1.062.389

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Az Úr csodásan működik I.

A magyar protestáns külmissziói mozgalom (1756-1951)

Szerző
Szerkesztő
Fordító
Lektor
Budapest
Kiadó: Harmat Kiadói Alapítvány-Protestáns Missziói Tanulmányi Intézet
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 341 oldal
Sorozatcím: Missziológiai tanulmányok
Kötetszám: 1
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-7954-48-1
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Az Úr csodásan működik című könyv a mai, gyakran önértékelési zavarokkal küzdő egyházi életben valami nagyon fontosra figyelmeztet: egyetlen ország sem lehet olyan elesett gazdasági-szellemi-lelki állapotban, hogy a külmisszióról lemondjon-lemondhasson...
Dr. Kool így foglalja össze tankönyvként is komoly értékű műve időszerűségét: „...Magyarország a protestáns egyházaknak a legerősebb 'bástyája' és képviselője ebben a térségben, azaz a nyugati és keleti kultúra határán. A magyar protestáns egyházak előőrs vagy végvár szerepét töltik be. A kérdés mindig az volt, hogy vajon van-e az egyháznak missziói feladata Isten országa ügyének terjesztésében Magyarországtól kelet felé, vagy inkább azzal szolgálná legjobban Istent, ha minden tevékenysége arra irányulna, hogy a magyar protestáns hagyományokat fenntartsa és ezzel megvédje saját magát a körülötte lévő más népektől.
E tanulmány ezzel a fontos kérdéssel foglalkozik: hogyan erősödhet meg az egyház a legjobban, ha mások felé is... Tovább

Fülszöveg

Az Úr csodásan működik című könyv a mai, gyakran önértékelési zavarokkal küzdő egyházi életben valami nagyon fontosra figyelmeztet: egyetlen ország sem lehet olyan elesett gazdasági-szellemi-lelki állapotban, hogy a külmisszióról lemondjon-lemondhasson...
Dr. Kool így foglalja össze tankönyvként is komoly értékű műve időszerűségét: „...Magyarország a protestáns egyházaknak a legerősebb 'bástyája' és képviselője ebben a térségben, azaz a nyugati és keleti kultúra határán. A magyar protestáns egyházak előőrs vagy végvár szerepét töltik be. A kérdés mindig az volt, hogy vajon van-e az egyháznak missziói feladata Isten országa ügyének terjesztésében Magyarországtól kelet felé, vagy inkább azzal szolgálná legjobban Istent, ha minden tevékenysége arra irányulna, hogy a magyar protestáns hagyományokat fenntartsa és ezzel megvédje saját magát a körülötte lévő más népektől.
E tanulmány ezzel a fontos kérdéssel foglalkozik: hogyan erősödhet meg az egyház a legjobban, ha mások felé is irányítja figyelmét, vagy pedig ha minden erejével saját értékeit próbálja megvédeni... Nyilvánvaló, hogy itt elvi, teológiai és nem gyakorlati döntésekről van szó." Vissza

Tartalom

Előszó VII
A szerző előszava IX
1 BEVEZETÉS 1
1.1 A Második Világ' szemléletének újrafelfedezése a missziótörténet-írásban 1
1.2 A kutatás jelenlegi helyzete 7
1.3 írott és szóbeli források 10
1.4 E tanulmány vizsgálati módszere és felépítése 13
I. RÉSZ: A HÁTTÉR ÉS A GYÖKEREK
2 A PROTESTANTIZMUS MAGYARORSZÁG ÉLETÉBEN (1711-1951) 21
2.1 Az ország és népe 21
2.2 Helyreállítás és elnyomás (1711 - 1781) 22
2.2.1 A politikai, társadalmi, gazdasági és kulturális helyzet 23
Habsburg uralom alatt (23)
A feudalizmus folytatódik (24)
Protestáns kulturális értékek megnyirbálása (25)
2.2.2 A protestáns egyházak „babiloni fogsága" 26
Állhatatos ellenreformáció (26)
Utazások megnehezítése (26)
Fogyás (27)
Növekvő racionalizmus (27)
Puritanizmus és pietizmus (28)
Közös szenvedés (30)
A türelmi rendelet (30)
Protestáns egyházak és a külmisszió (31)
2.3 A Reformkor (1782-1848) 32
2.3.1 A politikai, társadalmi, gazdasági és kulturális helyzet 32
Az abszolutisztikus uralkodás folytatódik (32)
Széchenyi és Kossuth reformtörekvései (32)
Az 1848-49-es szabadságharc (33)
A feudalizmus gyümölcse: a középosztály csődöt mond (35)
Ébredező nacionalizmus (36)
A protestáns egyházak helyzete (1782-1848) 37
Folytatódik az ellenreformáció (37)
Nacionalizmus és a protestáns egyházak (37)
A feudalizmus és a protestáns egyházak (37)
Puritanizmus, pietizmus és racionalizmus (38)
Az utazás erőteljes korlátozása (38)
Egyházi iskolák (39)
Felfüggesztett együttműködés (39)
A protestáns egyházak és a külmisszió (40)
2.4 Az 1848-as szabadságharctól az I. világháborúig 41
2.4.1 A politikai, társadalmi, gazdasági és kulturális helyzet 41
A Bach-korszak (41)
A kiegyezés (42)
A középosztály lassú gyógyulása (43)
Az ipari forradalom kora (44)
A társadalmi problémák szaporodása (45)
A nacionalizmus fojtogató szorításában (45)
Zsidók (46)
2.4.2 A protestáns egyházak helyzete (1848-1914) 46
1848-49 következménye (46)
Ellenállás a pátens-harcban (47)
Iskolareformok (48)
Két egyesülés: a Protestáns Unió, és az Evangéliumi Aliánsz (49)
A liberalizmus és a nacionalizmus hatása az egyház vezetőségére (50)
Gyülekezeti szinten (51)
Ébredés (52)
A vallásos irodalom gyarapodása (53)
Nemzetközi kapcsolatok (53)
Protestáns egyházak és a külmisszió (54)
2.5 A két világháború között (1918-1939/44) 54
2.5.1 A politikai, társadalmi, gazdasági és kulturális helyzet 54
A Tanácsköztársaság (54)
A trianoni békeszerződés (56)
Revizionizmus és nacionalizmus (56)
Nemzetközi kapcsolatok (58)
Gazdasági válság (58)
Folytatódik a feudalizmus (59)
A Trianon előtti állapot részleges visszaállítása (59)
A zsidókérdés (59)
2.5.2 A protestáns egyházak helyzete 1918-1939/44-ig 60
Trianon következménye (60)
Belmisszió (61)
A zsidókérdés (63)
Ébredés (63)
3 A MAGYAR KÜLMISSZIÓI TÁRSASÁGOK GYÖKEREI (1756-1903) 67
3.1 Gyökerek a 18. században és a 19. század elején (1756-1841) 67
3.1.1 Nikolaus L. von Zinzendorf hatása Magyarországon 67
Az egyetemi hallgatókra gyakorolt hatása (69)
Pilder György mint egyiptomi misszionárius (70)
Slezák János és Hauser Mihály (71)
Herrnhutiak Erdélyben (71)
Herrnhutiak Felvidéken (72)
Következmények (73)
A 19. és 20. század (74)
3.1.2 Szőnyi Benjámin és a Szentek Hegedűje 75
Magyar missziói énekek (76)
A Szentek Hegedűje (76)
A gyülekezeti tagokat célozza meg (77)
Szőrei Benjámin Hollandiában (77)
Gisbertus Voetius és a misszió (79)
A Holland Misszionáriusi Társaság (80)
Jan Amos Comenius (81)
A Szentek Hegedűjének 18. kiadása (82)
Szőnyi Benjámin hozzájárulása a magyar missziói gondolkodáshoz (82)
3.1.3 Gottlieb August Wimmer és a felsőlövői missziói ébredés 83
Felsőlövő (84)
Felsőlövő: mintagyülekezet (84)
Ellenállás (85)
Modorkapcsolata Mária Dorottyával (86)
Misszió lelkületű gyülekezet Felsőlövőn (87)
Az első missziói ünnep (90)
Wimmer pietizmusa (91)
Böhm Sámuel (93)
Böhm munkájának hatása a gyülekezetekre (94)
Külmisszió Felsőlövő környékén Wimmer és Böhm után (97)
Gottlieb A. Wimmer öröksége (98)
3.2 Gyökerek a 19. század közepe táján (1841-1880) 100
3.2.1 Mária Dorottya és a Skót Misszió 100
„Dr. Black leesik a tevéjéről: első lépés Pest felé" (101)
Irány: Budapest (102)
A zsidó misszió (103)
A Skót Misszió és Magyarország protestáns egyházai (105)
A Skót Misszió és a külmisszió (107)
A magyarok fokozottabb részvétele (108)
Az ébredés katalizátora a protestáns egyházakban (109)
A „zafírokra épült" pesti 'misszió (110)
A megtértek által megtértek (111)
A nemzetközi hálózat munkája (111)
3.2.2 Biberauer Tivadar és a Pesti Németajkú Református Leányegyház 113
Protestáns Országos Árvagondozó Egyesület (114)
Németajkú Református Leányegyház (114)
Külmisszió (115)
Biberauer Hermine Libanonban (115)
A „Misszió és a Gusztáv Adolf Egylet" (116)
A német ajkú gyülekezet hozzájárulása a magyarországi külmissziói mozgalomhoz (117)
3.2.3 Czelder Márton (1833-1889) és a Moldva-Oláhországi Misszió 118
Missziói vállalkozások Keleten a 16. és 17. században (118)
Újabb kísérletek (119)
Czelder Márton döntésének visszhangja (121)
A Moldva-Oláhországi Misszió kezdete (122)
Háromszoros cél (123)
Skót hatás (125)
A hátország (125)
A Czelder-ügy (127)
Független Szabad Egyház? (127)
A válság gyökere: „Mi a misszió?" (129)
Református vagy felekezetközi (130)
Az első Moldva-Oláhországi Misszió és kora (133)
Czelder pietista indítékai (133)
Czelder Márton és a magyar külmissziós gondolkodás (134)
Kelet felé (136)
3.3 Gyökerek a 19. század végén (1880-1903) 138
3.3.1 Szabó Aladár, a 20. századi misszió ébredésének előhírnöke 138
Alapvető kérdések és feleletek (139)
Andrew Moody és a Skót Misszió (140)
Szabó Aladár és teológustársai (141)
Az Aliánsz imahét beindítása (144)
Andrew N. Sommerville (144)
Szalay József és az „Első Magyar Missziótársulat" (146)
Hold utcai összejövetelek (147)
Új Óramutató (149)
Határok áttörése, hogy elérjünk minden népeket (152)
Hazai, egyházi külmisszió (153)
Evangéliumi Unió és konfesszionalizmus (156)
Érdeklődés az egész egyházban: gyülekezetek és egyházi vezetők részéről (157)
Alulról való közelítés (159)
Szabó Aladár pietizmusa (160)
BRIE és John R. Mott (161)
3.3.2 Scholtz Ödön és a Külmisszió 163
