1.059.290

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Az osztálytükörtől a falfirkákig

Módszerek (nem csak) osztályfőnököknek

Szerző
Szerkesztő

Kiadó: Iskolafejlesztési Alapítvány-OKI Iskolafejlesztési Központ
Kiadás helye:
Kiadás éve:
Kötés típusa: Amatőr papírkötés
Oldalszám: 163 oldal
Sorozatcím: Alternatív Pedagógiák és Módszerek
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 21 cm x 15 cm
ISBN: 963-041-829-0
Megjegyzés: Fekete-fehér fotókkal illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

E kötet első számú címzettjei az osztályfőnökök, akik hagyományosan az iskolai nevelés kulcsembereinek számítottak. Ma is azok, annak ellenére, hogy valódi, jelenleg is érvényes funkcióik... Tovább

Előszó

E kötet első számú címzettjei az osztályfőnökök, akik hagyományosan az iskolai nevelés kulcsembereinek számítottak. Ma is azok, annak ellenére, hogy valódi, jelenleg is érvényes funkcióik bizonytalanok, szerepük időszerű tartalma tisztázatlan.
Bármilyen irányt is vesz azonban a társadalom fejlődése, bárhogyan is alakulnak az iskola körüli harcok, feltétlenül szükség van és feltételezhetően lesz is valakire, aki magára veszi egy-egy tanulócsoport (legyen az a hagyományos osztály vagy más jellegű közösség) gondjait, közvetít közte és kollégái között. Aki segít tanítványainak feldolgozni a szűkebb és tágabb környezetükben szerzett - sokszor ellentmondásos - élményeket, tapasztalatokat. Aki jobban odafigyel személyiségük, jobban törődik problémáikkal, mentálhigiénés állapotukkal, ős jobban törekszik szociális képességei fejlesztésére, mint mások az iskolában.
Szerencsés esetben e feladatok megoszlanak a család és az iskola, illetve az osztállyal foglalkozó pedagógusok között, s az osztályfőnök nem kényszerül a parttalan és hálátlan „mindenes" statuszába. Jelenleg azonban a családok szétesése, romló szociális helyzete, az iskola elbizonytalanodása különös hangsúlyt ad annak a - gyermek érdekeit, szükségleteit központba helyező - szerepnek amelyet hagyományaink szerint az osztályfőnök tölt be.
Az e szereppel járó feladatok teljesítését számos tényező nehezíti, s már csak ezért is szükséges újragondolni tartalmukat. Csak néhányat említek közülük.
Az iskolák - remélhetőleg megőrizhető - szakmai önállóságai eleve kizárja, hogy az intézmények nevelői tevékenységét valamiféle előírásokat tartalmazó központi nevelési terv irányítsa. Egy-egy osztály, egy-egy osztályfőnök nevelési programja csakis a helyi adottságok, szükségletek, igények ismeretében alakítható ki, napra készen igazodva a változó valósághoz, az újabb és újabb kihívásokhoz, a spontán jelentkező nevelési helyzetekhez. Vissza

Tartalom

Bevezető 4
Szekszárdi Ferencivé: Helyzetelemzés és folyamatkövetés 7
Kreácsik Judit: A szociometria veszélyei 20
Járó Katalin: Problémafeltáró osztálytükör 27
Szekszárdi Ferencné: Egy konfliktusfeldolgozási modell 47
Káló Sándorné - Fehér Ildikó: Konfliktusok
megelőzése, megoldása Gordon-módra 57
Szekszárdi Ferencné - Kiss Ágnes: Fogalmazások sorai mögött 71
Majzik Lászlóné: Erkölcsi helyzetek a mérlegen 81
Szekszárdi Ferencné: Értékek árfolyama 94
Szabó Ildikó: Mi jut eszedbe, ha ezt a szót hallod, hogy...? . 104
Szabó Ildikó: Konkretizálások 109
Szabó Ildikó: A szójegyzék módszer 113
Szabó Ildikó: Csoportos beszélgetés 121
Fülöp Gabriella: Nyelvek, népek, kultúrák iránti érzelmek 134
Szabó Ildikó: Mire jó egy vaktérkép? 147
Szabó Ildikó: Gyűjtsünk... például falfirkákat 155
Szakirodalom 161
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem