1.062.442

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Az új általános iskolai tantervek követelményrendszerének strukturális elemzése

Szerző
Szerkesztő
Budapest
Kiadó: Országos Pedagógiai Intézet
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Tűzött kötés
Oldalszám: 118 oldal
Sorozatcím: Tantervelméleti füzetek
Kötetszám: 4
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN: 963-631-231-4
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

L. Dala Mária tanulmányát örömmel közöljük Tantervelméleti füzetek című sorozatunkban.
Meggyőződésünk szerint jelentős, újszerű vállalkozás ez a munka. Alig van előzménye annak, hogy egy éppen... Tovább

Előszó

L. Dala Mária tanulmányát örömmel közöljük Tantervelméleti füzetek című sorozatunkban.
Meggyőződésünk szerint jelentős, újszerű vállalkozás ez a munka. Alig van előzménye annak, hogy egy éppen bevezetésre került dokumentumot — tantervet — ilyen éles bonckés alá vessenek. Hadd emeljük ki: nem csupán a tanterv "tartalmát" elemzi a szerző : nem csupán arról van szó, hogy a műveltségi anyag mennyire tanítható. L. Dala Mária valóban átfogó tantervelméleti szemlélettel közelit a dokumentumokhoz, a tantervek egyes strukturális elemeit vizsgálja. Ez annál értékesei a számunkra, mivel épp arról a szerkezeti elemről — a tantárgyi követ élményekről — esik a legtöbb szó a tanulmányban, melyet a tanterv készítői is legfontosabbnak ítéltek.
A szerző munkamódszere tanulságos. Igyekszik pontosan feltárni a tényeket, rendszerezni az adatokat, s ezek alapján von le következtetéseket. Lehetséges, hogy a konklúziókkal itt-ott vitatkozni kell majd. Ez azonban nem változtat a tényen, hogy a szerző kérdésfeltevései, megközelítési módjai megalapozottak.
Emlékeztetünk arra, hogy L.Dala !-?ária akkor dolgozott ezen az íráson, amikor a tantervhez kapcsolódó kiegészítő dokumentumok - így elsősorban a részletezett tantárgyi követelmények — még nem voltak ismeretesek. Valószínű, hogy ezek ismerete némileg módosította volna a szerző véleményét.
Az érdeklődők figyelmébe ajánljuk e munkát. Bízunk abban, hogy L.Dala Mária tevékenysége — netán épp a vele folytatott vita révén — hasonló volumenű ,igényességű elemzésekre ösztönöz majd másokat.
A SZERKESZTŐK Vissza

Tartalom

Előzéklapok 1
Szerkesztői előszó 4
0. MUTATÓ 5
1. Bevezetés 8
2. A követelmények vonatkoztatási rendszere és pozíciója 10
2.0. A követelmények vonatkoztatási rendszerének feltárása 12
2.0.0. Az iskolatípus cél- és feladatrendszere 12
2.0.1. A műveltségi anyag tartalma, struktúrája, időtényezői
2.0.2. Következtetések 16
2.1.A követelmények pozíciójának meghatározása: elvi célok és tényleges megvalósulás 18
3. A követelményrendszer Össze tételének/kompozíciójának/ elemzése 20
3.0. A rendszer tagoltságának, megkomponáltságának elemzése 21
3.1. A kompozíció rendező elvei 22
3.2.A kompozíció minősége 27
3.3. A követelményrendszer mint egységes hatás rendszer minősége 27
4. A követelményrendszer koncepciójának elemzése 29
4.0. Összetétel és koncepció 29
4.1. Az általános koncepció felépítése az iskolatípus nevelési alapelvei nyomán 30
4.2. A horizontális vonulat 32
4.2.1. A horizontális vonulat megjelenése a dokumentumokban 32
4.2.2. Következtetések a vonulat tényleges minőségéről 36
4.3. A vertikális vonulat 37
4.3.0. A követelményrendszer információ -értékének elemzése 37
4.3.0.0. Az információ mint elemzési szempont 38
4.3.0.1. A követelménytípusok áttekintése és értelmezése 40
4.3.0.1.0. A követelménynek valóságtartalma nincs 40
4.3.0.1.1. A követelménynek információ-értéke nincs 42
4.3.0.1.2. A követelmények - a konkrétság foka szerint 42
4.3.0.1.3. A követelmények - a követelményt teljesíteni képes alany szerint 43
4.3.0.1.4. A követelmények - az állítmányok információ- értéke szerint 46
4.3.0.1.5. A követelmények - a tárgyak információ - értéke szerint 48
4.3.0.1.6. A követelmények - a követelés tartalmára vonatkozó információ szerint 50
4.3.0.1.7. A követelmények - a bennük rejlő információ rétegzettsége szerint 52
4.3.0.2. A követelmények információ - érteke: összegezés 54
4.3.0.3. Az egységnyi követelmény szükségessége 55
4.3.0.3.0. A rendszer problémája 55
4.3.0.3.1. A terhelés problémája 56
4.3.0.3.2. Az egységnyi követelmény hiányából adódó következmények áttekintése 57
4.4. A követelmények viszonyított szintjei 58
4.4.0. A követelmények - a tankönyvhöz képest 58
4.4.0.0. A szelekció folyamata; a hangsúlyozandó ismeretanyag kiválasztódása 59
4.4.0.1. A kontraszelekció és következményei 60
4.4.1. A követelmények - a pedagógus munkájához képest 63
4.4.1.0. A követelményminimum és az optimum mennyiségi arányai 64
4.4.1.1. A követelményminimum minősége és típusai 65
4.4.1.2. A követelményminimum tartalmának, minőségének következményei 67
4.4.2. A követelmények - a teljesítmény méréséhez képest 68
5. Az ismeret és tudás kérdései 70
5.0. A tudás értelmezésének bizonytalanságáról 71
5.1. Az ismeret és tudás elkülönítése 73
5.2. A követelmények "szintezettségének" kérdései 75
5.2.0. A felismerés és megnevezés problémái 75
5.2.1. A meghatározás problémái 78
5.2.2. A pontosabban körvonalazott ismeretszintek nevelési jelentősége 80
5.3. A puszta ismeret nyomában 84
5.3.0. Ismerettípusok ás követelmények 85
5.3.1. Összefüggések és fogalmak 85
5.3.2. Fogalmak összefüggése 87
6. Összefoglalás 90
7. Jegyzetek, mellékletek 92

L. Dala Mária

L. Dala Mária műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: L. Dala Mária könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Az új általános iskolai tantervek követelményrendszerének strukturális elemzése Az új általános iskolai tantervek követelményrendszerének strukturális elemzése Az új általános iskolai tantervek követelményrendszerének strukturális elemzése

A gerinc enyhén elszíneződött, töredezett.

Állapot:
1.740 Ft
870 ,-Ft 50
4 pont kapható
Kosárba