt a sok értékes gondolatot, tapasztalatot, amelyekkel az elmúlt konferenciákon - az előadásokban és a műhelymunkákon - találkozhattak, közkinccsé tegyük.
A kötetbe a 2001. és a 2002. évi előadások írott változata, valamint a műhelymunkákról készült feljegyzések - többnyire alkalmazható segédanyagokkal együtt - kerültek be. A konferenciakötet válogatás, azaz nem tartalmazza a két konferencia összes előadásának és műhelymunkájának anyagait. A rendelkezésre álló - az előadók, műhelyfoglalkozások vezetői által elkészített - anyagokból az eltelt időre figyelemmel válogattunk. Célunk volt az, hogy a tartós tendenciákat bemutató előadások, valamint a gyakorlati munkát segítő műhelyanyagok egyaránt szerepeljenek a kötetben.
Az előadások, műhelyfoglalkozások anyagainak szerkesztésekor nem törekedtünk arra, hogy szigorúan tanulmánnyá formáljuk ezeket, ezért gyakran őrzik az élőbeszédből vett fordulatokat. Ugyanakkor azt kértük az előadóktól és a műhelyfoglalkozások vezetőitől, hogy - ahol fontosnak tartják - hivatkozzanak szakirodalomra, ezzel is segítve a kötetben foglaltak értelmezését, önálló továbbgondolását.
Az elmúlt konferenciák - a hagyományokhoz hűen - a tágan értelmezett minőségfogalmat állították a középpontba. A programnak a belső szerkezete, logikája évről-évre nagyon hasonló: a rendszerszintű - hazai és nemzetközi - történések, tendenciák, változások bemutatását a fenntartói és intézményi szint követi.
A konferenciának évente az oktatás minőségéhez kapcsolódóan meghatározott konkrét témája van. Ez 2001-ben az intézményi szintű minőségfejlesztés volt, és ehhez kapcsolódóan szerepeltek olyan előadások, amelyek a szervezeti és rendszerszintű stratégiaalkotást, a szervezeti kultúra változását, az oktatás és a munka világának kapcsolatát, a nemzetközi tendenciákat mutatták be. A műhelyek az intézményi minőségfejlesztési munka különböző részterületeivel foglalkoztak.
2002-ben a konferencia központi témája a minőséget termelő ember, a pedagógus volt. Kiemelkedő jelentősége volt a minőség és az alkalmazható tudás összefüggései vizsgálatának, a minőségről való gondolkodás változásának, az ezzel kapcsolatos európai uniós törekvések, tendenciák és hazai megjelenésük bemutatásának az oktatás stratégiájában.
Vissza