B. G.: Ananyev: Az ember mint a megismerés tárgya | |
Az individuális fejlődés ellentmondásai és időbeli heterogenitása | 9 |
Az emberi életciklus életkori periodizációja | 17 |
Az ember pszichofiziológiai funkcióinak ontogenetikus fejlődése | 23 |
Az ember életútja - a személyiség és a tevékenység alanyának története | 39 |
Az ember életútjának hatása ontogenetikus fejlődésére | 46 |
Jegyzetek | 49 |
Antoine Léon: A felnőttek pszichopedagógiája | |
A felnőtt intellektuális tevékenységei | 57 |
Bevezető gondolatok | 57 |
A felnőtt intellektuális tevékenységének vizsgálata | 58 |
A képzési környezetben végzett megfigyelések | 58 |
Formai követelmények és törvények közötti konfliktusok | 59 |
Operációs nívó: lehet-e beszélni felnőttkori stádiumról? | 61 |
A felnőtt "nyers" kapacitásai | 63 |
Az intelligencia hányados | 63 |
Hatékonysági hányados | 64 |
A szellemi kopás indexe | 64 |
A gondolkodás strukturálódásának szintje | 65 |
Az ember alkotó évei | 66 |
A folyamatos hullámvonal | 66 |
A gyermeknél megfigyelhető hanyatlás | 66 |
A 20-25 éves életkori hullám | 67 |
A 30-40 év körüli hullám | 67 |
Az 50-60 éves csúcs | 67 |
Megkülönböztető és kiegyenlítő mechanizmusok | 68 |
A képességek differenciálódása | 68 |
Kiegyenlítő mechanizmusok | 68 |
Az intellektuális funkciók és a személyiség | 70 |
Fiziológiai összetevők | 70 |
Pszichológiai összetevők | 71 |
A magatartásformák: a változással szembeni ellenállás | 71 |
A motivációk | 72 |
A felnőtt időhorizontja | 74 |
Nevelési-oktatási tényezők | 75 |
A jelenlegi probléma: harc az elavulás ellen | 76 |
Elavulási szituációk | 76 |
Az elavulás szimptómái | 77 |
Az elavulás tényezői | 77 |
Az elavulás megelőzése | 78 |
Egy ideológiai probléma | 79 |
Pszichopedagógiai probléma | 80 |
Pszichoszociológiai probléma | 80 |
A felnőttképzés módszerének pszichológiai alapjai | 81 |
Általános pedagógia vagy andragógia | 81 |
Az oktatási-nevelési célok különbözősége | 81 |
A felnőtt tanuló pozitív és negatív vonásai | 82 |
A módszer kiválasztása | 83 |
A tanulásról szóló munkák: a transzferfogalom | 86 |
Az átvitel fogalma | 87 |
A kísérleti pszichológiai segítsége | 88 |
A feladat fogalommá való átalakításának szerepe | 88 |
A tanulási-elsajátítási módszer szerepe | 89 |
A feladatok közötti kapcsolatok hatása | 89 |
A tanuló belső tényezői | 90 |
A transzfermechanizmusok | 91 |
Hogyan lehet elősegíteni a transzferfolyamatokat? | 92 |
Sajátos didaktikai módszerek alkalmazása | 92 |
A pedagógiai környezet megszervezése | 92 |
A transzferfolyamatok bemutatása | 93 |
Az asszimilációs folyamatok vizsgálata felnőtteken | 94 |
Az előző képzés nyomai | 94 |
A közelmúltbeli tevékenység termékei | 95 |
A munkamódszerek és a tudással szembeni magatartás | 96 |
A problémaszituációkra adott válaszok vizsgálata | 97 |
A tanulók által feltett kérdések elemzése | 99 |