1.060.471

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Mai magyar média

Főiskolai tankönyv, szöveggyűjtemény

Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az elmúlt 15 évben gyökeresen átalakult a magyarországi sajtó és média. Az állami-centralizált rendszer helyét egy zömmel piaci alapokon működő, decentralizált rendszer vette át. Megváltozott a... Tovább

Előszó

Az elmúlt 15 évben gyökeresen átalakult a magyarországi sajtó és média. Az állami-centralizált rendszer helyét egy zömmel piaci alapokon működő, decentralizált rendszer vette át. Megváltozott a sajtó és a média kínálata: új lapok és médiumok jelentek meg. Privatizálták a szektort: míg az országos televíziócsatornák, rádióállomások és napilapok, valamint a megyei napilapok tőkeerős külföldi befektetők kezébe kerültek, a helyi vételkörzetű médiumokat és újságokat magyar vállalkozók működtetik. A nyomtatott sajtó jó része bulvárosodott, az elektronikus média zöme kommercializálódott, és ezzel párhuzamosan átalakultak a fogyasztói szokások is: az emberek többsége ma már nem a minőségi lapokat olvassa, hanem a bulvársajtót, és nem a közszolgálati csatornákat hallgatja-nézi, hanem a kereskedelmieket. Megváltoztak az újságírás szakmai-etikai normái: az újságírók zöme ma már nem „a párt katonájának'', hanem „a demokrácia őrkutyájának" tekinti magát.
A rendszerváltás idején az alkotmány és a sajtótörvény módosítása deklarálta a sajtószabadságot, az elmúlt másfél évtizedben mégis visszatérő problémát jelentett az, hogy az egymást követő kormánykoalíciók - úgy a jobb-, mint a baloldalon - nyomást gyakoroltak a sajtóra és a médiára. Arra igyekeztek rávenni az újságírókat, hogy a kormányzat politikáját népszerűsítsék, egyúttal igyekeztek megakadályozni, hogy feltárják hatalmi visszaéléseiket és korrupciós ügyeiket - e törekvésük azonban számos újságíróból és civil szervezetből heves ellenállást váltott ki. Az elmúlt másfél évtizedben kisebb-nagyobb intenzitással dúlt az úgynevezett médiaháború, vagy - ahogy egyes szakírók nevezték - a „kultúrharc", „törzsi háború" vagy „osztályharc" a média körül.
Ezen az órán a mai magyar sajtó és média helyzetét járjuk körül. Külön figyelmet fordítunk a „médiaháborúra"; megpróbáljuk leírni annak „frontjait" és feltárni a konfliktus gyökereit. Ez a szöveggyűjtemény ehhez kíván segítséget nyújtani. Olyan írásokat foglal magában, amelyek különböző szempontokból vizsgálják a magyarországi sajtó és média elmúlt évtizedeit.

Bajomi-Lázár Péter Vissza

Tartalom

Bevezető..................................................................................................5
Hegedűs István: Sajtó és irányítás a Kádár-korszak végén.....................6
Juhász Gábor: Az országos minőségi napilapok piaca 1990-2002.........26
Juhász Gábor: A jobboldali hetilapok piaca 1989-2003.........................44
Zöldi László: A glokális sajtó.................................................................57
Gulyás Ágnes: Bulvárlapok a rendszerváltás utáni Magyarországon.....71
Urbán Ágnes: A magyarországi televíziós piac stabilizálódása..............87
Sükösd Miklós - Cseh Gabriella: A médiatörvény értékelése felé..........97
Kertész Krisztina: Jogharmonizáció az audiovizuális szektorban..........121
Bajomi-Lázár Péter - Bajomi-Lázár Dávid: Újságírók és újságolvasók.........134
Gálik Mihály: A médiatulajdon hatása a média függetlenségére és
pluralizmusára Magyarországon.............................................................141
Kaposi Ildikó - Vajda Éva: Etikai dilemmák a magyar újságírásban......168
Vásárhelyi Mária: Foglalkozása újságíró................................................177
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem