1.061.872

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A magyarországi médiaháború

Szerző
Budapest
Kiadó: Új Mandátum Könyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 208 oldal
Sorozatcím: Membrán könyvek
Kötetszám: 9
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 13 cm
ISBN: 963-933-616-5
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Stratégiai szempontból a médiaháború - amelynek fókuszában a kormánypártok és az újságíró-társadalom egy része közötti viszony állt - egyetlen kérdésre egyszerűsíthető le. A konfliktus tétje az volt, hogy ki tematizálja a közbeszédet. A háború terepe azért lett éppen a média, mert - szemben más közép-európai országokkal - nálunk az újságírótársadalom aktív szerepet játszott a rendszerváltásban. Szakmai szerepértelmezésének szerves része volt a politikai aktivizmus hagyománya. E hagyományhoz az újságírók egy része a demokratikus konszolidáció éveiben is ragaszkodott - a politikai elitek egy része azonban elvitatta tőlük a közgondolkodás temafizálásának jogát. Az a szerepértelmezési konfliktus, hogy az újságírók vagy a politikai elit dolga-e a politikai napirend megszabása, markáns érdekkonfliktust takart. Hiszen az, aki gyakorolja e jogot, olyan nyilvános diskurzust alakíthat ki, amelyben saját pozícióját erősítheti meg. Az, aki megszabja a napirendet, a közgondolkodásra gyakorolt... Tovább

Fülszöveg

Stratégiai szempontból a médiaháború - amelynek fókuszában a kormánypártok és az újságíró-társadalom egy része közötti viszony állt - egyetlen kérdésre egyszerűsíthető le. A konfliktus tétje az volt, hogy ki tematizálja a közbeszédet. A háború terepe azért lett éppen a média, mert - szemben más közép-európai országokkal - nálunk az újságírótársadalom aktív szerepet játszott a rendszerváltásban. Szakmai szerepértelmezésének szerves része volt a politikai aktivizmus hagyománya. E hagyományhoz az újságírók egy része a demokratikus konszolidáció éveiben is ragaszkodott - a politikai elitek egy része azonban elvitatta tőlük a közgondolkodás temafizálásának jogát. Az a szerepértelmezési konfliktus, hogy az újságírók vagy a politikai elit dolga-e a politikai napirend megszabása, markáns érdekkonfliktust takart. Hiszen az, aki gyakorolja e jogot, olyan nyilvános diskurzust alakíthat ki, amelyben saját pozícióját erősítheti meg. Az, aki megszabja a napirendet, a közgondolkodásra gyakorolt közvetett hatása révén befolyásolhatja a következő választások eredményét. Vissza

Tartalom

1. BEVEZETÉS 8
1.1. A tartalomról 12
1.2. A sajtószabadság eszménye 14
2. ELŐZMÉNYEK:
A KÁDÁR-KORSZAK ÉS A RENDSZERVÁLTÁS 18
2.1. A sajtó és a média a Kádár-korszakban 20
2.2. A kádári sajtóirányítás eróziója 31
2.3. A sajtó és a média 1988 és 1990 között 37
2.4. Összegzés 42
3. AZ ELSŐ MÉDIAHÁBORÚ 44
3.1. A háború gyökerei 47
3.2. Az első médiaháború eseményei 57
3.3. Szabályozás 81
3.4. A médiaháború ideológiai ellentétei 85
3.5. Újságírói szerepek 94
3.6. Összegzés 111
4. A MÁSODIK MÉDIAHÁBORÚ 114
4.1. A sajtó és a média helyzete az Orbán-kormány
hivatalba lépésekor 116
4.2. Médiapolitikai lépések 120
4.3. Az Orbán-kormány kettős médiastratégiája 139
4.3.1. A médiaegyensúly koncepciója 140
4.3.2. A médiaegyensúly koncepciójának kritikája 143
4.3.3. A lojális újságírás koncepciója 149
4.3.4. A lojális újságírás koncepciójának kritikája 151
4.4. A hírbe hozott média 154
4-4-1- Politikusok a médiáról 154
4-4-2. A sajtó és a média presztízscsökkenésének okai 157
4-4-3. A sajtó és a média gyengesége 161
4-5. Radikális médiapolitika - radikális válasz 162
4-6. Összegzés 172
5. MÉDIAPOLITIKAI JAVASLATOK 174
5.1- Sajtóalap 176
5.2. Műsorszolgáltatási Alap 178
5-3. Továbbképzés 182
5.4. Tartalmi sokszínűség 183
5.5. Jogi oktatás és tanácsadás 184
5.6. Az információszabadság-megbízott 185
5.7. A közszolgálati média kuratóriumai 186
5.8. A közszolgálati média legitimitása 189
5.9. Sajtószabadság-figyelő Iroda 191
5.10. Szakmai és etikai kódex 192
5.11. Átlátható tulajdonviszonyok 193
5.12. A médiapolitikai javaslatok alternatívái 194
IRODALOM 196
NÉVMUTATÓ 204

Bajomi-Lázár Péter

Bajomi-Lázár Péter műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Bajomi-Lázár Péter könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem