1.067.056

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Az Úré a Föld és minden gazdagsága és annak teljessége

Módszertan és kiegészítő ismeretek a biológiatanároknak

Szerző
Szerkesztő
Lektor
Budapest
Kiadó: Református Pedagógiai Intézet
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 242 oldal
Sorozatcím: Református Pedagógiai és Katechetikai Füzetek
Kötetszám: 9
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 16 cm
ISBN: 963-866-216-6
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Előszó, ajánlás Egykori biológia tanárom 25 évig tanított ugyanabból a tankönyvből. A fejezetekhez jó vagy kevésbé jó viccei voltak. A jobbakat már évekkel korábban ismertük, mert ezek szájról... Tovább

Előszó

Előszó, ajánlás Egykori biológia tanárom 25 évig tanított ugyanabból a tankönyvből. A fejezetekhez jó vagy kevésbé jó viccei voltak. A jobbakat már évekkel korábban ismertük, mert ezek szájról szájra jártak. Az adott évben, az adott témánál el is hangzott a vicc tanárunk szájából, s mi ezt nagy tapssal honoráltuk. Saját pályafutásom elején még én is tanítottam tíz évig ugyanezt a könyvet, ismertem minden mondatát. Ezekhez a tankönyvekhez írtak „Tanári kézikönyv"-et. Ma a tankönyvek „életkora" igen lerövidült. Oka részben a természettudomány gyors fejlődése, másrészt a kiadási lehetőségek, illetve a tanárok vállalkozó kedve.
Az elsőből adódik, hogy folyton nő az új ismeret, ezzel nem szabad a végtelenségig terhelni a tanulót. Ki kell alakítani a stabil, szükséges, és nem változó ismeretek tárházát.
Segédkönyvem nem egy adott tankönyvhöz íródott. A biológia szakos tanároknak szól, akiknek gazdagabb ismeretek birtokában kell lenniük, és az ismeretek átadásán túl az életre kell nevelniük tanítványaikat, akiket helyes biológiai szemléletre kell eljuttatniuk.
Ötvenévi aktív pedagógiai tapasztalatomból szeretnék valamit átadni. Nem szöktem meg a pályáról, azt mondják, eredményesen tanítottam. Az alábbiakban pedagógiai elveimből írok néhányat:
A tanárnak képzettnek, jól felkészültnek kell lennie.
Szent-Györgyi Albert gondolata: „Egész életen át tanulni kell!" Ez nem csak a „jó pap" kötelessége!
Vallom, hogy nemcsak a költőre érvényes: „Poéta non fit, sed nascitur".
A pedagógus-pályához kell egy sajátos rátermettség, de sok mindent meg lehet tanulni.
A hívő ember ne feledkezzen el „... mindenre van erőm a Krisztusban, aki engem megerősít" (Fii 4,13).
A legfontosabb az, hogy szeressem, amit csinálok, szeretetem irányuljon a tanítványaimra is.
Gyakorlóéves koromban hallottam mesteremtől, és nem felejtettem el - „ha egy osztályban egy tanuló szeret, rád figyel, oda érdemes bemenni a tanárnak." Ötven év alatt nem volt egy olyan osztály sem, ahová nem mentem volna szívesen, örömmel.
Vallom - és ezt érezték tanítványaim is: „a legszebb tárgy a biológia". Ezt nem alaptalanul, szaktárgyi elfogultságból írom. Nem az emberi elme filozófus elgondolásait, nem az emberi alkotásokat, emberi történéseket tanítjuk, hanem az Isten teremtette élővilágot tárjuk fel, illetve ismertetjük meg tanítványainkkal.
Németh László'írja: „A világmindenségre való rácsodálkozásig minden lehetséges alkalommal igyekezzünk a gyermekben világáhítatot ébreszteni. Vagy nem egy mindent integráló egyetemes érzést akarunk-e a gyermekekben kifejleszteni, melyben a világ iránti piétás éppen úgy benne van, mint a maga lehetősége iránti felelősségérzet, de minden élőlény iránti érdeklődés, tisztelet, irgalom?" A tanítás legfontosabb „kelléke" a tanár személyisége.
A tanár egész egyénisége legyen példamutató, utaljon a legfőbb Mesterre, Krisztusra!
Egy főrabbit megkérdeztek: - Nálatok van állami és egyházi iskola. Mi a kettő között a különbség? A rabbi válasza: az állami iskolában 2x2=4, az egyháziban 2x2 hála Istennek négy.
„Non scholae, sed vitae discimus". Régi ismert latin közmondás. Tanításunk során helyezzük a hangsúlyt a tananyagban arra, amit a tanuló a későbbi élete során hasznosíthat. Fontos az ismeretek alkalmazása, az összefüggések megtalálása. A kísérletek a gyakorlati készséget, a kreativitást segítik. Ugyancsak tárgyunk tanítása kínálja, sőt feltétlen alkalmaznunk kell a szemléltetést, a megfigyelést, a kísérletezést. Vissza

Tartalom

Előszó, ajánlás (Bognár József, a továbbiakban: B. J.) 5
Tartalomjegyzék 7
1. Az Úré a Föld 11
1.1. Csodás természet (B. J.) 11
1.2. Az érzékelés finomsága (B. J.) 11
1.3. Csodálatos, szép, érdekes (B. J.) 13
1.4. Takarékosság az élővilágban (B. J.) 14
1.5. Bionika (B. J.) 15
1.6. Miben nyilvánul meg a Föld gazdagsága? (B. J.) 16
1.7. Eredményesen tegyünk többet az élet sokféleségének védelmében! (B. J.) 17
1.8. Palesztina földrajza és élővilága (B. J.) 18
1.9. A Biblia biológiai vonatkozásai (B. J.) 20
1.10. Egészségügy a Bibliában (B. J.) 25
1.11. Örökléstan (genetika) a Bibliában (B. J.) 27
1.12. Ajánlott irodalom az 1. fejezethez (B. J.) 28
2. Természettudósok vallomásai 30
2.1. Bibliai alapvetés (Bognár Z. Józsefné) 30
A SZENTÍRÁS az ÉLET könyve (Bognár Z. Józsefné) 30
2.2. A tudósok és vallomásaik (Bognár Z. Józsefné) 31
2.3. Ajánlott irodalom a 2. fejezethez (Bognár Z. Józsefné) 35
3. Egészséges életre nevelés 37
3.1. Elsősegélynyújtás (B. J.) 37
3.2. Mentők (B. J.) 39
3.3. „Élj, s mozogj, hogy életet ne unj!" (B. J.) 39
3.4. Egészséges táplálkozás (B. J.) 40
3.5. Egészséges nemzetért! (B. J.) 43
3.6. Kötelező és ajánlott védőoltások (B. J.) 44
3.7. Néhány vírus és baktérium által okozott betegség (B. J.) 48
3.8. A tudomány nyelve a latin (B. J.) 49
3.9. Szakorvosi rendelések és orvosi műszavak (B. J.) 52
3.10. Az emberi életszakaszok és azok sajátosságai (B. J.) 54
3.11. A magyar gyerekek egészségi állapota (B. J.) 58
3.12. Ajánlott irodalom a 3. fejezethez (B. J.) 59
4. Környezetvédelem 60
4.1. Culturare et conservare (A Biblia környezetvédelme) (B. J.) 60
4.2. Környezetvédelmi világkonferenciák (B. J.) 61
4.3. Az ember és környezete (B. J.) 63
4.4. Védett fajok száma Magyarországon és a világon (B. J.) 66
4.5. Állatkertek (B. J.) 67
4.6. Természettudományi múzeumok (B. J.) 69
4.7. Természetvédelem (B. J.) 72
4.8. Magyarország Nemzeti Parkjai (B. J.) 72
4.9. Nemzeti Parkjaink bélyegeinken (B. J.) 94
4.10 Védett növények és állatok a fémpénzeken (B.J.) 95
4.11 Irodalom a környezetvédelemhez (B. J.) 95
5. Módszertan 97
5.1. Pedagógiai koncepcióm (B. J.) 97
5.2. A biológia résztudományai (B. J.) 99
5.3. Tankönyv (B. J.) 100
5.4. Tanmenet (B. J.) 100
5.5 Óratípusok (B. J.) 101
5.6. Óravázlat - táblavázlat (B. J.) 103
5.7. A rajzolás: nemzetközi nyelv (Szendrei László) 103
5.8. Szertár (B. J.) 105
5.9. Legyen a szertárban (B. J.) 105
5.10. Kirándulás (B. J.) 106
5.11. A tananyag átadása (B. J.) 107
5.12. A tanulók tudásának felmérése (B. J.) 107
5.13. Tehetséges tanulók gondozása (B. J.) 108
5.14. Élősarok (B. J.) 110
5.15. A biológia tanításához szükséges növények (B. J.) 110
5.16. Kiskert, kertészkedés (B. J.) 111
5.17. A növényhatározás (B. J.) 111
5.18. Bemutatható, ill. bemutatandó kísérletek, megfigyelések (B. J.) 112
5.19. Állatrendszertan (B. J.) 115
5.20. Biológusok bölcs mondásai (B. J.) 127
5.21. Gondolkodtató biológiai kérdések (B. J.) 137
5.22. Népies mondások (B. J.) 138
5.23. Érdekességek (B. J.) 139
5.24. Biológiai emlékeztető naptár (B. J.) 140
5.25. Életterek (B. J.) 141
6. Kiegészítő ismeretek 143
6.1. Háziasítás (B. J.) 143
6.2. Háziállataink (B. J.) 145
6.3. Hogy hívják? Mi a neve? (B. J.) 145
6.4. Húsfeldolgozás - hasznosítás (B. J.) 146
6.5. Gazdálkodás hazánkban (B. J.) 147
6.6. Kertészet (B. J.) 149
6.7. A zöldségfélék értelmezési jelentősége (B. J.) 151
6.8. Szőlészet, borászat (B. J.) 151
6.9. Növényeket alkotó elemek (B. J.) 153
6.10. Mikroelemek (B. J.) 155
6.11. Vitaminok(B. J.) 155
6.12. Ásványvizek, gyógyvizek (B. J.) 156
6.13. Balneológia (B. J.) 158
6.14. Gyógynövények (B. J.) 160
6.15. Farmakológia (B. J.) 161
6.16. Festőnövények (B. J.) 161
6.17. Óriási lépések a természettudományban (B. J.) 164
6.18. A vér (B. J.) 166
6.19. Madárgyűrűzés (Petrilláné Bartha Enikő) 167
6.20. Galamb, galambászat (B. J.) 171
6.21. Hal, halászat, akvarisztika (B. J.) 172
6.22. Rovarállam, méhcsalád (B. J.) 174
6.23. A magyarság virágai (B. J.) 175
6.24. Palentológia (B. J.) 176
6.25. Ipolytarnóci őslelet (B. J.) 178
6.26. Barlangok (B. J.) 179
7. Hitünk sarkalatos kérdései 180
7.1. Kreáció - evolúció (B. J.) 180
7.2. Véletlen és valószínűség az evolúcióban (Vida Gábor) 184
7.3. Kefalizáció (Hámori József) 186
7.4. Több az ember (etológia) (B. J.) 188
7.5. Emberi viselkedés (Lőrincz Jenő) 191
7.6. Homo sapiens (B. J.) 193
7.7. "Legyen életének ideje 120 esztendő" (B. J.) 194
7.8. Nemiség, nemi élet torzulásai (B. J.) 196
7.9. Molekuláris genetika alapjai (Falus András) 199
7.10. Immunrendszer (Falus András) 207
7.11. Klónozás (Falus András) 211
Függelék - Hasznosítható összeállítások 211
8.1. Testszerveződés és élettérváltozás a növényeknél 212
8.2. A növények nemzedékváltakozása I. 213
8.3. A növények nemzedékváltakozásai II. 214
8.4. A növények ivaros és ivartalan szaporodása, ill. szaporítása 215
8.5. Virágzatok 216
8.6. Termések I. 217
8.7. Termések II. 218
8.8 Termések csoportosítása 219
8.9. Egyszikűek, kétszikűek összehasonlítása 220
8.10. A tanítás eredményességének fokozására használjunk ún. vak ábrákat 221
8.11. Raktározószervek 222
8.12. Fotoszintézis 223
8.13. A víz 224
8.14. A rovarok egyedfejlődése 225
8.15. A rovarok szájszervei 226
8.16. A rovarok összehasonlító táblázata 227
8.17. Madár lábtípusok 228
8.18. Madár csőrtípusok 229
8.19. Összehasonlító táblázat: növény - állat 230
8.20. Az állatok mozgásának sebessége I. (szárazföldön) 231
8.21. Az állatok mozgásának sebessége II. (vízben) 232
8.22. Az állatok mozgásának sebessége III. (levegőben) 233
8.23. A csíralemezekből fejlődnek ki 234
8.24. A koponya csontjai I. 235
8.25. A koponya csontjai II. 236
8.26. Az ember csontváza I. 237
8.27. Az ember csontváza II. 238
8.28. Az ember tápcsatornája, emésztés 239
8.29. Az állat és az ember szövetei 240
8.30. Tantárgyak kapcsolata 241
8.31. A sejt 242
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem