Előszó
E gyűjtemény válogatás Bach kantátáinak olyan részleteiből, amelyek zenei anyaguk szépsége mellett pedagógiai szempontból is alkalmasak arra, hogy egy tanulmányi célt szolgáló kiadványban helyet kapjanak. A részletek a barokk vokális zene két sajátos területét, az áriák és recitativók dallamvilágát ölelik fel. A gyűjteményben általában kíséret nélkül megjelenő ária- és arioso-idézetek lapról éneklési célt szolgálnak. A continuo-kísérettel közölt ária- és recitativo-részletek ezenkívül komoly összhangzattani feladatot is rónak a növendékekre, így elsősorban a zeneelméleti tanulmányokhoz kapcsolódnak.
A gyűjtemény I. kötete a könnyebb, II. kötete a nehezebb kantáta-részleteket foglalja magában. A példatárat a zenei általános iskola felső tagozatában, a szakiskolák, zenei tagozatú gimnáziumok, pedagógiai főiskolák, tanítóképző akadémiák osztályaiban, sőt a Zeneművészeti Főiskola szolfézs- és zeneelméleti oktatásában egyaránt használhatják.
A válogatás a régi Bach-összkiadás (1851-1899) alapján történt; a közölt zenei anyag azzal pontosan egyezik. A kottaképben azonban néhány változtatás történt:
a/ az eredeti C-kulcsok helyett mindkét kötetben kulcs, illetve basszus- kulcs szerepel ;(mint az 1956 óta megjelenő új Bach-összkiadásban is);
b/ az I. kötetben a különösen magas vagy esetleg mély fekvésű részletek transzponáltan jelennek meg, hogy a növendékek többsége az adott dallamrészt az írott abszolút magasságban szólaltathassa meg;
c/ az egyes példák előjegyzése nem a tétel, hanem az adott részlet hangneméhez igazodik, az egyszerűbb kottakép érdekében.
Azoknál a kantátáknál, amelyek az új összkiadásban 1968 nyaráig megjelentek, a tartalomjegyzékben feltüntetett tételszám ehhez igazodik, a többi kantátánál a régi összkiadáshoz.
Valamennyi idézet kezdete előtt egy előtét áll, amely az adott tételben szereplő eredeti kulcsot, előjegyzést és a dallamrészlet kezdő hangját tünteti fel. Így rögtön nyilvánvaló:
a/ milyen hangfajra írta Bach a tételt; b/ mi az esetleges transzpozíció távolsága és iránya; c/ a tételen belül az adott részlet a tétel hangnemében, vagy egy új hangnemben jelenik-e meg.
Vissza