Az evangélikus misszió feltámadása (164)
Evangélikus felekezeti kontra felekezetközi misszió (165)
A Lipcsei Misszió (166)
Schwartz és Handmann missziói körútja (167)
Scholtz Ödön (167)
A „Külmisszió" (168)
A Lipcsei Misszió védelme (169)
Scholtz, és korának evangélikus egyháza (170)
Misszió a muzulmán világban: Bosznia-Hercegovina (172)
Missziói imaközösségek és missziói ünnepségek (173)
Növekvő érdeklődés az egyházkerületekben (175)
Az első misszionáriusjelöltek (176)
Mázsár János a lipcsei missziós iskolába megy (177)
Külmisszió a Magyar Evangélikus Egyházban (179)
Ellenállás (181)
Egyház, misszió és hitvallás (182)
A „felülről lefelé" közelítés: az egyháznak mint intézménynek az elsőbbsége (184)
Scholtz hozzájárulása a magyar külmissziói mozgalomhoz (185)
3.4 Gyökerek: záró megjegyzések és kitekintés 186
Befolyás (186)
Indítékok (188)
Fő cél: Kelet felé (189)
Viták (189)
A külmisszió akadályai (190)
Döntő tényező (191)
II. RÉSZ: MAGYAR PROTESTÁNS KÜLMISSZIÓI TÁRSASÁGOK A 20. SZÁZADBAN (1903-1951)
A) AZ I. VILÁGHÁBORÚ ELŐTT (1903-1914/16)
4 MAGYAR EVANGÉLIUMI KERESZTYÉN MISSZIÓI SZÖVETSÉG (MEKMSZ) (1903-1914/16) 198
4.1 A kezdetek, az alapítás szempontjai 198
4.1.1 Acél 198
4.1.2 Misszió a magyarok, a zsidók és a balkáni muzulmánok között 199
4.1.3 A misszió teológiai megfogalmazása 201
4.1.4 A Missziói Szövetség Intézőbizottsága 203
4.2 A MEKMSz első évei 204
4.3 A hazai bázist alkotó szervezetek 205
4.3.1 Szabó Aladár és a Bethánia Szövetség 206
Szakadás és egyesítő törekvések (207)
4.3.2 Dr. Misley Sándorné Puchlin Róza és a Magyar Evangéliumi Keresztyén Nőegyletek Szövetség Missziói Bizottsága 209
Misleyné Puchlin Róm és Kunst Irén (209)
Nők a külmisszióért (211)
4.3.3 Victor János és a Magyar Evangéliumi Keresztyén Diákszövetség 212
Az Önkéntes [Missziói] Diákmozgalom növekvő befolyása Magyarországon (214)
John R. Mott Magyarországon (1909) (216)
Egy közös célért (217)
Mott látogatásának visszhangja (218)
Eperjes, 1911 (219)
A Magyar Önkéntes Missziói Mozgalom (MÖMM) (221)
A „felbolydult" Sárospatak (223)
A magyar önkéntes diákok és a MEKMSz újjászületése (224)
A MÖMM hatása a missziói mozgalomra (224)
4.4 A misszionáriusjelöltek toborzása és felkészítése; misszió a theológiai akadémiákon 225
4.4.1 A misszionáriusjelöltek és toborzásuk 225
Simon Géza Ernő (226)
Dabi Gyula (227)
Balogh Pál és Kozma Márton (228)
Somogyi Lídia (229)
A kiválasztás feltételei nem megfelelőek (230)
Az állandó hazai bázis hiánya (231)
4.4.2 A misszióra való felkészítés 232
4.4.3 Misszió a theológiai akadémiákon 233
Budapest és Debrecen (234)
Pápa (234)
Sárospatak (235)
4.5 A missziói munka hazai bázisának oktatása és mozgósítása 236
4.5.1 Misszionáriusok és látogatók körútjai 237
4.5.2 A Hajnal és egyéb missziói irodalom 238
Jelentős kiadványok (239)
4.5.3 Missziói ünnepélyek, szeretetvendégségek és istentiszteletek 240
4.5.4 Adakozás a misszióra 241
4.5.5 Imádkozás a misszióért 241
4.6 A tengerentúli missziói munka 242
4.6.1 Kína 242
Kunst Irén (242)
A kínai munka (245)
A misszió munkamódszere (245)
Kapcsolat a hazával (246)
Matild Vasel (246)
4.6.2 Egyiptom: Pauer Irma 247
Elhívása (247)
Az egyiptomi munka (248)
Kapcsolata a hazával (248)
4.7 A MEKMSz hazai és nemzetközi kapcsolatai 249
4.7.1 A MEKMSz és a magyar protestáns egyházak 249
Szőts Farkas (250)
Forgács Gyula (251)
Szabó Aladár (252)
A külmisszió és a magyar protestáns egyházak (254)
4.7.2 A MEKMSz társadalmi, politikai összefüggésben 255
4.7.3 Nemzetközi kapcsolatok 256
Ökumenikus kapcsolatok (258)
4.8 Záró megjegyzések és kitekintés 259
5 A MAGYARHONI ÁGOSTAI HITVALLÁSÚ EVANGÉLIKUS MISSZIÓI EGYESÜLET (1909-1915) (MAHEM) 261
5.1 A kezdetek, az alapítás szempontjai 261
A MAHEM alapszabályának előkészítése (261)
Három különböző nemzetiség, egy missziói egyesület (262)
5.1.1 Acél 263
Egyház, misszió és hitvallás (263)
A Lipcsei Misszió (265)
5.1.2 Misszió a zsidók és a balkáni muzulmánok között, valamint a Lipcsei Misszió területei 266
5.1.3 A misszió teológiai megfogalmazása 267
5.2 A MAHEM első évei 268
5.3 Misszió iránt érdeklődő központok itthon 269
A Felső-Soproni Egyházmegye (269)
A Felső-Mis Egyházmegye (270)
A Szepességi Egyházmegye (270)
A Pozsonyi Egyházmegye (271)
Evangélikus »Missziói füzérke« Pozsonyban és Léván (271)
5.4 A misszionáriusjelöltek toborzása és felkészítése, misszió a teológiai karon 272
5.4.1 A misszionáriusjelöltek és toborzásuk 272
5.4.2 A misszióra való felkészítés 274
5.4.3 Misszió a teológiai karon 275
5.5 A missziói munka hazai bázisának oktatása és mozgósítása 275
5.5.1 Missziói látogató körutak 276
5.5.2 Missziói Lapok 276
5.5.3 Missziói ünnepélyek 277
Pinkafő (Nyugat-Magyarország) 1912 (277)
Poprád (Felső-Magyarország) 1912 (279)
5.5.4 Adakozás a misszióra 279
5.5.5 A MAHEM és az imádság 280
5.6 A tengerentúli missziói munka 280
5.6.1 Kína: Hermann Adolf 280
5.6.2 Kelet-Afrika: Roth Henrik 282
Elhívása (283)
Munkája (284)
Csalódás: a Roth Henrik ügy (284)
5.7 A MAHEM hazai és nemzetközi kapcsolatai 285
5.7.1 A MAHEM és a Magyarországi Evangélikus Egyház 285
A „szónokló protestantizmustól" a „tettek protestantizmusáig" (285)
A legfőbb akadály a racionalizmus (286)
Az egyházi struktúrák fontosabbak a népi rétegek érdeklődésénél (287)
5.7.2 Feszült kapcsolat a MAHEM és a MEKMSz között 288
5.7.3 A MAHEM és a társadalmi, politikai, gazdasági helyzet 290
A nemzetiségi kérdés (290)
A MAHEM és az I. világháború (291)
5.7.4 Nemzetközi kapcsolatok: a Lipcsei Misszió 291
5.8 Záró megjegyzések és kitekintés 292
Függelék 295
1. A MEKMSz és MAHEM Alapszabályai 295
2. MÖMM szabályok 302
Forrásanyag 305
A. Missziói lapok és egyházi kiadványok 305
B. Válogatott bibliográfia és utalás lista 307
Rövidítések 324
Mutatók 327
1. Névmutató 327
2. Helynévmutató 334
3. Tárgymutató 336
Helynévtár 339

Dr. Anne-Marie Kool

Dr. Anne-Marie Kool műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Anne-Marie Kool könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Az Úr csodásan működik I. Az Úr csodásan működik I.

A lapélek enyhén foltosak.

Állapot:
2.840 ,-Ft
23 pont kapható
Kosárba