1.067.056

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Az óvodai nevelés elmélete

Szerző
Szerkesztő
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött papírkötés
Oldalszám: 383 oldal
Sorozatcím: Szocialista Nevelés Könyvtára
Kötetszám: 76
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN:
Megjegyzés: Tankönyvi szám: 5240.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A nevelés történelmi és osztályjellege A nevelés az emberi társadalom létezésével egyidős, de az idők múlásával nem marad változatlan: szakadatlanul fejlődik, változik a jellege, a tartalma, és... Tovább

Előszó

A nevelés történelmi és osztályjellege A nevelés az emberi társadalom létezésével egyidős, de az idők múlásával nem marad változatlan: szakadatlanul fejlődik, változik a jellege, a tartalma, és változnak módszerei ugyanúgy, ahogy a gazdasági és politikai viszonyok és velük együtt azok a célok változnak, amelyeket számára a társadalom az egyes történelmi korszakokban kijelöl. A nevelés tehát történelmi jellegű, a nevelés tudománya - a pedagógia - pedig társadalomtudomány.
A társadalom osztályokra tagozódása óta a nevelés is osztály jellegű, vagyis pl. a kapitalizmusban a burzsoázia uralmának megerősítésére és a dolgozók elnyomására szolgáló eszközzé vált. Vissza

Tartalom

I. FEJEZET Mit tanulmányoz a szovjet neveléstudomány? 3
1. §. A nevelés történelmi és osztályjellege 3
2. §. A Szovjetunió felnövekvő nemzedékének nevelése 5
3. §. A legfontosabb pedagógiai alapfogalmak: nevelés, képzés, oktatás 7
4. §. Átöröklés, környezet és nevelés 7
5. §. A neveléstudomány és más tudományok kapcsolata 11
6. §. A szovjet óvodai nevelés elmélete 12
II. FEJEZET Az óvodai nevelés fejlődése a Szovjetunióban 16
1. §. Marx és Engels a gyermek társadalmi neveléséről 16
2. §, V. I. Lenin a nők helyzetéről és a gyermekek társadalmi neveléséről 18
3. §. Az óvodahálózat fejlődése a sztálini ötéves tervek éveiben 21
4. §. Az iskolás kor előtti nevelőintézmények típusai 23
5. §. N. K. Krupszkaja (1869-1939) 26
6. §. A. Sz. Makarenko (1888-1939) 28
III. FEJEZET A gyermekek nevelése az óvodás kor előtt 31
1. §. A nevelőmunka jelentősége a gyermekélet első éveiben 31
2. §. A 3 éven aluli gyermekek társadalmi nevelésének megszervezése 34
3. §. A bölcsődék legidősebb csoportjába tartozó gyermekek nevelése (1 és 1/2 évestől 3 éves korig) 36
IV. FEJEZET Az óvodai nevelés céljai, feladatai, elvei és tartalma a Szovjetunióban 47
1. §. A kommunista nevelés céljairól szóló tanítás 47
2. § Az óvodai nevelés célja és feladatai 49
3. §. Az óvodás korú gyermekek nevelésének elvei 55
4. §. Az óvodai nevelőmunka tartalma 61
V. FEJEZET Az óvónő 66
1. §. Az óvónő munkája 67
2. §. A szovjet óvónő tulajdonságai 68
3. §. Az óvónő jogai és kötelességei 71
VI. FEJEZET A testi nevelés 74
1. §. A testi nevelés jelentősége 74
2. §. A gyermekek életének megszervezése az óvodában 76
3. §. A mozgások fejlesztése és nevelése 79
4. §. A gyermek szervezetének edzése 81
5. §. A testi nevelés módjainak megismertetése a családdal 85
VII. FEJEZET A gyermekek napirendje és a kulturális-higiéniai készségek kialakítása 87
1. §. A napirend jelentősége 87
2. §. A kulturális-higiéniai készségek kialakítása 90
3. §. A napirend megvalósításának módszerei 93
VIII. FEJEZET A játék 105
1. §. A játék elméleti alapjai 105
2. §. A játék, mint a gyermek kommunista nevelésének eszköze 108
3. §. N. K. Krupszkaja és A. Sz. Makarenko a játékról 110
4. §. Az alkotó játékok és azok irányítása 113
5. §. A mesék dramatizálása, a játék irányítása 126
6. §. Az építőjátékok és azok irányítása 128
7. §. A játékszerek 133
8. §. A játékszerek megválasztása az óvoda különböző csoportjai számára 138
9. §. Szabályokhoz kötött mozgásos játékok 141
10. §. Didaktikus játékok 144
IX. FEJEZET Az óvodai foglalkozások 152
1. §. A foglalkozások jelentősége az óvodai nevelés rendszerében 152
2. §. A foglalkozások tartalma. Követelmények a foglalkozásokkal szemben 153
3. §. A kötelező foglalkozások előkészítése és levezetése 160
4. §. Az óvoda különböző korcsoportjaiban folytatott kötelező foglalkozások néhány sajátossága 163
5. §. A szabadon választott foglalkozások levezetése 167
6. §. Foglalkozások a vegyes csoporttal működő óvodában 169
X. FEJEZET Az erkölcsi nevelés alapjai 171
1. §. A kommunista erkölcs fogalma 171
2. §. Erkölcsi nevelés az óvodában 174
3. §. A kommunista erkölcsi nevelés elvei 176
4. §. Az erkölcsi nevelés legfontosabb módszerei 182
XI. FEJEZET Hazaszeretetre nevelés 187
XII. FEJEZET Közösségi érzésre és barátságra nevelés 196
XIII. FEJEZET A gyermekek fegyelmezett és kulturált magatartásra nevelése 207
1. §. A gyermekek magatartásával szemben támasztott legfontosabb követelmények 207
XIV. FEJEZET Az akarat és a jellem nevelése 216
1. §. Az óvodás korú gyermek jellemének kialakítása 218
2. §. A jellem akarati tulajdonságainak kifejlesztése 222
3. §. A szeszélyes és a makacs gyermek nevelése 232
XV. FEJEZET Munkára nevelés 237
1. §. A gyermekmunka pedagógiai alapjai 239
2. §. A gyermekmunka tartalma 246
3. §. A munkára nevelés módszertanának általános kérdései 246
XVI. FEJEZET Értelmi nevelés 251
1. §. Az értelmi nevelés fogalma 251
2. §. A gyermekek értelmi nevelése az óvodában 252
3. §. A gyermekek megismertetése a környező élettel 253
4. §. Az értelmi nevelés módjai és eszközei 263
XVII. FEJEZET Az anyanyelv 272
1. §. Az anyanyelv jelentősége a gyermeknevelés szempontjából 273
2. §. Az anyanyelvi oktatás legfontosabb módjai 277
XVIII. FEJEZET A gyermekek számlálási készségének fejlesztése 283
1. §. Számlálási készség fejlesztése a legfiatalabb csoportban 284
2. §. Számlálás és mérés a középső csoportban 288
3. §. Számlálás és mérés a legidősebb csoportban 292
XIX. FEJEZET Esztétikai nevelés 299
1. §. Az esztétikai nevelés fogalma 299
2. §. Az esztétikai nevelés legfontosabb eszközei 301
3. §. Az esztétikai nevelés feltételei 310
XX. FEJEZET Ünnepségek és szórakozások 312
1. §, Az ünnepségek nevelő jelentősége 312
2. §. A gyermekek szórakozásai 318
XXI. FEJEZET Az óvoda és a család 320
1. §. A család szerepe a gyermekek nevelésében 320
2. §. Az óvodai és a családi nevelés azonos követelményei 321
3. §. A szülők tekintélye 327
4. §. Az óvoda munkája a családdal 329
5. §. A lakosság körében végzett pedagógiai felvilágosító munka 336
XXII. FEJEZET Az óvodai nevelőmunka megtervezése 339
Beszámoló a végzett munkáról 339
1. §. Az óvónő munkatervével szemben támasztott követelmények 339
2. §. A tanmenet elkészítése 344
3. §. Az elvégzett napi munka feljegyzése 352
XXIII. FEJEZET Az óvoda szervezete és vezetése 358
1. §. Az óvoda szabályzata 358
2. §. Az óvoda szervezete 358
3. §. Az óvoda vezetése 364
4. §. Az óvoda munkaterve és beszámolója a végzett munkáról 368
5. §. Az óvodai nevelés irányítása az OSZFSZK-ban 370
XXIV. FEJEZET Az óvoda és az iskola munkájának kapcsolata 372
1. §. Az óvoda és az iskola munkájának egybehangolása 372
2. §. A gyermekek előkészítése az iskolára 375
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem