1.067.053

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Az Ószövetség fényei

Veterotestamentica

Szerző
Szerkesztő
Budapest
Kiadó: Mundus Magyar Egyetemi Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 307 oldal
Sorozatcím: Protestáns művelődés Magyarországon
Kötetszám: 10
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 16 cm
ISBN: 963-8033-98-3
Megjegyzés: Fekete-fehér illusztrációkkal.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Tovább

Előszó


Vissza

Fülszöveg

„Az Ámósz-doxológiák sajátos teológiai funkciója éppenséggel a meghirdetett történeti eseményt kívánja belehelyezni egy már meglévő teológiai összefüggésbe. Csak az láthatja Isten ítéletét a próféta által meghirdetett eseményekben, aki előzőleg a doxológiák által kifejezésre juttatott nagyobb teológiai összefüggést is magáénak vallotta, s ennek hátterén ítélte meg a történelmi eseményeket! A prófétai Igék összefüggésbe állítása egészen pontosan megfelel annak, amit a mai tudomány az állítások megin-doklása meglehetősen sarkalatos tudományelméleti kérdésének nevez: egy kijelentés igazolása függ ettől. Ámósz igehirdetése még aligha lépett fel tudományos igénnyel: genuin kérygmatikus kijelentéseket olvashatunk ítéletes próféciájában. Aki azonban e kijelentéseket a Teremtő Istenre appellálva doxológikus összefüggésbe ágyazta, az specifikus teológiai munkát végzett."
„Búvópatakként néha eltűnik, néha ismét előbukkan, ismét máskor fékezhetetlen höm-pölygéssel mindent elsöprő módon... Tovább

Fülszöveg

„Az Ámósz-doxológiák sajátos teológiai funkciója éppenséggel a meghirdetett történeti eseményt kívánja belehelyezni egy már meglévő teológiai összefüggésbe. Csak az láthatja Isten ítéletét a próféta által meghirdetett eseményekben, aki előzőleg a doxológiák által kifejezésre juttatott nagyobb teológiai összefüggést is magáénak vallotta, s ennek hátterén ítélte meg a történelmi eseményeket! A prófétai Igék összefüggésbe állítása egészen pontosan megfelel annak, amit a mai tudomány az állítások megin-doklása meglehetősen sarkalatos tudományelméleti kérdésének nevez: egy kijelentés igazolása függ ettől. Ámósz igehirdetése még aligha lépett fel tudományos igénnyel: genuin kérygmatikus kijelentéseket olvashatunk ítéletes próféciájában. Aki azonban e kijelentéseket a Teremtő Istenre appellálva doxológikus összefüggésbe ágyazta, az specifikus teológiai munkát végzett."
„Búvópatakként néha eltűnik, néha ismét előbukkan, ismét máskor fékezhetetlen höm-pölygéssel mindent elsöprő módon jelentkezik az a gondolat, hogy az Ószövetségben több helyütt találunk „keresztyénietlen" textusokat, amelyek „ellentmondanak" a szeretet krisztusi parancsának, s „erőszakos" tartalmuk miatt jobb lenne olvasásuktól tartózkodni - vagy legalábbis a teológiában kevésbé járatosakat inkább kímélni kellene tőlük. Én úgy vélem, ha ilyen gondolat jelentkezik valahol, akkor még mindig szerencsésebb erről nyíltan beszélni, s akár olyan megfontolásoknak is hangot adni, amelyeket később elvetünk; legrosszabb dolog az lenne, ha egyáltalán nem foglalkoznánk e kérdéssel, ezáltal súlyosan elhanyagolnánk a két szövetség egységét érintő fontos teológiai kérdést."
„Elegendő csupán egyetlen pillantást vetni a „bibliai teológia" történetének utóbbi évtizedeire, s látjuk, hogy amíg az ötvenes és hatvanas évek tudósai számára magától értetődő volt egy „ószövetségi teológia" vagy egy „újszövetségi teológia" megírása, addig a későbbiek számára egyre problematikusabbá vált az egységes teológia föltételezése is, nemhogy kimunkálása az Ó- és Újszövetség esetében. Az analitikus munka, hogy úgy mondjuk, a szintézis rovására ment, sőt, meg is kérdőjelezte annak lehetőségét: külön kezdtünk beszélni a próféták teológiájáról, aztán a Pentateuchos egyes forrásainak teológiájáról, míg aztán ezek is önmagukon belül kérdésessé váltak. Ma már aligha próbálja meg valaki közös teológia alá rendelni Ámószt és Malakiást, de igen nehéz lenne a Jahwista kérygmájáról is beszélni - hiszen e forrás egységét is megkérdőjelezi a kritikai tudomány." Vissza
Fülszöveg Kép

Tartalom


Vissza

Karasszon István

Karasszon István műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Karasszon István könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem