Előszó
A "mit tanítani?" kérdése egyidős az oktatással, áttételesen tehát az emberiséggel. A válaszadó kiléte azonban sokszor módosul. A közoktatásban - amióta ilyen létezik - a tantervekben találunk választ e kérdésre.
A "gondoskodó" államban, amelyikben a mai pedagógusok felnőttek és képződtek, a "mit tanítani" probléma megoldása is a gondoskodás része volt. Nem is önzetlenül. A "párt-állam" - jellegéből adódóan - egyik legfontosabb feladatának érezte, hogy a felnövekvő generációkat egységes, saját ideológiájával vértezze fel. Ez a szándék nem összeegyeztethető az alternativitás legcsekélyebb formájával sem. A pedagógusnak ebben az oktatási rendszerben nem kellett foglalkoznia saját tantárgya tartalmi kérdéseivel. Érthető, hogy a képzés sem vértezett fel bennünket, gyakorló pedagógusokat tantervelméleti ismeretekkel.
A rendszer-váltás természetesen magával hozta a nagyobb tartalmi szabadságot is az egyes tantárgyak életében. Az állam mellett újra megjelennek a különböző iskola fenntartók (egyházak, magánszemélyek, intézmények stb.). Ez a helyzet már nem türi az uniformizálást. A tanár, így a testnevelő tanár is bármikor szembekerülhet azzal a "kihívással", hogy helyi, saját iskolájára adaptált tantervet készítsen. Megfelelő előképzettség hiányában ezt a feladatot nagyon nehéz jól megoldani. Ezért kell elismeréssel fogadni a Fővárosi Pedagógiai Intézet testnevelési szakembereinek új alternatív tantervét.
A tanterv jelenlegi formájában valóban alternatív. Keret-jellege lehetővé teszi, hogy felhasználásával helyi tantervek készüljenek. Az óraszámokat illető alternativitás is biztosítja a sokoldalú felhasználást. A táborok idejének megkötés nélkül hagyásával a helyi lehetőségekhez, a szaktanár elképzeléséhez igazítást kínálja. A tananyagot, a követelményeket határozottan körvonalazza.
A mellékletek is nagyon értékes részét képezik a kiadványnak. Hiánypótló jelentőségűek. Lényegében itt érzékelhetjük igazán, hogy ez a tanterv is a módszertant is fontos részének tartja, tehát nem csak tananyagban gondolkodik. A felsorolt sportágakat, azok technikai, taktikai, módszertani ismereteit a kötelező tanórán kívüli foglalkozásokon, a sport hétvégeken és a táborozások során is jól értékesíthetik a szakemberek.
Vissza