Előszó
A vezető óvodapedagógus szakirányú továbbképzési szak képesítési követelményeiről szóló 13/1997 (II. 18) MKM rendelet a vezetéselméleti szakismereteket a legfőbb tanulmányi területként írja elő.
E tankönyv - a felsőfokú óvodapedagógusi oklevéllel rendelkezők továbbképzése céljából - segítséget nyújt az óvodavezetők, óvodafenntartók, szaktanácsadók és szakértők feladatainak szakszerű ellátásához.
Az olvasó olyan könyvet tart a kezében, amelyből megtudhatja, hogyan lehet valaki óvodavezető, milyen jogszabályi előírásokat kell figyelembe venni az óvodavezető kinevezésénél, milyen pedagógiai, gazdálkodási, tanügy-igazgatási és munkáltatói teendői vannak a vezetőnek a nevelési év során.
A könyv megismertet a legfontosabb vezetéselméleti alapfogalmakkal, útmutatást ad az elméleti ismeretek alkalmazásához, a tervezési, szervezési, ellenőrzési és értékelési feladatok ellátásához, a vezetői döntések megalapozottságához.
Megpróbáltam összefoglalni mindezeket a kérdések a jelenleg Hatályos jogszabályok figyelembe vételével, a témával kapcsolatban megjelent gazdag szakirodalom felhasználásával, valamint a több mint 20 éves - az óvodák vezetésével, irányításával és ellenőrzésével kapcsolatos - tapasztalataim alapján.
A korszerű ismeretek közlése mellett arra törekedtem, hogy gyakorlati segítséget nyújtsak a speciális óvodavezetői feladatok ellátásához, az óvodákban felmerülő problémák megoldásához, és a képzésben résztvevő hallgatók ismeret elsajátításához, tanulmányaihoz. A fejezetek végén szereplő kérdések és feladatok a távoktatásban résztvevők önálló tanulását kívánják segíteni.
Köszönetemet fejezem ki dr. Mezei Gyulának és dr. Odor Klárának a tankönyv elkészítéséhez nyújtott segítségéért, az „Alkalmazott vezetéselmélet" című könyv egye fejezete közlésének engedélyezéséért.
Köszönet illeti Pécs város óvodavezetőit, mivel eddigi eredményes vezetői munkájukkal, írásbeli dokumentumaik közlésének biztosításával segítették e tankönyv megszületését.
Vissza