1.062.618

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Az uniós pályázatok készítésének módszertana

Pályázati sorvezető helyi önkormányzatok és kistérségi társulások számára

Szerző
Szerkesztő
Lektor
Budapest
Kiadó: Magyar Hivatalos Közlönykiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 254 oldal
Sorozatcím: Közlöny könyvek
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 978-963-9722-08-8
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Magyarországon jelenleg az egyik legnagyobb kihívás az, hogy az európai uniós csatlakozás előnyeivel és lehetőségeivel eredményesen tudunk-e élni. A csatlakozásunk óta eltelt időszak tapasztalatai... Tovább

Előszó

Magyarországon jelenleg az egyik legnagyobb kihívás az, hogy az európai uniós csatlakozás előnyeivel és lehetőségeivel eredményesen tudunk-e élni. A csatlakozásunk óta eltelt időszak tapasztalatai rendkívül fontosak, hiszen a 2007-2013 közötti programozási időszakban még jelentősebb nagyságrendű támogatás lesz elérhető a helyi önkormányzatok, kistérségi társulások részére. A pályázatok elkészítése speciális szakértelmet követel a helyi önkormányzatoktól. A felmérések adatai szerint a pályázó önkormányzatok, többcélú kistérségi társulások megközelítőleg fele maga készíti a pályázati dokumentációkat. Noha mind a pályázatok készítése, mind a már elnyert támogatásokról való elszámolás kapcsán számos esetben segítségre szorulnak, mert nem tudnak megfelelni a szigorú előírásoknak. Ma már igen szoros a pályázati verseny. Amennyiben a helyi önkormányzatok, kistérségi társulások eredményesen szeretnénk elnyerni az EU nyújtotta forrásokat, gondolkodásmód-, illetve szemléletváltásra van szükség. A projektszemléletű fejlesztéstervezés rendkívül kreatív szellemi munka, amely többféle szakismeretet, készséget és szervezett csapatmunkát igényel. A kiadvány első fejezete „sorvezetőt" ad arra, hogy az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT) és annak operatív programjai milyen prioritásokat jelölnek meg, amelyeket a későbbiekben akciótervek részleteznek, majd központi projektek és pályázatok formájában elérhetők lesznek a kedvezményezettek számára. A projekteknek ugyanis összhangban kell lenniük ezen, valamint a kohézióra vonatkozó „Közösségi stratégiai iránymutatásokban" meghatározott célokkal. A kötet gerincét képezik a projektkövetelmények, a projektciklus-menedzsment (PCM) elmélete, a PCM típusú tervezés gyakorlata, a stratégiai tervezés módszerei, a logikai kerettervezés, a tevékenységtervezés, a projektcsapat kiválasztása, szerepek, felelősség, hatáskörök, a projektek pénzügyi tervezése, a pályázati információk megszerzése. A kötetben bemutatjuk a pályázatkészítés folyamatát, a pályázat kidolgozását, a pályázatírás lépéseit. Egy pályázat keretein belül egy adott projekt végrehajtására nyerhetők források. A kiadványban foglalkozunk a szerződés előkészítésével, a támogatási szerződés megkötésével, módosításával. A kiadványban különös hangsúlyt helyezünk a projektvégrehajtás szakaszának feladataira, a jelentési kötelezettségekre, a pénzügyi elszámolásra. A megvalósítás fázisában prioritást kapnak az utólagos elszámoláshoz (a kifizetett számlákkal arányos visszautalás) szükséges összesítők, bizonylatok, igazolások. A hatékony és eredményes szakmai-, pénzügyi dokumentálást esettanulmányokkal segítjük. A kiadvány utolsó fejezetében külön kitérünk néhány közösségi programra is (pl. „Aktív európai polgárságért", LIFE+ stb.), amelyekre a helyi önkormányzatok nem az Új Magyarország Fejlesztési Terv keretében, hanem közvetlenül az Európai Bizottsághoz pályázhatnak. A közösségi programok pályázataira ugyanis speciális szabályok vonatkoznak. A pályázat nem cél, hanem egy eszköz: társfinanszírozás igénylése olyan konkrét fejlesztésekhez, amelyek hozzájárulnak a szélesebb közösségek számára is kedvező, közép- vagy hosszú távra kijelölt célok eléréséhez. Vissza

