1.045.722

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Az óvodai oktatás kérdései

Szerző
Szerkesztő
Fordító

Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Tűzött kötés
Oldalszám: 258 oldal
Sorozatcím: Szocialista Nevelés Könyvtára
Kötetszám: 89
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 15 cm
ISBN:
Megjegyzés: Tankönyvi szám: 5296.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Évről évre nő hazánkban azoknak a gyermekeknek száma, akik az óvoda közösségéből lépnek át az általános iskola I. osztályába. Az óvónő törekvése arra irányul az óvodában, hogy megvalósítsa a... Tovább

Előszó

Évről évre nő hazánkban azoknak a gyermekeknek száma, akik az óvoda közösségéből lépnek át az általános iskola I. osztályába. Az óvónő törekvése arra irányul az óvodában, hogy megvalósítsa a szocialista nevelés feladatait, sokoldalúan formálja, alakítsa a gyermekek egyéniségét, a gyermekközösséget. Az óvodák tehát megőrző, megóvó helyből egyre inkább nevelő intézménnyé válnak, egyre fontosabb az óvodai nevelőmunka.
A fejlődő nevelőmunka közben mindig több és több probléma merül fel, vár tisztázásra. A szovjet szakirodalom útján eddig is sok olyan kérdésre kaptunk már választ, amelyet a Szovjetunióban a tudomány felvetett és a gyakorlat igazolt. A. P. Uszova munkája szintén olyan kérdéssel foglalkozik, ami hazai óvodai gyakorlatunkban az utóbbi időben egyre gyakrabban felmerült: beszélhetünk-e óvodai oktatásról, oktathatjuk-e a 3-6 éves gyermekeket? A könyv erre igennel felel.
Az utóbbi években a szovjet neveléstudomány nagy figyelmet szentel az óvodai oktatás problémainak, s e könyv összegezi mind a tudományos kutatások, mind a legjobb óvónők tapasztalatait. Az óvodai oktatás problémái nincsenek még megoldva, a kutatások tovább folynak, de az eddigi eredmények is nagy jelentőségűek a szocialista óvodai nevelés elméletében. Elősegíti a ma még nem egyszer megtalálható »ösztönös« gyakorlat kiküszöbölését, megszilárdítja a nevelésben az óvónő irányító szerepét. Csak az oktatásnak, mint a nevelés egyik eszközének helyes felhasználásával haladhatunk tervszerűbben, határozottabban és biztosabban a szocialista nevelés megvalósítása felé.
A könyv tanulmányozása során világosan és félreérthetetlenül kitűnik, hogy az oktatás az óvodai nevelés egyik fontos, de nem egyetlen eszköze. Az óvodáskorban a gyermek alapvető tevékenységi formája a játék, ez tölti be napjának nagyobb részét, és még az oktatás módszereit is befolyásolja. Az óvodai oktatás különbözik az iskolai oktatástól. Ez a különbség az óvodáskorú gyermek sajátosságaiból adódik. Az óvodában folytatott oktatómunkának megvan a maga sajátos tartalma, módszerei.szervezési formája. Vissza

Tartalom

Előszó a magyar kiadáshoz 3
Bevezetés 5
Az oktatás feladatai és jellege
Az óvodai oktatás feladatai és jellege (A. P. Uszova) 8
A nevelés eszközei 12
Az oktatás szerepe a gyermekek ismeret- és készségszerzésében és az egyéniség fejlődésében 16
Az oktatás szerepe a gyermeki tapasztalatok rendszerezésében
és megszervezésében 20
Az óvodai oktatás sajátosságai 22
Az oktatás a foglalkozásokon (A. P. Uszova) 30
A nevelés és oktatás folyamata a foglalkozásokon 32
A magyarázat és a bemutatás 36
Bizonyos tapasztalatokkal rendelkező gyermekek számára
nyújtott magyarázatok jelentősége és jellege 37
Az aktivitás nevelése 43
A gondolkozás aktivitásának a gyermeki tapasztalatok alapján történő nevelése 45
A valamivel való foglalkozás képességének a nevelése 46
Az ismeretek, készségek, a dolgokhoz való viszonyulás gazdagítása és megszilárdítása 50
Az oktatás, folyamán elsajátítottak számbavétele 55
Az óvónő szerepe az oktatásban (A. P. Uszova) 59
A gyermekek közösségben folyó oktatása és az óvónő szerepe 63
Az óvónő vezetőszerepe az oktatás folyamatában 65
Egyéni bánásmód az oktatásban 71
Az oktatás tartalma
A gyermekek megismertetése a társadalmi élet jelenségeivel (Je. I. Ragyina) 75
A szovjet emberek munkájára vonatkozó ismeretek 84
Megismerkedés a környezettel és a társadalmi együttélés szabályaival 88
Az iskola megismertetése 99
Ismeretek a szovjet hazáról 99
A környezetismertető foglalkozások tervezése 109
17 Az óvodai oktatás kérdései
Az anyanyelv oktatása (L. A. Penyevszkaja) 115
A nyelv szókészletének elsajátítása 120
Tevékenységet, tulajdonságot és állapotot jelentő szavak elsajátítása 126
A nyelvtanilag helyes beszéd elsajátítása 130
Az elbeszélés 135
Következetesség az elbeszélésben 137
A beszéd pontossága és világossága 140
A gyermekek oktatása a nyelv hangrendszerére 144
A nyelv hangbeli kifejező erejének elsajátítása 147
Rajzolás és mintázás (N. P. Szakulina) 153
Rajzolás, mintázás és aplikáció az óvodában 153
Az oktatási program felépítése 155
A rajzolási, mintázási és aplikációs jártasságok és készségek 166
Rajzolás 166
A ceruza és az ecset használata 166
A rajz elhelyezése a papírlapon 169
A díszítő rajzolás 171
A díszítés elhelyezése a megadott formán 171
Mintázás 173
A mintázás eljárásai 173
Díszítő mintáik kirakása, felragasztása és kivágása papírból 174
A díszítő minták kirakása és felragasztása 174
Kivágás 175
Szerkesztés (V. G. Nyecsajeva) 176
A szerkesztési eljárások és készségek oktatása 183
A térbeli képzetek fejlesztése a szerkesztési tevékenységben 191
A szerkesztés fejlesztésének módszerei 194
Az oktatás módszerei
Az oktatás szemléltető módszerei (V. G. Nyecsajeva és R. I. Zsukovszkaja) 204
Az óvónő beszéde a tárgy első megfigyelésekor 206
A szemléltető oktatási módszerek kapcsolata a gyermekek
mozgási aktivitásával 207
A valóság jelenségeinek megfigyelése 209
A természeti jelenségek megfigyelése 209
A kép bemutatása és megmagyarázása 211
A cselekvések bemutatása 214
Magyarázat a cselekvés bemutatásakor 216
A beszéd szerepe a szemléltetésben (L. A. Penyevszkaja és Je. I. Ragyina) 219
Magyarázat és elbeszélés 220
Kérdezés mint oktatási módszer 222
A környezet megismertetésével kapcsolatos kérdések 223
A kérdezés módszerének alkalmazása az anyanyelv oktatása folyamán 225
A kérdésfeltevés követelményei 227
A szóbeli bemutatás mint az elbeszélésre oktatás módszere 233
A játékos eljárások (R. I. Zsukovszkaja) 233
Az óvodai oktatás segédeszközei (A. F: Uszova) 246
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem