Előszó
Évről évre nő hazánkban azoknak a gyermekeknek száma, akik az óvoda közösségéből lépnek át az általános iskola I. osztályába. Az óvónő törekvése arra irányul az óvodában, hogy megvalósítsa a...
Tovább
Előszó
Évről évre nő hazánkban azoknak a gyermekeknek száma, akik az óvoda közösségéből lépnek át az általános iskola I. osztályába. Az óvónő törekvése arra irányul az óvodában, hogy megvalósítsa a szocialista nevelés feladatait, sokoldalúan formálja, alakítsa a gyermekek egyéniségét, a gyermekközösséget. Az óvodák tehát megőrző, megóvó helyből egyre inkább nevelő intézménnyé válnak, egyre fontosabb az óvodai nevelőmunka.
A fejlődő nevelőmunka közben mindig több és több probléma merül fel, vár tisztázásra. A szovjet szakirodalom útján eddig is sok olyan kérdésre kaptunk már választ, amelyet a Szovjetunióban a tudomány felvetett és a gyakorlat igazolt. A. P. Uszova munkája szintén olyan kérdéssel foglalkozik, ami hazai óvodai gyakorlatunkban az utóbbi időben egyre gyakrabban felmerült: beszélhetünk-e óvodai oktatásról, oktathatjuk-e a 3-6 éves gyermekeket? A könyv erre igennel felel.
Az utóbbi években a szovjet neveléstudomány nagy figyelmet szentel az óvodai oktatás problémainak, s e könyv összegezi mind a tudományos kutatások, mind a legjobb óvónők tapasztalatait. Az óvodai oktatás problémái nincsenek még megoldva, a kutatások tovább folynak, de az eddigi eredmények is nagy jelentőségűek a szocialista óvodai nevelés elméletében. Elősegíti a ma még nem egyszer megtalálható »ösztönös« gyakorlat kiküszöbölését, megszilárdítja a nevelésben az óvónő irányító szerepét. Csak az oktatásnak, mint a nevelés egyik eszközének helyes felhasználásával haladhatunk tervszerűbben, határozottabban és biztosabban a szocialista nevelés megvalósítása felé.
A könyv tanulmányozása során világosan és félreérthetetlenül kitűnik, hogy az oktatás az óvodai nevelés egyik fontos, de nem egyetlen eszköze. Az óvodáskorban a gyermek alapvető tevékenységi formája a játék, ez tölti be napjának nagyobb részét, és még az oktatás módszereit is befolyásolja. Az óvodai oktatás különbözik az iskolai oktatástól. Ez a különbség az óvodáskorú gyermek sajátosságaiból adódik. Az óvodában folytatott oktatómunkának megvan a maga sajátos tartalma, módszerei.szervezési formája.
Vissza