Tartalom

I. RÉSZ Az uniós támogatásokra vonatkozó közösségi jogi szabályozás alapelemei 77
1. Közösségi Iránymutatások 2007-2013 14
1.1. IRÁNYMUTATÁS: Európát és régióit a beruházások és a munka
szempontjából vonzóbbá kell tenni 14
1.2. IRÁNYMUTATÁS: A növekedést szolgáló tudás és innováció fejlesztése 15
1.3. IRÁNYMUTATÁS: Több és jobb munkahely 16
1.4. A kohéziós politika területi dimenziója 16
2. A Strukturális Alapok és a Kohéziós Alap felhasználására vonatkozó általános szabályok 18
3. Az Európai Regionális Fejlesztési Alapra vonatkozó szabályok 19
4. Az ESZA felhasználásának szabályai 22
5. A Kohéziós Alap támogatási célterületei 22
II. RÉSZ Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÜMFT) és operatív programjainak
helyi önkormányzatokat, kistérségeket érintő fejlesztési prioritásai, várható pályázati lehetőségek 25
1. Gazdaságfejlesztés OP (GOP) 29
1.1. K+F és innováció a versenyképességért 29
1.2. A vállalkozások (kiemelten a kkv-k) komplex fejlesztése 29
1.3. A modem üzleti környezet erősítése 29
2. Közlekedés OP (KÖZOP) 29
2.1. Az ország és a régióközpontok nemzetközi elérhetőségének javítása 30
2.2. Térségi elérhetőség javítása 30
2.3. Közlekedési módok összekapcsolása, gazdasági központok
intermodalitásának és közlekedési infrastruktúrájának fejlesztése 30
2.4. Városi és agglomerációs közösségi közlekedés fejlesztése 30
3. Társadalmi megújulás OP (TÁMOP) 30
4. Társadalmi infrastruktúra OP (TIOP) 32
4.1. Az oktatási infrastruktúra fejlesztése 33
4.2. Az egészségügyi infrastruktúra fejlesztése 33
4.3. A munkaerő-piaci részvételt és a társadalmi befogadást támogató
infrastruktúra fejlesztése 34
4.4. A kulturális infrastruktúra fejlesztése a közösségfejlesztés szolgálatában 35
5. Környezet és energia OP (KEOP) 36
5.1. Egészséges, tiszta települések prioritási tengely 36
5.2. Vizeink jó kezelése prioritási tengely 38
5.3. Hatékony energiafelhasználás prioritási tengely 39
6. Regionális operatív programok (ROP-ok) 39
6.1. Integrált Városfejlesztési Stratégia: élhető városok együttműködő és
versenyképes hálózatának megteremtése 39
6.2. Megújuló vidék: rurális térségek területileg integrált, fenntartható fejlesztése 40
6.3. Az elmaradott térségek felzárkóztatása 41
6.4. A Balaton, a Duna, valamint a Tisza vidékének fenntartható fejlesztése 41
6.5. A ROP-okban előforduló prioritástengelyek 41
7. Államreform OP (ÁROP) és Elektronikus közigazgatás OP (EKOP) 46
8. Területi együttműködés OP 48
8.1. A területi együttműködés komponensei 48
8.2. Az Európai Területi Együttműködési Csoportosulás 49
9. AZ ÚMFT végrehajtását segítő intézményi struktúra 50
9.1. Nemzeti Fejlesztési Tanács (NFT) 50
9.2. A Fejlesztéspolitikai Irányító Testület (FIT) 51
9.3. A fejlesztéspolitikáért felelős miniszter 51
9.4. A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség 51
9.5. Az ágazati operatív programokért felelős miniszterek (miniszter) 52
9.6. A közreműködő szervezetek 52
