Előszó
Ezt a munkafüzetet azért készítettem, hogy kiegészítse Jobb agyféltekés rajzolás című könyvemet. Célja az, hogy átfogóan és hatékonyan segítse a rajzolás öt alapvető készségének elsajátítását. A munkafüzet gyakorlatai között vannak ismerős módszerek (például a megfordított rajzolás), de az egyes rajzkészségeknél sok új téma is megjelenik. Az olvasó kényelmét szolgálja az is, hogy a munkafüzet mellékleteként kap egy nélkülözhetetlen rajzeszközt, egy műanyag képsíkot/keresőt, amellyel térhatású rajzokat lehet készíteni. A munkafüzet strapabíró, hordozható kivitelezése lehetővé teszi, hogy ott és akkor gyakorolj, ahol és amikor időd engedi, akár a fogorvosi váróteremben vagy a repülőtéren. Ha elvégzed a gyakorlatokat a füzet erre a célra kihagyott üres lapjain, akkor a végén a kezedben lesz a bizonyíték arról, hogyan fejlődött a rajztudásod.
A rajztanulás sokban hasonlít valamilyen sportág vagy hangszeres játék elsajátításához. Ha már tudjuk az alapokat, a fejlődés csakis a gyakorláson, gyakorláson és még több gyakorláson múlik. A munkafüzetben olyan technikákba és rajzeszközökbe is belekóstolhatsz, amelyek a Jobb agyféltekés rajzolásból kimaradtak.
A munkafüzet gyakorlatai azon az öt alapvető rajzkészségen alapulnak, amelyet a Jobb agyféltekés rajzolásban már kimerítően ismertettem. A rajzolás lényege mindig ugyanaz, mindig ugyanazt az öt részkészséget kell alkalmazni, amelyek majd a sok gyakorlás következtében „integrálódnak", és a teljes folyamat, a rajzolás szerves elemét jelentik. A téma és a rajzeszköz az, ami változik. Ha ezt az állítást igaznak vesszük, akkor valóban teljesen mindegy, hogy mit rajzolunk - minden téma sikerülni fog bármilyen technikával. Ez nem is meglepő: minden képesség részkészségekből áll, melyek a képesség alkalmazásakor automatikusan aktiválódnak; gondoljunk csak az autóvezetésre vagy a teniszre.
Nekem mégis az a tapasztalatom, hogy sok tanítványom elsajátította ugyan az alapvető készségeket, de nehezükre esik témát választani. Megvan bennük a késztetés arra, hogy lerajzoljanak valamit, ami megragadja őket, mégis vonakodnak: félnek attól, hogy a téma túl bonyolult, vagy hogy nem lesz idejük befejezni. A munkafüzet úgy igyekszik orvosolni ezt a problémát, hogy minden készség gyakorlásához megfelelő témát ajánl.
Vissza