Előszó | 7 |
A pedagógia és pszichológia kapcsolatának kérdései (Bagdy Emőke) | 11 |
A pszichológia e nevelésben: segédeszköz vagy szövetséges társ? | 11 |
Az iskolát szolgáló pszichológia | 13 |
A nevelőmunka feladatainak kibővülése napjainkban | 15 |
Az iskola mint mentálhigiénés intézmény (Telkes József) | 21 |
A mentálhigiénés és a pedagógiai célok egysége | 21 |
Az iskolai mentálhigiéné szemléleti alapjai | 23 |
Az iskolai mentálhigiéné céljai | 27 |
Az elsődleges megelőzés mai gyakorlata | 27 |
A családra kiterjesztet primer prevenció | 29 |
A pedagógus mentálhigiénés eszközei: ismeretek vagy készségek? | 31 |
A lélektani csoportmunka alapjai (Bagdy Emőke) | 34 |
A csoport szerepe az emberi életben és fejlődésben | 34 |
A csoport specifikus hatóttényezői: a csoportdinamikai történések | 36 |
A csoporttá alakulás folyamata | 37 |
Csoportstrukturálódás | 38 |
A csoport rendszerré szerveződésének folyamata | 41 |
A csoport szakaszos fejlődésének folyamata | 43 |
A csoport személyiségváltozást előidéző hatása | 44 |
Az önismereti csoportmunka ismérvei | 47 |
A lélektani csoportmunka: fikció, játék vagy realitás? | 41 |
Tanulási szintek a csoportban | 53 |
A csoportmunka szerződése | 56 |
Csoportmunka az iskolában | 59 |
Az iskolában alkalmazásra javasolható lélektani csoportmódszerek | 63 |
A mentálhigiénés konzultáció (Telkes József) | 73 |
A mentálhigiénés konzultáció: közvetlen párbeszéddel - közvetett segítség | 74 |
A mentálhigiénés konzultáció formái | 77 |
Az esetközpontú konzultáció | 78 |
A pedagógusközpontú ("konzulenscentrikus") konzultáció | 86 |
A programközpontú konzultáció | 92 |
Pedagógusokmentálhigiénéje: az önsegítő-támogató csoport (Telkes József) | 95 |
Az önsegítés kölcsönösségi rendszere | 95 |
A pályakezdők nehézségei | 98 |
A pedagógusok munkahelyi közérzetét meghatározó tényezők | 99 |
A hivatásgyakorlatot fenyegető ártalom: a kiégési jelenség | 102 |
A pedagógus mentálhigiénéjét szolgáló önsegítő csoport; a csoporthatások | 107 |
A támogató csoportok szervezésének elvei. Célkitűzések, előkészítés | 108 |
Csoporttagság | 108 |
A csoport nagysága | 109 |
Csoportvezetés | 110 |
Ajánlások az önsegítő-támogató pedagóguscsoport résztvevőinek | 110 |
A személyes fejlődést segítő beszélgetés ("A fejlesztő interjú") a pedagógus és a tanuló kapcsolatában (Telkes József) | 113 |
Mit nevezünk fejlesztő interjúnak? | 113 |
A fejlesztő beszélgetések céljai | 114 |
Önvizsgálat | 114 |
Önfeltárás | 115 |
Önirányítás-önalakítás | 115 |
Szempontok a fejlesztő beszélgetésekhez | 116 |
A szükséglet kifejezése | 116 |
Az érdeklődési irányok megbeszélése | 117 |
Az erősségek felfedezése | 117 |
Visszajelentés | 117 |
A célok kiválasztása | 118 |
Néhány technikai javaslat | 119 |
Hogyan készüljünk fel a fejlesztő beszélgetésekre? | 120 |
Empátia- és kommunikációfejlesztés pedagógusok számára (Bagdy Emőke) | 122 |
A módszer elméleti alapjai, forrásai, előzményei | 122 |
Az empátia, és kommunikációfejlesztő tréning gyakorlata | 125 |
A csoportmunka | 127 |
A csoportban való részvétel nyereségei | 135 |
A képmagnó felhasználása a csoportmunkában | 136 |
Relaxációs tréning az iskolában (Bagdy Emőke) | 141 |
Az iskolai relaxáció lehetőségei | 141 |
Mi a relaxáció? | 142 |
A relaxáció hatásmechanizmusa | 142 |
Az autogén tréning (koncentrált önlazítás) | 144 |
Az autogén tréning tanítása | 150 |
A gyakorlatok kivitelezésének technikája | 154 |
Az izomzat elernyesztése, ellazulása "elnehezedéssel" | 154 |
A "meleg-élmény": a vérkeringés befolyásolásával | 157 |
A "szívszabályozás" gyakorlata | 158 |
A légzés beállítása | 159 |
A zsigeri szervek szabályozása, a plexus solaris (napfonat) gyakorlata | 160 |
A "homlok hűvösének" hívása: a fejterület élménye | 161 |
Az autogén tréning tanulásának néhány szempontja | 162 |
A tanulók szociális készségeit fejlesztő csoportmódszerek és programok (Bagdy Emőke és Telkes József) | 168 |
Az AWARE-projekt módszer | 166 |
A "Bűvös kör" módszer és a DUSO-program | 167 |
Szociális problémamegoldás - fejlesztő program, tanmenet (curciulum) | 168 |
Mintanyújtás, a modellkövető viselkedés előhívása | 169 |
Megerősítési és alakítási, viselkedésmódosítási (shaping) technikák felhasználása | 170 |
Szerepjáték | 170 |
Brainstroming technikák | 171 |
A tanárok kiképzése: műhelymunkában | 171 |
A gyakorlatok alkalmazásának osztálytermi változatai | 173 |
Nagycsoportos alkalmazás | 173 |
Kiscsoportos forma tanár vezetésével | 174 |
Kiscsoportos forma tanár nélkül | 175 |
A szociális problémamegoldási tanmenet (program) mintagyakorlatai | 175 |
A divergens gondolkodás fejlesztésének feladategysége | 176 |
A problémaidentifikáció gyakorlásának lényege | 178 |
Alternatív megoldások föllelésének fejlesztési egysége | |
A következmények figyelembevételének fejlesztési egysége | 180 |
A megoldások kidolgozásának fejlesztési programegysége | 181 |
A problémamegoldó viselkedés integrációjának fejlesztési egysége | 182 |
A szociális problémamegoldás fejlesztését szolgáló program lehetőségei a hazai alkalmazásban | 183 |
Készség-, képesség- és személyiségfejlesztő gyakorlatok (Bagdy Emőke) | 185 |
Bevezető ajánlás | 185 |
Gyakorlatgyűjtemény | 194 |
Gyakorlatok a foglalkozások kezdéséhez, bevezetéséhez, a komplex gyakorlatok felkészítéséhez, átvezetéséhez és a feldolgozó befejezéshez | 194 |
A kreativitást fejlesztését szolgáló gyakorlatok | 211 |
A nonverbális készségek fejlesztése | 235 |
Gyakorlatok az önkép, önismeret fejlesztésére | 244 |
Társismereti és kapcsolatfejlesztő gyakorlatok | 2621 |
Zárszó | 289 |
Irodalom | 291 |