9.7. Az államháztartásért felelős miniszter feladatai 52
9.8. Monitoring bizottságok 52
III. RÉSZ Uniós pályázati projektek készítése és megvalósítása 69
2. Projektszemléletű, célorientált gondolkodás 71
2.1. Középtávú stratégia - fejlesztési program kialakítása 71
2.2. A projekt kulcselemei 73
3. A projektciklus-menedzsment (PCM) elmélete 79
3.1. A PCM fogalma, előnyei, alkalmazhatósága 79
3.2. A projekt életciklusának fázisai 82
3.3. A projektek sikeres menedzselésének garanciái 85
4. A PCM típusú tervezés gyakorlata 87
4.1. A PCM alkalmazásának előnyei 87
4.2. A tervezés fogalma, célja, folyamata 88
4.3. A stratégiai programtervezés módszerei 89
4.4. A projekt szintű tervezés 93
4.5. A projekt érintettjeinek azonosítása és elemzése 93
4.6. A SWOT-elemzés 97
4.7. A logikai kerettervezés 101
4.8. Partnerség - szinergia érvényesülése 121
5. Tevékenység szintű tervezés 122
5.1. A humánerőforrás-tervezés és összefüggései 123
5.2. A tevékenységtervezés és összefüggései - a munka-időterv 129
5.3. Projektek pénzügyi tervezése 135
5.4. A projekttervezés összefoglalása 142
6. A pályázati információk megszerzése 143
7. A pályázat elkészítése 145
7.1. Felkészülés a pályázatírásra 145
7.2. A pályázat kidolgozása 154
7.4. A bírálati követelmények 171
8. A hivatali eljárásrend 172
8.1. A pályázatok kezelése - „életpálya" 172
8.2. Projekt kiválasztás 172
8.3. A tipikus eljárásrend 174
8.4. Speciális eset - A közmű beruházások támogatására vonatkozó szabályok 188
9. A projektvégrehajtás 190
9.1. A projektvégrehajtás szakaszának általános feladatai 190
9.2. A projekt végrehajtói 190
9.3. Jelentési kötelezettségek 192
9.4. A projekt ellenőrzése 200
10. A disszemináció 203
10.1. A disszemináció alapkérdései 204
10.2. A disszemináció célcsoportjai 204
10.3. A disszemináció módszerei 204
10.4. A disszemináció a projekt szakaszaiban 204
10.5. A fenntarthatóság szerepe 205
IV. RÉSZ A közösségi programok készítésének és elszámolásának speciális szabályai 207
1. Elméleti alapvetés 209
2. Magyarország részvétele a közösségi programokban 210
3. A közösségi programok új generációja (2007-13) 211
3.1. Nyelvhasználat 211
3.2. Társfinanszírozás 211
3.3. Szubszidiaritás és arányosság 211
3.4. Egyszerűsítés 211
4. A testvérvárosi tevékenységeket támogató program jelene és jövője 212
4.1. Az, Aktív európai polgárságért" közösségi program (2004-2006) 212
4.2. Átmeneti szabályok 215
4.3. „Európa a polgárokért" közösségi program (2007-13) 217
4.4. Testvérvárosi programok 220
5. Az „Egész életen át tartó tanulás" cselekvési program 226
6. A környezetvédelmi célú pénzügyi eszköz (LIFE+) 229
7. A „Cselekvő ifjúság" program 230
8. „Kultúra 2007" 233
9. A „Bűnmegelőzés és a bűnözés elleni küzdelem" egyedi program 234
10. A „Progress"-program 235
11. Az európai szomszédsági és partnerségi támogatási eszköz 238
A leggyakrabban használt rövidítések jegyzéke 241
Pályázati fogalomtár 243
Irodalomjegyzék 253
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem