A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
Előszó
Ez a könyv az Országos Rabbiképző - Zsidó Egyetem Zsidó Vallástudományi Doktori Iskolájában 2009-ben megvédett doktori disszertációm kis mértékben átdolgozott változata. Csak az opponenseim által...
Tovább
Előszó
Ez a könyv az Országos Rabbiképző - Zsidó Egyetem Zsidó Vallástudományi Doktori Iskolájában 2009-ben megvédett doktori disszertációm kis mértékben átdolgozott változata. Csak az opponenseim által szóvá tett, valamint általam azóta fölfedezett hibákat, hiányosságokat javítottam ki benne. Ezen túlmenően nem egyszerűsítettem le a szövegét, így elsősorban a Bibliában, a zsidó vallástudományban és a keresztény teológiában valamennyire járatos olvasóknak szól, és a fenti tényből adódóan témáját elsősorban a judaizmus és a filozófia fogalmi apparátusának használatával tárgyalja - de azért remélem, hogy mindenki élvezettel tudja majd olvasni. Akár kézikönyvként is használható, mert ha valakit csak egy-egy részletkérdés érdekel, a tartalomjegyzék alapján könnyen tájékozódhat. Ezért kiegészítettem egy Szakkifejezések magyarázata című résszel a nem szakmabeli olvasók érdekében. Ezen a helyen szeretnék köszönetet mondani mindazoknak, akik munkámat segítették: mindenek előtt feleségemnek, Zsuzsának, és gyermekeimnek, Anna Ráhelnek, Alexa Zoénak és Zsófia Saloménak, hogy támogattak, és türelemmel viselték az írás és kutatás miatti gyakori hiányomat. Köszönöm az Országos Rabbiképző - Zsidó Egyetem tanárainak és munkatársainak az intézmény nyitott, szabad, ilyen érzékeny témákban is toleráns légkörét és a Szent Pál Akadémia Szenátusának a tanulásra kapott lehetőséget; köszönöm konzulensemnek, Rugási Gyulának, valamint opponenseimnek, Domán István főrabbinak, Szigeti Jenő teológusnak és Tatár György filozófusnak rendkívül értékes észrevételeiket, melyekkel e könyv megszületését lehetővé tették. Köszönöm azoknak a barátaimnak és munkatársaimnak, akik lefordítottak számomra nehéz szövegeket, utánanéztek saját területükön információknak, tanácsaikkal vagy más módokon segítettek: Benke Lászlónak, Fényes Balázsnak, Finta Szilviának, Grüll Tibornak és Eszternek, Hack Mártának, Kövér Gábornak, Kulcsár Árpádnak, Major Gábornak, Misik Andrásnak, Pátkai Andrásnak, Szabados Attilának és Zitának, Szula Lászlónak, Túrán Tamásnak, Asher Intraternek és sokaknak másoknak. Különleges hálával tartozom Németh Sándornak és Juditnak, akiktől a Biblia tanulmányozásának szenvedélyes szeretetét és az ebben a könyvben foglaltak sok lényeges elemét tanultam.
Vissza
Tartalom
Előszó 9
Bevezetés 13
Első rész. Módszertani bevezetés
Első fejezet. A közeli olvasat fogalma 25
Második fejezet. Hit, vallási érdekek és tudományosság 27
Harmadik fejezet. A teológia és a történelemtudomány viszonya az Újszövetség közeli
olvasatának követelménye fényében 33
I. A megtörtént tény és a történelmi tény fogalma 33
II. Üdvtörténet, történelem, mítosz és kinyilatkoztatás 35
III. A modern, természettudományos világnézet, a történettudomány és a teológia viszonya 41
1. A modern történettudomány világnézeti korlátozottságai a Biblia vonatkozásában 41
2. Négy példa a fentiekre és tanulságaik 44
3. A két világnézet antagonizmusának mélyebb okai 61
4. A Tanach és az Újszövetség szövege egységének posztulátuma 70
5. A csoda funkciója a zsidó-keresztény kinyilatkoztatások szövegeiben 78
Második rész, Jézus és a Tóra
Első fejezet Alapvető szempontok Jézus és a Tóra viszonyának tárgyalásához 93
Második fejezet Jézus és az írott Tóra 95
1. A Jézus törvényhűségét igazoló szöveghelyek az Újszövetségben 96
II. A Jézus törvényhűségét kétségessé tevő szöveghelyek az Újszövetségben 98
1. Jézus és a szombat 99
A. A szombati gyógyítás kérdése 99
B. A szombati teherhordás kérdése 106
C. A szombati „sárcsinálás" kérdése 109
D. A szombati kalásztépés és a magvak kimorzsolásának kérdése 110
E. Jézus szombat-értelmezésének összefoglalása 115
2. Jézus szigorító rendelkezései a „Hegyi Beszéd "-ben, különös tekintettel a válás és
az eskü teljes eltiltására; valamint az „új parancs" 118
A. A válás tilalma 119
„A Törvény törvényes meghaladása": a tórái parancsok kiüresedésének
lehetősége és példái a Tanachban 126
B. Az eskü tilalma 130
C. Az „új parancs" 133
3. A tisztátalan ételek engedélyezésének kérdése 136
4. Jézus viszonya a Szentélyhez és a rituális istentisztelethez 144
5. A házasságtörő asszony szabadon bocsátásának és általában a bűnbocsánatnak
a kérdése 146
6. A peszach időpontja 152
A. Jézus és a qumráni naptár 153
B. Vermes Géza: az utolsó vacsora nem volt szédereste 159
C. A főáramú protestáns-evangéliumi keresztény koncepció: Jézus a rabbinikus
naptár szerint tartotta meg a peszachot 160
D. „A két este között" 162
7. A Messiás mint Isten fia, képe, szava és mint testben megjelent Isten
problémája 164
A. A probléma pontos megfogalmazása 164
B. A Messiás mint Isten fia 166
C. A Messiás mint Isten képmása 170
Az „Örökkévaló képmása" 174
A Tóra „teológiai antropomorf izmusa" 178
D. A Messiás mint Isten szava 188
A trinitarianizmus zsidó gyökerei 190
E. A Messiás mint Istennel egyenlő lény 192
F. A Messiás mint a testben megjelent Isten 193
A Messiásra mint testben megjelent Istenre vonatkozó helyek az
Újszövetségben 193
A Messiás isteni természetére vonatkoztatható explicit helyek a Tanachban 200
A fentiekkel ellentétben álló helyek a Tanachban 207
Az előző alfejezetek összefoglalása 209
Néhány megjegyzés a fentiekhez 210
Harmadik fejezet. Jézus és a szóbeli Tóra 213
I. Jézus viszonya a szóbeli Tan egészéhez 214
1. A Jézus által áthágott vagy bírált rabbinikus rendelkezések és hagyományok 217
A. A „kisebb" és „nagyobb" közti különbségtétel lel kapcsolatos módszertani
kifogások 218
2. A Jézus által megtartott, sőt továbbadott rabbinikus rendelkezések
és hagyományok 222
3. Egyéb szempontok Jézus és a szóbeli Tan viszonyát illetően 223
A. A szóbeli Tan historikus vagy hitbeli értelmezése 224
B. A Jézus-korabeli „plurális judaizmus" és Jézus helyzete ebben 227
C. Tekintélybeli különbségek a szóbeli Tan egyes rétegei között 232
A háláchánsk mint emberi parancsok követésének problémája 236
A Szanhedrin joga a Tóra parancsainak felfüggesztésére 245
A „farizeusok és szadduceusok tanításának", az általában elfogadott
hermeneutikai és logikai alapelveknek és módszereknek a jézusi kritikája 247
Egy megjegyzés a többségi elvről 248
II. Jézus viszonya a Szanhedrinhez 249
Harmadik rész. A zsidókeresztények és a Tóra
Első fejezet. A zsidókeresztények és az írott Tóra 263
I. A zsidókeresztények törvényhűségét igazoló szöveghelyek az Újszövetségben 264
1. Az evangéliumokban 264
2. Az Apostolok Cselekedeteiben 266
3. A levelekben és a Jelenések könyvében 270
A. Jakab levele 270
B. Péter első és második levele 271
C. János levelei 273
D. Júdás levele 275
E. A Jelenések könyve 276
II. A zsidókeresztények törvényhűségét kétségessé tevő szöveghelyek az Újszövetségben 277
1. A zsidókeresztények törvényhűségét kétségessé tevő szöveghelyek az Apostolok
Cselekedeteiben 277
A. Halotti tisztátalanság a Templom-hegyen 277
B. A hellenizmus problémája 278
István története 281
Fülöp története 285
C. Péter látomása és látogatása a római századosnál 286
D. Péter vallomása a Törvény tökéletlen teljesítéséről: a kegyelemből, hit által
való megtartatás tanításának első megnyilatkozása az Újszövetségben 290
2. A zsidókeresztények törvényhűségét kétségessé tevő szöveghelyek a zsidókeresztény
levelekben és a Jelenések könyvében 293
Második fejezet. A zsidókeresztények és a szóbeli Tóra 295
I. A zsidókeresztények viszonya a rabbinikus rendelkezésekhez és szokásokhoz 295
1. Az Istennév kimondásának tilalma 295
2. Részvétel a Szentélyben a napi háromszori imán 296
3. Péter étkezései 296
4. Nem zsidókkal való együttlét és közös étkezés 297
A. Az 1. századi helyzet rövid összefoglalása ebben a kérdésben 298
B. Péter látogatásának értékelése 301
C. A Szent Szellem a nem zsidókon 303
D. Még egyszer a pogányokkal való együtt étkezésről 305
5. Igehirdetés a nem zsidóknak 308
6. „Az ország törvénye törvény" 310
II. A zsidókeresztények és a Szanhedrin viszonya 311
1. A Szanhedrin tekintélye a Churbán előtt és után 319
A. A Tanach kánonjának és szövegének problémája 320
A kánon 321
A szöveg 324
Harmadik fejezet. A nem zsidó keresztények és a Törvény 329
Negyedik rész. Pál és a Tóra
Első fejezet. Az Újszövetség tartalmi egységének posztulátuma 341
Második fejezet. Pál törvényteológiájának újszövetségi keretei 349
Harmadik fejezet. Pál és az írott Tóra viszonya 355
I. A Pál törvényhűségét bizonyító további helyek az Újszövetségben 355
1. A Pál törvényhűségét bizonyító helyek az Apostolok cselekedeteiben 355
2. A Pál törvényhűségét bizonyító helyek a leveleiben 361
II. Pál Törvénnyel kapcsolatos háláchájának általános rendszere a nem
zsidókat illetően 363
1. A Tóra erkölcsi jellegű parancsai 363
2. A Tóra rituális-szimbolikus jellegű parancsai 364
3. A Tóra államigazgatási jellegű parancsai 368
III. A Pál törvényhűségét kétségessé tevő szöveghelyek az Újszövetségben 371
1. Az Új Szövetség tanítása 371
A. Az Új Szövetség a rabbinikus irodalomban 375
B. Az Új Szövetség páli tanításának nem antinomista értelmezése 379
C. Az Új Szövetség a Hegyi Beszédben 388
2. Pál tanítása a kegyelemből, hit által, a Törvény megcselekvésétől függetlenül
megvalósuló megigazulásról és megmenekülésről 392
A. Pál radikálisan antinomista ízű kijelentései 404
„A tételes parancsok törvényének felfüggesztése" 405
„Meghaltam a Törvény számára" 406
3. A zsidó és nem zsidó Jézus hívők egyenrangúsága és egysége 414
A. A pogánykeresztények „teljes prozelitaként" való betérésének páli tilalma 416
4. Mit tanított Pál a zsidókeresztényeknek? 417
A. Pál háláchája a diaszpórában élő, hellenizált zsidókeresztényeknek 418
A Törvény megtartásának korlátozott lehetőségei és a diaszpórazsidóság
hellenizációjának „spektruma" 418
A Jézus-hívő múmár háláchája: a Törvény minimuma 419
A kölcsönös toleranciának és a Törvénnyel kapcsolatos viták kerülésének elve 422
Az étkezési és rituális tisztátalanság problémái és értelmezése Pálnál 430
B. Pál körének tanítása a júdeai héber zsidók irányában: a Héberekhez írt levél 439
A Héberekhez írt levél Törvénnyel kapcsolatos gondolatmenetének vázlata 440
Szellemi áldozatok a Szentély helyett 446
Végérvényes-e az Újszövetség szerint a Szentély elvettetése és a rituális áldozat
megszűnése? 447
Negyedik fejezet. Pál és a szóbeli Tóra 453
I. Pál és az ággádák viszonya 453
II. Néhány példa arra, hogy Pál rabbinikus háláchákat is átvett 455
III. Pál és a Szanhedrin viszonya 456
Szakkifejezések magyarázata 461
Felhasznált irodalom 469
Abstract 477
Ruff Tibor műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Ruff Tibor könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.
Google, Facebook, Apple, Microsoft fiókkal való belépés/regisztráció eseténautomatikusan elfogadja az Általános Szerződési Feltételeket.
Elfelejtett jelszó
Kérjük, adja meg azonosítóját, és a hozzá tartozó email címet, hogy jelszavát elküldhessük Önnek!
A *-gal jelölt mezők kitöltése kötelező!
Azonosító név/E-mail cím* Azonosító és e-mail cím megegyező
E-mail cím*
(2009 március óta a regisztrált ügyfelek azonosító neve megegyezik az email címmel)
Ha az azonosítóját sem tudja megadni, kérjük, hívja az ügyfélszolgálati vonalat:
+36-62-452-833
×
1
2
3
Regisztráció
×
Regisztráció
Regisztrációja sikeresen megtörtént.
Megadott e-mail címére megerősítő e-mailt küldtünk. Ahhoz, hogy a regisztrációja véglegesedjen, és le tudja adni rendeléseit, kérjük, kattintson a levélben található linkre. A megerősítő link a kiküldéstől számított 48 óráig érvényes, ezután a regisztrációs adatok törlésre kerülnek.
Kérjük, jelölje meg az érdeklődési körébe tartozó témaköröket!
Mehet
×
Regisztráció
Az ön által megjelölt témakörök:
Temakor_1
Beállíthatja, hogy emailben értesítőt kapjon az újonnan beérkezett példányokról a bejelölt témaköröknek megfelelően.
Beállított értesítőit belépés után bármikor módosíthatja az Értesítő menüpont alatt:
létrehozhat új témaköri értesítőt
inaktiválhatja értesítőjét, ha éppen nem kíván a megadott témában értesítőt kapni
törölheti véglegesen az adott értesítőjét
szerkesztheti jelenlegi értesítőjét, ha még részletesebben szeretné megadni mi érdekli.
Az Ön választása alapján naponta vagy 3 naponta kap tőlünk emailt a beállított értesítőjéről.