A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Az új nevelés kérdései

Szerző
Szerkesztő
Budapest
Kiadó: Állami Pedagógiai Főiskola Neveléstudományi Intézete
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Tűzött kötés
Oldalszám: 347 oldal
Sorozatcím: Új nevelés könyvtára
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 15 cm
ISBN:
Megjegyzés: Az Egyetemi Nyomda nyomása.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Ez a könyv elsősorban a szaktanítói tanfolyamok hallgatói számára készült, s a számukra előírt vizsgálati anyagot tartalmazza. Fejezetei, alfejezetei a 13.500/1947. V. K. M. sz. rendeletben... Tovább

Előszó

Ez a könyv elsősorban a szaktanítói tanfolyamok hallgatói számára készült, s a számukra előírt vizsgálati anyagot tartalmazza. Fejezetei, alfejezetei a 13.500/1947. V. K. M. sz. rendeletben (Köznevelés, IV. évf. 1948. 1-2. sz.) felsorolt problémákhoz igazodnak. Éppen ezért külön „vizsgakérdéseket" nem állítottunk össze; az az olvasó, aki az idézett rendelet pedagógiai vizsgaanyagát könyvünk tartalomjegyzékével összeveti, a szoros megegyezést tüstént felfedezheti, s a könyv lapjainak forgatásával kérdéseire feleletet is talál.
Munkánk címe: Az új nevelés kérdései. Nem állítjuk tehát, hogy átfogó neveléstannal jelentkezünk a magyar pedagógiai irodalomban, viszont nem tagadhatjuk, hogy többet akartunk adni egyszerű tanfolyami tankönyvnél A felszabadulás óta nagyobb lélekzetű és a haladó nevelői felfogás szintézisét megkísérlő munka még nem látott napvilágot. Ezért azt is célunknak tekintettük, hogy megkíséreljük összefoglalni a modern, lélektani és társadalomtudományi szemléletű pedagógia problémáit. Szándékosan szólunk csupán problémákról, hiszen tudatában vagyunk annak, hogy a végleges megoldások kiérleléséhez még időre van szükség. Könyvünk első része a lélektani, második része pedig a szociológiai szemléletű pedagógiáról számol be; az előbbi elsősorban a módszer, az utóbbi a demokratikus iskolarendszer végső kijegecesedése irányában keresi a szintézist. Ha munkánk vitát vált ki, ellentmondást is kelt, ha tehát megmozgatja a pedagógusközvéleményt, elértük azt a célunkat, hogy a hazai nevelői gondolkodást előbbrevigyük egy újabb lépéssel.
A nevelői gondolkodás serkentésének és alakításának feladatát tűztük magunk elé szélesebbkörű olvasóközönségünket, a szaktanítói tanfolyamok hallgatóságát tekintve is. Tudjuk, hogy szokatlanul sok új dolgot mondunk nekik (bár sokan közülük a nyári tanfolyamokon élőszóval is hallottak ezekről), s azzal is tisztában vagyunk, hogy könyvünk korántsem könnyű olvasmány. Vissza

Tartalom

Előszó3
Faragó László: A nevelés fogalma5
A nevelés meghatározása 5
Mi a meghatározás (definíció)?5
A nevelés nem csupán kiskorúakra irányul6
A nevelés nem merül ki a tervszerű hatásokban7
A nevelés nem határozható meg pusztán a felnőtt szempontjából10
Hogyan határozzuk meg hát a nevelést? A meghatározás nehézsége12
A nevelés alapvető jegyei. A nevelés mint a társadalom funkciója14
Az iskolai nevelő munka17
Az iskolai nevelő munka elhatárolása egyéb nevelői tevékenységektől21
Irodalom22
Kérdések24
Kiss Árpád: A pedagógia25
Nevelés tudomány nélkül25
A neveléstudomány30
A tapasztalás a pedagógiában34
Pedagógia és filozófia36
Pedagógia és biológia38
Pedagógia és pszichológia39
Pedagógia és szociológia42
Irodalom43
Kérdések43
A lélektani irányú pedagógia kialakulása. Írta: Faragó László47
Az alanyi és a tárgyi szempont a pedagógiában47
A gyermek felfedezése47
Az egyoldalúan tárgyszempontú pedagógia48
Az egyoldalúan tárgyszempontú (idealista) pedagógiának egy tipikus képviselője: Natorp Pál49
A tárgyszempontú pedagógia nevelői gyakorlata50
A gyermek helyzete a múlt társadalmában51
Rousseau53
A nagy felfedezés53
A funkcionális autonómia elve54
Mi az, amit még nem tudott Rousseau?55
Mi az, amit Rousseau nem tudott?57
Pestalozzi58
A szeretet géniusza59
A szociális misszió59
A nép felemelése60
Pestalozzi nem szociális forradalmár60
A pedagógiai újító61
Pestalozzi fogyatkozásai62
Mit mutat tehát nekünk Rousseau és Pestalozzi példája?63
Herbart63
A neveléstudomány megalapozása63
A herbarti lélektan64
A formális fokozatok elmélete65
A gyermek passzivitása65
Herbart hatása66
Fröbel66
Fröber felfedezése66
A játék nevelő jelentősége67
Fröbel "adománya"68
A misztika köde68
A tandalok69
Ellen Key70
A gyermek százada71
A biológiai értéktábla71
A gyermek szentsége71
A megújhodott társadalom72
A nevelés méltósága73
Montessori73
A modern nevelői szemlélet és a szabadsággondolat73
Montessori pedagógiai gondolatai74
Hogyan neveljük a kisgyermeket?75
A gyermek környezete és játékai76
A Montessori-módszer fogyatkozásai76
A funkcionális szemlélet78
A modern pedagógia új lélektani megalapozást kíván78
A régi és az új lélektan78
A cselekvés értelme79
A szükséglet-érdek törvénye80
A fejlődés funkcionális értelme81
A funkcionális szemlélet kialakítói82
Irodalom84
Kérdések85
Kiss Árpád: A társadalmi szemléletű pedagógia87
A gyermek felfedezése előtti pedagógia87
A görög nevelés és pedagógia88
A spártai nevelés88
Az athéni nevelés88
Platon pedagógiájából90
Rómaiak, kereszténység, felvilágosodás93
A XIX. század. Marx Károly95
Irodalom98
Kérdések98
Kiss Árpád: A lélektani és a társadalmi szempont együttes érvényesülése100
A funkcionális lélektan100
Funkcionális lélektan - funkcionális nevelés101
A lélektani és társadalmi irányú nevelés kapcsolata106
Individualizáló nevelési módszerek115
Decroly116
A projekt-módszer121
A Dalton-terv123
A Winnetka-terv126
Petersen jénai terve128
Cousinet módszere132
Példák egyes tárgyak csoportos tanítására133
Freinet rendszere135
A szocializmus nevelési törekvései136
Részletek a Szovjetunió irányító pedagógusainak írásaiból139
Kalinin, M. I.139
Makarenko, A. Sz.142
Medynszkij, Jevgenij152
Irodalom153
Kérdések155
Kiss Árpád: Az emberré nevelés mai jelentése157
Néhány szempont a nevelés mai jelentésének megállapításához. Nevelési cél és nevelési célok157
Kit nevelünk?158
Ki nevel?158
Mivé nevelünk?159
A testi nevelés161
Az értelmi nevelés162
A formális képzés165
Módszer, koncentráció167
Az erkölcsi nevelés169
Alapvető nehézségek169
A vallás-erkölcsi nevelés172
A laikus erkölcs. Az erkölcstan, mint tantárgy173
Az erkölcs a többi tantárgyban175
A személyiség nevelése178
Az esztétikai nevelés180
A politikai nevelés182
Szakirányú nevelés184
Nőnevelés188
Az önkormányzat192
Irodalom193
Kérdések193
Faragó László: A nevelő195
A nevelői személyiség vizsgálatának módszerei195
A nevelői erények197
A jó nevelő hivatáslélektani rajza197
A "sikeres tanítók" nevelői erényei206
S milyen erényeket követel a nevelőtől a növendék?208
Nevelőtípusok208
Tárgyias típusok209
Alanyi típusok211
Irodalom214
Kérdések215
Társadalmi átalakulásunk és a nevelőmunka. Írta: Faragó László217
Társadalom és nevelés217
Néhány nevelésszociológiai törvény217
A nevelés feladata a társadalmi átalakulás korában223
Irodalom228
Kérdések229
A magyar demokrácia iskolarendszere. Írta: Faragó László230
Az úri Magyarország iskolarendszere (Történeti visszatekintés)230
A népiskola230
A középiskola235
A demokrácia iskolareformjának jelentősége240
A magyar demokrácia iskolarendszere243
Az általános iskola243
A középiskola245
A közoktatásügyi igazgatás249
A népművelés új formája251
A dolgozók iskolái251
A tanítóság felszabadítása252
Egyház és állam viszonya. Az iskolák államosítása253
A szakszervezeti mozgalom257
A tanulóifjúság és a szülők új szervezetei258
Külföldi demokratikus iskolareformok és iskolarendszerek260
A Szovjetunió példája260
A népi demokráciák iskolareformjai262
Az 1944. évi angol iskolareform263
Reformmozgalmak Franciaországban265
Az Egyesült Államok demokratikus iskolasztervezete266
A magyar külföldi iskolarendszerek összehasonlítása267
Irodalom269
Kérdések269
Kiss Árpád: Az iskola belső életének megújulása271
Az iskola két arca271
A tanulmányokba való bevezetés273
Osztályozás, fegyelmezés276
Szülők, iskolánkívüli élet279
Irodalom281
Kérdések281
Faragó László: A nevelőképzés problémái283
A magyar nevelőképzés multja283
A tanítóképzés283
A tanárképzés287
A polgári iskolai tanárképzés289
Az általános iskola és a nevelőképzés290
Az általános iskola nevelői290
Az új nevelőképzés feladata291
Az egységes általános iskolai nevelőképzés szükségessége292
A pedagógiai főiskola tanterve és szelleme294
A nevelőképzés néhány külföldi példája295
Nevelőképzés a Szovjetúnióban295
Az angol nevelőképzés. Mégegyszer: A tanárképzés problémája296
A nevelőképzés helyzete az Egyesült Államokban. Az egységes nevelőképzés problémája298
Irodalom299
Kérdések300
Kiss Árpád: A felnőttnevelés301
A felnőttnevelés szükségessége301
A felnőttnevelés módszere303
Megvalósult formák304
Vezetői és nevelői felelősség306
A felnőttnevelés összefüggése a gyermek- és ifjúneveléssel308
A szabad művelődés310
Irodalom313
Kérdések314
Kis lexikon315
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem