Előszó | |
Bevezetés | |
Miért kell tanulmányozni a pszichológiai történetét? | 2 |
Gondolatok a történelemről | 4 |
Hol kezdjük? | 8 |
A pszichológia visszatérő kérdései | 8 |
A test-lélek (test-tudat, mind-body) probléma | 8 |
Redukcionizmus versus nonredukcionizmus | 10 |
A nature-nurture vita | 10 |
A könyv felépítése | 10 |
Egas Moniz és a prefrontális lobotómia | 11 |
Következtetések | 13 |
Összefoglalás | 14 |
Ajánlott olvasmányok | 15 |
A filozófiai és pszichológiai kezdetek | |
A pszichológia előfutárai az ókori Görögországban | 18 |
Kronológia | 18 |
A görög Aranykor | 18 |
Az Aranykor filozófiája | 21 |
Püthagorasz és a püthegoreusok | 21 |
Hérakleitosz | 22 |
Parmenidész | 23 |
Zenon paradoxonai | 24 |
Démokritosz | 24 |
A szofisták | 26 |
Szókratész | 27 |
Platón | 29 |
Arisztotelész | 32 |
Orvoslás az Aranykorban és utána | 37 |
Alkmeon | 38 |
Hippokratész | 38 |
Galenus | 38 |
A többi iskola | 39 |
Szkepticizmus | 40 |
Cinizmus | 40 |
Sztoicizmus | 40 |
Epikureizmus | 41 |
Következtetések | 41 |
Összefoglalás | 42 |
Kérdések | 43 |
Ajánlott olvasményok | 43 |
A Római kor, a középkor és a reneszánsz | 44 |
Kronológia | 44 |
A római kor filozófiai és teológiai gondolkodása | 44 |
Szent Pál | 46 |
Potinus | 46 |
A középkor keresztény, iszlám és zsidó filozófiája | 46 |
Szent Ágoston | 46 |
A középkor | 48 |
Iszlám és zsidó filozófia | 49 |
A kései középkor keresztény filozófiája | 51 |
Szent Anzelmus | 51 |
Peter Abélard | 52 |
Aquinói Szent Tamás | 53 |
John Duns Scotus | 54 |
William of Ockham | 54 |
A reneszánsz előtti középkori tudomány | 54 |
Középkori egyetemek | 55 |
Reneszánsz humanizmus | 56 |
Reneszánsz tudományok | 57 |
René Descartes | 60 |
Descartes módszere | 61 |
Test-tudat (test-lélek) dualizmus | 62 |
Veleszületett és származtatott ideák | 64 |
Descatres hatása | 65 |
Pierre Gassendi | 66 |
Baruch Spinoza | 66 |
Spinoza filozófiája | 66 |
Spinoza hatása | 68 |
Gottfried Wilhelm von Leibniz | 68 |
Monászok | 69 |
Leibniz hatása | 71 |
Következtetések | 71 |
Összefoglalás | 72 |
Kérdések | 74 |
Ajánlott olvasmányok | 74 |
Az empirizmus, az asszocianizmus és a józan ész pszichológiája | 76 |
Kronológia | 76 |
Brit empiristák | 78 |
Thomas Hobbes | 78 |
John Locke | 81 |
George Berkeley | 87 |
David Hume | 90 |
A brit asszocianizmus | 94 |
David Hartley | 94 |
James Mill és John Stuart Mill | 96 |
Alexander Bain | 100 |
Francia empiristák | 102 |
Julien Offray de la Mettrie | 103 |
Étienne Bounot de Condillac | 105 |
Pierre Jean Georges Canabis | 106 |
A Skót Iskola | 107 |
Thomas Reid | 107 |
Dugald Stewart | 108 |
Thomas Brown | 108 |
Következtetések | 109 |
Összefoglalás | 110 |
Kérdések | 111 |
Ajánlott olvasmányok | 111 |
Kontinentális filozófiák: Racionalizmus, pozitivizmus és pomanticizmus | 112 |
Kronológia | 112 |
Racionalizmus | 114 |
Immanuel Kant | 114 |
Georg Wilhwlm Friderich Hegel | 117 |
Johann Friedrich Herbart és Rudolf Hermann Lotze | 119 |
Pozitivizmus | 122 |
Auguste Comte | 123 |
Ernst Mach | 124 |
Romanticizmus | 125 |
Johann Gottfried Herder | 126 |
Jean-Jacques Rousseau | 126 |
Johann Wolfgang von Goethe | 128 |
Arthur Schopenhauer | 129 |
Következtetések | 132 |
Összefoglalás | 132 |
Kérdések | 134 |
Ajánlott olvasmányok | 134 |
A pszichológia fejlődésének fiziológiai meghatározói a tizenkilencedik században | 136 |
Kronológia | 136 |
A korai elképzelések áttekintése | 138 |
Az elektromosság és az idegrendszeri funkciók | 140 |
Hermann Ludwig von Helmholtz | 140 |
Ewald Hering és az ellenszín elmélet | 143 |
A funkciók lokalizáslása | 144 |
A Bell-Magendie-törvény | 144 |
A specifikus idegi energiák törvénye | 145 |
Frenológia | 146 |
Pierre Flourens és az eltávolítás módszere | 150 |
Phincas P. Cage - Egy véletlen eltávolítás története | 151 |
Nyelvi területek lokalizációja | 152 |
Elektromos agystimuláció, és a funkciók lokalizálása | 154 |
Pszichofizika | 156 |
Ernst Weber | 156 |
Gustav Theodor Fechner | 157 |
Következtetések | 161 |
Összefoglalás | 161 |
Kérdések | 163 |
Ajánlott olvasmányok | 163 |
Pszichológiai iskolák | |
Voluntarizmus és strukturalizmus: az első iskolák | 166 |
Kronológia | 166 |
Wilhelm Maximilian Wundt és a voluntarizmus | 168 |
Wundt pszichológiája | 171 |
Wundt tanítványai | 177 |
Wundt feltámadása | 177 |
Wundt öröksége | 178 |
Edward Bradford Titchener és strukturalizmus | 180 |
Tichener strukturalista pszichológiája | 183 |
Titchener és Wundt összehasonlítása | 187 |
Titchener munkássága | 188 |
Következtetések | 189 |
Összefoglalás | 190 |
Kérdések | 192 |
Ajánlott olvasmányok | 192 |
Az első iskolák alternatívái | 194 |
Kronológia | 194 |
Franz Brentano | 196 |
Brentano pszichológiája | 196 |
Brentano hatása | 199 |
Carl Stumpf | 199 |
Stumpf pszichológiája | 201 |
Stumpf és az Okos Hans | 202 |
Stumpf hatása | 203 |
Edmund Husserl | 204 |
Husserl fenomenológiája | 205 |
Husserl hatása | 206 |
Hermann Ebbinghaus | 207 |
Ebbinghaus emlékezetkutatásai | 209 |
Ebbinghaus hatása | 211 |
Georg Elias Müller | 212 |
Müller hatása | 214 |
Oswald Külpe | 214 |
Külpe pszichológiája | 215 |
Külpe hatása | 217 |
Következtetések | 218 |
Összefoglalás | 219 |
Kérdések | 220 |
Ajánlott olvasmányok | 220 |
A funkcionalizmus brit előfutárai | 222 |
Kronológia | 222 |
A pre-darwini evolúció | 224 |
Herbert Spencer | 226 |
Charles Robert Darwin | 227 |
A fajok eredete | 231 |
Az ember származása | 232 |
Az érzelmek kifejezése embereknél és állatoknál | 233 |
Darwin hatása | 234 |
George John Romanes | 235 |
Conwy Lloyd Morgan | 237 |
Francis Galton | 239 |
Öröklött lángelme | 241 |
Galton "intelligencia"-tesztje | 243 |
Korreláció és regresszió | 243 |
Egyéb pszichológia munkássága | 243 |
Galton hatása | 244 |
Következtetések | 245 |
Összefoglalás | 246 |
Kérdések | 247 |
Ajánlott olvasmányok | 248 |
A korai amerikai filozófia és pszichológia | 250 |
Kronológia | 250 |
A korai amerikai filozófia és pszichológia | 252 |
William James | 253 |
A pszichológia alapelvei | 256 |
Az alapelvek után | 261 |
James hatása | 263 |
Mary Whiton Calkins | 264 |
Hugo Münsterberg | 266 |
Münsterberg és Titchener összehasonlítása | 268 |
Granville Stanley Hall | 269 |
Hall korai évei | 269 |
Hall és az amerikai pszichológia | 271 |
Hall és az APA megalapítása | 273 |
Hall hatása | 279 |
A nemi különbségek körai kutatása: Leta Stetter Hollingworth munkássága | 280 |
James McKeen Cattell | 281 |
Cattell és az amerikai pszichológia | 283 |
Cattell hatása | 284 |
James Mark Baldwin | 286 |
Következtetések | 287 |
Összefoglalás | 287 |
Kérdések | 289 |
Ajánlott olvasmányok | 289 |
A funkcionalizmus | 292 |
Kronológia | 292 |
John Bewey | 294 |
A reflexívelmélet | 295 |
James Rowland Angell | 297 |
Angell hatása | 300 |
Harvey A. Carr | 301 |
Carr funkcionalizmusa | 302 |
Carr hatása | 303 |
Edward Lee Thorndike | 303 |
Thorndike pszichológiája | 305 |
Thorndike alkalmazott munkássága | 306 |
Thorndike hatása | 307 |
Robert Sessions Woodworth | 308 |
Woodworth funkcionalista munkássága | 310 |
Woodworth egyéb munkássága | 310 |
Nők az első amerikai iskolákban | 311 |
Milicent W. Shinn | 311 |
Következtetések | 313 |
Összefoglalás | 314 |
Kérdések | 315 |
Ajánlott olvasmányok | 316 |
Állatlélektan és a korai behaviorizmus | 318 |
Kronológia | 318 |
Állatlélektan | 320 |
Thorndike állatkísérletei | 321 |
Robert Mearns Yerkes | 327 |
Az oroszországi objektív pszichológia | 329 |
Ivan Mihajlovics Secsenov | 329 |
Ivan Petrovics Pavlov | 332 |
Vlagyimir Mihajlovics Bektyerjev | 341 |
John Broadus Watson | 342 |
Chicagóban | 343 |
A Johns Hopkinson | 344 |
Watson hatása | 356 |
Következtetések | 357 |
Összefoglalás | 357 |
Kérdések | 358 |
Ajánlott olvasmányok | 359 |
Neobehaviorizmus | 360 |
Kronológia | 360 |
Edwin Ray Gutrhie | 363 |
Az egypróbás, megerősítés nélküli, egybeesésen alapuló tanulás | 364 |
Guthrie hatása | 368 |
Edward Chace Tolman | 368 |
Célirányos behaviorizmus | 370 |
Az állatok és az emberek célirányos viselkedése | 370 |
Tolman hatása | 374 |
Clark Leonard Hull | 375 |
Hull három érdeklődése | 376 |
Hull hatása | 380 |
Hull tanítványai és munkatársai | 382 |
Kenneth Sence | 382 |
Neal E. Miller | 383 |
O. H. Mowrer | 385 |
B. F. Skinner | 386 |
Harvard | 387 |
Skinner Minncsesotában | 388 |
Az organizmusok magatartása | 388 |
Skinner Indiában | 390 |
Walden Tivo | 391 |
Újra a Harvardon | 392 |
Schedules of Reinforcement (A megerősítés időzítése) | 393 |
Verbal Behavior (Verbális magatartás) | 394 |
Skinner hatása | 394 |
Ökológiai pszichológia | 396 |
Roger Barker | 396 |
James Jerome Gibson | 396 |
Következtetések | 397 |
Összefoglalás | 398 |
Kérdések | 399 |
Ajánlott olvasmányok | 400 |
Gestaltpszichológia | 402 |
Kronológia | 402 |
A Gestaltpszichológia megalapítása: a 'phi' jelenség | 404 |
A Gestaltpszichológia előzményei | 405 |
A Gestaltpszichológia triumvirátusa | 407 |
Max Wertheimer | 407 |
Kurt Koffka | 407 |
Wolfgang Köhler | 409 |
A Gestaltpszichológia alapelvei | 410 |
A preceptuális csoportosítás Gestelt-alapelvei | 411 |
Egyéb Gestalt-alapelvek és -jelenségek | 412 |
Wertheimer és a gondolkodás | 416 |
Kurt Lewin | 418 |
Lewin topológiai pszichológiája | 419 |
Iowa Child Welfare Research Station (ICWRS - Iowai Gyermekjóléti Kutatási Központ) | 420 |
Iowa után | 421 |
Kevésbé ismert Gestaltpszichológusok | 422 |
A Gestaltpszichológia hatása | 423 |
Következtetések | 424 |
Összefoglalás | 425 |
Kérdések | 426 |
Ajánlott olvasmányok | 426 |
Pszichoanalízis | 428 |
Kronológia | 428 |
A mentális betegségek korai kezelési módszerei | 430 |
Hipnózis | 432 |
Mesmerizmus | 432 |
Hipnotizmus | 434 |
Nancy versus Salpetriere | 434 |
Pierre Janet | 435 |
Freud egzisztencialista elfutárai | 437 |
Sigmund Freud | 439 |
Az álomfejtés | 444 |
Freud elismerése | 466 |
Freud személyiségelmélete | 447 |
Freud hatása | 451 |
Neofreudiánusok | 452 |
Anna Freud | 453 |
Melanie Klein | 454 |
Karen Horney | 455 |
A kötődés kialakulása | 457 |
Erik Erikson; Élethossziglani fejlődés | 458 |
Következtetések | 458 |
Összefoglaló | 459 |
Kérdések | 460 |
Ajánlott olvasmányok | 461 |
A pszichoanalízis után | 462 |
Kronológia | 462 |
Pszichoanalízis Freud után | 464 |
Alfred Adler | 464 |
Carl Gustav Jung | 467 |
Egzisztencialista és humanisztikus megközelítések | 472 |
Az egzisztenciális filozófia háttere | 472 |
A Harmadik Erő | 479 |
A pszichoterápia újabb eredményei | 482 |
Pszichiátriai hatások | 482 |
A klinikai pszichológia fejlődése | 484 |
Következtetések | 485 |
Összefoglalás | 486 |
Kérdések | 487 |
Ajánlott olvasmányok | 487 |
Túl az iskolákon | |
A magatartás fiziológiája a huszadik században | 492 |
Kronológia | 492 |
Neuron doktrína vagy idegi hálózat? | 494 |
A funkciók lokalizációjának újabb fejlődése | 499 |
Shepherd Ivory Franz | 499 |
Karl Lashley, a "neuropszichológia atyja" | 499 |
Az engram kutatása - egyszerű feladatok, és egyszerű állatok | 503 |
Roger Sperry és a hosított-agy művelet | 506 |
Az alvás és az agy energetizálórendszere | 506 |
Szenzoros rendszerek | 509 |
A vizuális rendszer | 509 |
A hallórendszer | 512 |
Kémiai és a mechanikus érzékszervek | 514 |
A magatartás fiziológia a XXI. században | 515 |
Következtetések | 515 |
Összefoglalás | 516 |
Kérdések | 517 |
Ajánlott olvasmányok | 518 |
Intelligenciatesztelés, pszichometria és alkalmazott pszichológia | 520 |
Kronológia | 520 |
Az intelligencia mérése | 522 |
Alfred Binet és az első intelligenciatesztek | 522 |
Spearman és a faktor-analízis | 525 |
Stern és az intelligenciahányados (IQ) | 525 |
Terman és a Stnaford-Binet-teszt | 526 |
A Wechsler-tesztek | 527 |
A mentális képességek hibás mérése | 529 |
Az intelligencia mérésének jelenkori kérdései | 533 |
Pszichometria | 536 |
Az analízis módszereinek fejlődése | 537 |
Reliabilitás, validitás és generalizálhatóság (megbízhatóság, érvényesség és általánosíthatóság) | 538 |
Hipotézis-ellenőrzés és kritikája | 539 |
Pszichológiai tesztelés a mindennapokban | 541 |
Alkalmazott pszichológia | 544 |
Az alkalmazott pszichológia amerikai gyökerei | 544 |
A Hawthorne-effektus | 545 |
Az alkalmazott pszichológia fejlődése a II. világháború után | 546 |
Következtetések | 546 |
Összefoglalás | 547 |
Kérdések | 548 |
Ajánlott olvasmányok | 548 |
Szociálpszichológia | 550 |
Kronológia | 550 |
A szociálpszichológia korai eredményeinek áttekintése | 553 |
Floyd és Gordon Allport | 553 |
Gardner és Lois Murphy | 556 |
Az attitűdök vizsgálata | 557 |
Gestalt-hatások és kapcsolódó vizsgálatok | 559 |
Válogatás a jelenkori szociálpszichológia témáiból | 565 |
A szociális tanuláselmélet | 565 |
Társadalmi szerepek | 567 |
A szemlélő "apátiája" | 568 |
A faji és nemi vizsgálatok eredményei | 569 |
Posztmodernizmus | 572 |
Következtetések | 573 |
Összefoglalás | 573 |
Kérdések | 574 |
Ajánlott olvasmányok | 575 |
Kognitív pszichológia | 576 |
Kronológia | 576 |
A kognitív forradalom előfutárai | 578 |
A pszichológia korai eredményei | 579 |
Korai eredmények a pszichológián kívül | 586 |
Neam Chomsky | 587 |
Jerome Bruner és George Miller | 588 |
Jerome Seymour Bruner | 588 |
George Armitage Miller | 589 |
A klasszikus kérdések | 591 |
Szavak és dolgok | 591 |
Kogníció és valóság | 592 |
Emlékezet, kategorizáció és gondolkodás | 593 |
Mesterséges intelligencia | 597 |
Következtetések | 600 |
Összefoglalás | 600 |
Kérdések | 601 |
Ajánlott olvasmányok | 602 |
Fogalmi térképek | 604 |
Kislexikon | 614 |
Hivatkozások | 627 |
A magyarul is hozzáférhető művek | 649 |
Névmutató | 651 |
Tárgymutató | 661 |