1.045.561

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Az óvodai egészségnevelés elmélete és gyakorlata

Továbbképzési segédanyag

Szerző
Lektor

Kiadó: Pest Megyei KÖJÁL Egészségnevelési Osztály-Pest megyei Pedagógus Továbbképző Kabinet
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Tűzött kötés
Oldalszám: 98 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 15 cm
ISBN:
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Egészségi jó szokásaink kialakításának kezdete a korai gyermekkora nyúlik vissza. A kialakításában jelentős szerep jut a szülőknek és a nevelőknek.
A 3-6 éves kisgyermek egészséges életmódra... Tovább

Előszó

Egészségi jó szokásaink kialakításának kezdete a korai gyermekkora nyúlik vissza. A kialakításában jelentős szerep jut a szülőknek és a nevelőknek.
A 3-6 éves kisgyermek egészséges életmódra nevelésében a szülők mellett az óvónőké a legtöbb feladat. Az, hogy milyenné válik a gyermek, ha megnő, nagy részben már az óvodában eldől, de legalábbis megalapozódik. Éppen ezért az óvónők felelősségteljes munkája egész társadalmunk előtt tisztelet, megbecsülést vívott ki. Vissza

Tartalom

I. rész
EGÉSZSÉG-EGÉSZSÉGVÉDELEM
1. Testi nevetés - egészségnevelés 9
2. Az egészség modern értelmezése 11
3. Az egészségvédelem 13
a) Az egészségvédelem tárgyi feltételeinek megteremtése
(Gazdasági alapok) 14
b) Egészségvédelmi utasítások, rendelkezések (Jogi alapok) 17
c) Egészségvédő tevékenység 19
Hivatkozott irodalom 21
II. RÉSZ
AZ EGÉSZSÉGNEVELÉSRŐL ÁLTALÁBAN
1. Az egészségnevelés fogalma 23
a) Az elnevezésről 23
b) Az egészségnevelés célja 25
c) Az egészségnevelés feladatai 25
2. Az egészségnevelés főbb területei 26
a) Szomatikus nevelés 28
1. Higiénés nevelés 28
2. Profilaxisra nevelés 29
3. Kondicionálás 30
4. Balesetmegelőzésre, életmentésre nevelés 30
b) Pszichohigiénés nevelés 31
1. Egészséges életvezetés 31
2. Stressz-elhárítás 32
3. Az abuzus, deviancia profilaxisa 33
4. Érzelmi nevelés 33
c) Szociálhigiénés nevelés 33
1. Kedvező társas miliő működtetése 34
2. Kommunikációs nevelés, az érintkezési zavarok profilaxisa 34
3. Szerepfeszültések feloldása 35
4. Társadalmi izoláció megelőzése 35
5. Egészségpropaganda 36
3. Az egészségnevelés munkadefiniciója 37
4. Az egészségnevelés módszerei 39
5. Az egészségnevelés társadalmi jellemzői 40
a) Az egészségnevelés történelmi kategória 40
b) Az egészségnevelés osztályjellege 41
L) Az egészségnevelés felépítmény-jellege 41
6. Az óvodai egészségnevelés specifikuma 42
a) Az életkori sajátosságok 43
b) Az óvoda a közösségi nevelés szintere 44
c) Óvodáink közegészségügyi helyzetének differenciáltsága 45
d) Az óvoda és a szülői ház sajátos kapcsolata 46
7. Az egészségnevelés mint tudományág 47
8. Az egészségnevelés a nevelési folyamatban 49
a) Az egészségnevelés immanens jellege 49
b) Az egészségnevelés célkategória-jellege 51
9. Az egészségnevelés végzői 52
Hivatkozott irodalom 53
A SZOMATIKUS NEVELÉS GYAKORLATA
1. A személyi higiéniára nevelés 56
a) Általános higiénés nevelés 56
b) Bőr-, haj-, körömápolás 57
c) Fogápolás 58
d) Egészséges ruházkodás 59
2. Környezethigiéniára nevelés 59
a) A felszerelések higiéniája 59
b) A helyiségek és az udvar higiéniája 60
c) A fertőző betegségek megelőzése 61
d) Szépítés és higiénia 61
3. Egészséges táplálkozás, kultúrált étkezés 62
4. A szervezet edzése, kondicionálás, testnevelés 62
5. Betegségek, kisebb rendellenességek prevenciója és korrekciója 64
a) Gyakrabban előforduló betegségek megelőzése 64
b) Kisebb egészségi rendellenességek korrekciója 65
c) Óvodai és utcai gyermekbalesetek megelőzése 65
Hivatkozott irodalom 66
IV. RÉSZ
A PSZICHO—SZOCIÁLIS HIGIÉNÉRE NEVELÉS GYAKORLATA
1. A lelki egészségvédelem 67
2. A pszichohigiénés nevetés feltételei 70
a) A gyermek biztonságérzetének megteremtése 70
b) A személyiség szabad kibontakozásának lehetősége 71
c) A harmonikus társkapcsolatok alakításának lehetősége 71
d) Az óvónő empátiás készsége 72
b) A stresszorok felismerésének képessége 73
f) Az óvónő pszichagogiás készsége 74
g) Egyszerűbb pszichés hibák korrekciójára való felkészültség 74
3. Idegrendszeri—pszichés zavarok megelőzése 75
a) A vegetatív idegrendszer zavara 75
b) Szokásbeli rendellenességek 76
c) Pszichomotoros rendellenességek 77
d) Funkcionális zavarok 78
e) Az érzelmi élet zavarai 80
f) Gyermekkori neurózisok 81
4. A káros szenvedélyek kialakulásának megelőzése 85
a) A gyermekkori alkoholfogyasztás megelőzése 86
b) A dohányzás elleni küzdelem 86
c) Az indokolatlan gyógyszerfogyasztás megelőzése 87
5. A gyermek magatartási mechanizmusai 87
a) Szociálisan helyeselt alkalmazkodási mechanizmusok 83
b) Szociálisan elfogadott alkalmazkodási mechanizmusok 89
6. A pszichohigiénés nevelés preventív feladatai 39
a) A tárgyi jellegű stresszorok felszámolása 90
b) Személyi jellegű stresszorok kivédése 91
c) Az óvoda pszichés klímája 92
Hivatkozott irodalom 93
V. RÉSZ
AZ EGÉSZSÉGNEVELÉS GYAKORLATI MÓDSZEREI
AZ ÓVODÁBAN
1. A gyermekek körében végzendő egészségnevelés módszerei
és lehetőségei 94
2. A szülők körében végzendő egészségnevelés módszerei 95
3. Az óvoda dolgozói között végzendő egészségnevelés módszerei 96
4. Az egészségügyi szolgálattal való kapcsolat 97

Dr. Székely Lajos

Dr. Székely Lajos műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Székely Lajos könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem