Előszó
A jegyzet megírásában több cél is vezetett, s közöttük fontossági sorrendet nem is lehet kialakítani. A célok egyike azzal függ össze, hogy a gyógypedagógus-képzés tartalmi korszerűsítése...
Tovább
Előszó
A jegyzet megírásában több cél is vezetett, s közöttük fontossági sorrendet nem is lehet kialakítani. A célok egyike azzal függ össze, hogy a gyógypedagógus-képzés tartalmi korszerűsítése folyamatos tennivalónk. A másik nem kevésbé lebecsülendő szempont abból származott, hogy olyan ismereteket kellett tananyaggá formálnunk, amelyeket a leendő gyógypedagógiai tanár fel is tudjon használni. Nem mellőzhettük annak a szándékát sem, amely az elemzésre felhasznált szövegeknek, idézeteknek, mondatoknak a szépirodalmi érdeklődést felkeltő, elmélyítő feladataival függ össze. Igyekeztünk megláttatni, hogy a nyelv és a szépirodalom elválaszthatatlan kapcsolatban van egymással. A tartalmas mondanivalót csak "értelmes" és szép formába szabad önteni. A pedagógus eredményes munkájának nélkülözhetetlen feltétele többek közt az anyanyelv helyes használata. Hogy a neveléssel és az oktatással hivatásszerűen foglalkozók műveltségének mennyire fontos elemei az anyanyelvi ismeretek, idézzük arra Bárczi Gézának, a magyar nyelvtudomány nagy tudósának sorait: "Az irodalomnak művészi anyaga a nyelv, ennek tudatos, mély ismerete számukra olyan szükséges, mint a tervező műbútorasztalos számára a különféle fanemek minden tulajdonságában való tökéletes jártasság. S talán még inkább áll ez azokra, akiknek az a hivatásuk, hogy másokban, a felnövő új nemzedékben felkeltsék és ápolják ezt az emberhez legméltóbb érdeklődést, és titkaiba bevezessék a jövő embereit, kezükbe adják az emberi közösség legfontosabb összekötő kapcsának, a gondolatok fegyelmezőjének, azaz a nyelvnek alapos, tudatos ismeretét." A mondatok és mondatrészek összefüggéseit illusztráló grafikus ábrák értelmezéséhez néhány magyarázó szó szükséges, illetve kívánkozik. A jelölésekben alkalmazott rövidítések a következők: A= alany, Á= állítmány, T= tárgy, H= határozó, J= jelző, ht= határozott, hn= határozatlan, i= ige, n= névszó, b= birtokos jelző, mi= minőségjelző, h= helyhatározó, o= okhatározó, K= kapcsolatos, E= ellentétes, V= választó, KÖV= következtető. A többszörösen összetett mondatok tagmondatainak összefüggését szemléltető ábrákon a főmondatot körrel, a mellékmondatot négyzettel jelöljük.
Vissza