A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Az ősmagyar mitológia szumir és ural-altáji öröksége

Szerző
Budapest
Kiadó: Gede Testvérek Bt.
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 400 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 21 cm x 14 cm
ISBN: 963-03-8894-4
Megjegyzés: Reprint kiadás.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Amikor a híres-nevezetes nagyenyedi Bethlen kollégium VIII. osztályú növendéke lettem, elhatároztam, hogy egy ősmagyar mitológiával én is megajándékozom nemzetemet. Így okoskodtam magamban: ha van... Tovább

Előszó

Amikor a híres-nevezetes nagyenyedi Bethlen kollégium VIII. osztályú növendéke lettem, elhatároztam, hogy egy ősmagyar mitológiával én is megajándékozom nemzetemet. Így okoskodtam magamban: ha van görög-római és van ősgermán mitológia, hát miért ne lehessen ősmagyar is? Sejtettem ugyan, hogy nagyon kemény feladattal kell megbirkóznom, de nem tudhattam előre, hogy milyen nagy fába vágom a fejszémet. Most már tudom és érzem. Ősmagyar mitológiát írni annyit jelent, mint beteg tüdővel hegynek futni föl, vagy téglatörmelékből díszes palotát, esetleg grandiózus templomot építeni. Nem is mertem volna hozzáfogni, ha el nem kötelezett volna rá ifjúi fogadalmam és a múlt.
Nem feledkezhettem meg arról a felemelő valóságról, hogy ez ősi főiskola padjairól indult világgá az a székely ifjú, Körösi Csoma Sándor, akit az ősmagyar haza felkutatásának a vágya egy csendes tibeti kolostorba vitt, és ott megalkotván a tibeti nyelv első tudományos szótárát és grammatikáját, életét teljes magárahagyatottságban a Himalája alján fekvő Darjeelingben fejezte be. Az ő géniusza volt az első nemtőm, aki állandóan lelkesített feltett szándékom valóraváltásában. Vissza

Fülszöveg

Évszázadokon keresztül abban a tudatban éltünk, hogy ismerjük a múltunkat, tudjuk, hogy kik vagyunk, büszkék voltunk eleinkre és féltve őriztük hagyományainkat. Jó kétszáz esztendeje megkezdődött őstörténetünk átértelmezése s ezzel megkezdődött a küzdelem is a nemzet tudatának befolyásolásáért. Ma már sokak számára nyilvánvalóvá vált, hogy az őstörténet stratégiai tudományág, majdnem hatalmi kérdés. Ha sikerül döntő befolyásra szert tennie egy csoportnak, akkor uralhatja a lelkeket, a gondolkodást, megszabhatja még a mindennapi cselekvést is, hiszen ha népünk nemes és fényes múltú, akkor visszatekintve van honnan erőt meríteni, van mire hivatkozva büszkének lenni arra, hogy magyarok vagyunk. Ha viszont azt nevelték, azt sulykolták belénk, hogy fiatal kis nép vagyunk, s nehezen és lassan illeszkedtünk bele a kultúrált Európába, könnyen elbizonytalanodhatunk, hamar feladhatjuk nemzeti önbecsülésünket.
Történelmi tudatunk formálásának máig is legfőbb eszközei a szakkönyvek, ezért... Tovább

Fülszöveg

Évszázadokon keresztül abban a tudatban éltünk, hogy ismerjük a múltunkat, tudjuk, hogy kik vagyunk, büszkék voltunk eleinkre és féltve őriztük hagyományainkat. Jó kétszáz esztendeje megkezdődött őstörténetünk átértelmezése s ezzel megkezdődött a küzdelem is a nemzet tudatának befolyásolásáért. Ma már sokak számára nyilvánvalóvá vált, hogy az őstörténet stratégiai tudományág, majdnem hatalmi kérdés. Ha sikerül döntő befolyásra szert tennie egy csoportnak, akkor uralhatja a lelkeket, a gondolkodást, megszabhatja még a mindennapi cselekvést is, hiszen ha népünk nemes és fényes múltú, akkor visszatekintve van honnan erőt meríteni, van mire hivatkozva büszkének lenni arra, hogy magyarok vagyunk. Ha viszont azt nevelték, azt sulykolták belénk, hogy fiatal kis nép vagyunk, s nehezen és lassan illeszkedtünk bele a kultúrált Európába, könnyen elbizonytalanodhatunk, hamar feladhatjuk nemzeti önbecsülésünket.
Történelmi tudatunk formálásának máig is legfőbb eszközei a szakkönyvek, ezért alapvető kérdés, hogy milyen szerzőknek, milyen művei jelennek, jelenhetnek meg.
Varga Zsigmond (1886-1956) jelen kötete gazdag életművének utolsó darabja. A szerző szumirológus s ez a titulus manapság csaknem az átkozottsággal egyenlő. A "mérvadó" tudományos körök szerint ugyanis, a szumir-magyar nyelvrokonsággal csakis képzetlen dilettánsok foglalkoznak. Varga Zsigmond éppenséggel nem az. Kolozsvárott, Berlinbe, Genfben és Utrechtben tanult, majd a budapesti Pázmány Péter Tudományegyetemen a keleti nyelvekből doktorált. a debreceni Tisza István Tudományegyetem nyilvános rendes professzora lett. Rendkívül alapos felkészültségét először a teológia és a művelődéstörténet területén kamatoztatta, majd 1920-tól tudományos érdeklődése a szumir (sumér) nép története és nyelve felé fordult. Első ilyen témájú könyve (A sumír kérdés jelen állása.) a Magyar Tudományos Akadémia Fáy-jutalmát nyerte le. (1920).
A szumirörökség és az urál-altáji népek kapcsolata kezdettől foglalkoztatta s nem rettent meg a támadásoktól sem. Látta "a sok gáncsot és bántó lekicsinylést, melyet egyes finnugrista nyelvészek engedtek meg maguknak". Megtámadása és ledorongolása annál kevésbé érhető, mivel legutolsó művében messzemenően elismeri a fin nyelvű népek rokonságát, sőt egyenesen rájuk hivatkozik legtöbbször.
Ez a könyve az ismeretek hatalmas tárháza, gazdag adatgyűjteménye forrásértékű. Természetesen nem mindenben korszerű a tudós szerző álláspontja, de mindig gondolkodásra késztető, mindig további kutatásra sarkalló. S mi más célja lehet egy szakkönyvnek, mint hatni az olvasóra és ráirányítani a figyelmet nem tisztázott kérdésekre. Vissza

Tartalom

Előszó5
Az ősmagyar mitológia eredeti forrásanyaga15
Általános természetű forrásanyag a primitivologia15
A sumir vallás és művelődés forrásai16
A szumir emlékek felfedezése és őrzési helyeik szerint való megoszlása16
A szumir nyelv felfedezése és rekonstrukciója17
A szumir mitológiai-kutatás jelen állása17
A szumir irodalmi termékek rövid átnézete18
A szumir kultúra döntő hatása az antik világ művelődésére21
Az Ősmagyar Mitológia közvetlen eredeti forrásai31
Az Ősmagyar Mitológia irodalma34
A jelen idő folklór-kutatása és az ősmagyar hitvilág39
A magyar folklór idői rétegeződése40
Az Ősmagyar MItológia ősi mintázatú tárgyi ábrázolásai42
Mely népek tartoznak az ural-altáji nyelvcsalád kötelékébe?42
A szumir-ural-altáji közös mitológiai örökség előző szakirodalmi visszhangja49
A szumir nyelv ural-altáji karaktere is igazolja a genetikus vallási összefüggést53
A rokonságvitatás elnémulása. O'Donner és Munkácsi B. elutasító érvelése53
A szumir-ural-altáji nyelv57
A névképzés egyező formánsai61
Nyelvtani rész
Egyező névragozás62
A névszó ragozása65
Helyhatározó esetek68
Számnevek72
Prepoziciók76
Az ige77
A prefixumos igeragozás79
A szumir-ural-altáji őshaza kérdése85
A szumir és altáji közös ősműveltség kérdése88
A finn-ugor ősműveltség körvonalai91
Szumir-finn-ugor egyező ősműveltség92
Szumir-finn-ugor egyező ősműveltség93
Szumir-török-magyar ősműveltség94
Az ősmagyar mitológia részletes rajza szumir-ural-altáji művelődési keretben egyező animizmus97
Az animizmus rövid, általános jelzése97
Az animizmus szumir-ural-altáji sajátossága
Egyező lélekelnevezések100
Lélekszékhelyek és a lélektávozások módjai és esetei102
A haláltól a sírig - temetkezési szokások103
Temetkezési szokások109
Az alvilági élet rövid rajza113
A sámán alvilági útja a halott lélek levezetésére115
A lélekfogalom szumir-ural-altáji további egyező vonásai. Milyen alakot ölthetnek élő és halotti lelkek a földön?117
Árnyéklélek, árnyékkép és névadás120
Az alvilágból való szabadulás csodaútja123
Az ősök egyező kultusza124
A családi ősök szumir-ural-altáji egyező tisztelet124
A családi ősök tiszteletének jelenléte és módja a szumir és ural-altáji vallásokban126
A családi ősök kultikus tisztelet-helyeinek közös szumir-ural-altáji elnevezései130
A "szent" erőtartalma131
A bálványképek szumir-ural-altáji egyező elnevezései132
Egyező manaizmus133
A manaizmus rövid, általános jellemzése133
A mana mint varázserő, varázsképesség134
A szumir és ural-altáji népek egyező polidémonizmusa136
Szumir-ural-altáji hősi kultusz145
Szumir hősi-kultusz146
Az örökéletért vívott hősi küzdelem146
A csodaszülés fűvéért vívott hősi harc147
A sorstáblákért folytatott hősi küzdelem147
A török-tatár népek hősi kultusza148
A finn-ugor népek hősi kultusza149
Egyező sámánizmus151
A szumir-ural-altáji sámánizmus egyező műszavai151
A sámán lelki beállítottsága és tiszte - Az extasis műszavai156
A sámán szellemei159
"Fehér" és "fekete" sámánok164
A sámánizmus eszközei165
A sámándob166
Sámán ostor és kard168
Sámán öltözet171
Szumir-ural-altáji egyező varászpraxis - Az ősmagyar sámánizmus azonos eljárásmódjai173
A sámáni működés szumir-ural-altáji lényegi egyezése174
A démonizált beteggyógyítások egyező esetei és módjai177
A sámánizmus egyező műszavai182
Vegyes, komplikált varázseljárások egyezése a szumir és ural-altáji sámánizmusban183
Az élet fontosabb aktusainak megszentelése közös varázsritusokban189
A születés körüli varázsritusok189
A házasságra vonatkozó varázsszokások192
A betegségeket okozó és velük kapcsolatos varázsszokások194
A betegségek szumir-ural-altáji egyező elnevezései197
Ez ősi halálfélelem csökevényei a magyar néphitben197
Ez élelemszerzés és a vele kapcsolatos varázsritusok199
Egyező totemizmus201
A totemizmus rövid, általános jellemzése201
Szumir és ural-altáji totemizmus egyező pontjai202
Szumir totemizmus202
Az altáji népek totemizmusa205
A finn-ugor népek totemizmusa207
A totemállatok eredetmondája209
Egyező istenvilág213
Az istenvilág kialakulásának rövid, általános jellemzése tartalmi szempontból213
Az istenfogalom fejlődésének alaki változatai216
Az istenfogalom érzéki szemléltetése217
A szumir és ural-altáji istenfogalom kialakulása tartalmi szempontból219
A szumir-ural-altáji istenvilág alaki változata220
Az istenfogalom érzéki szemléltetése a szumir-ural-altáji mitológiában220
Az egyező égkultusz bizonyságai221
Az ég, illetőleg égisten szumir-ural-altáji elnevezései és állandó jelzői222
Az ég magassága, fenti fekvése225
Az ég fényessége-tisztasága226
Az ég és időjárás összefüggése227
Szumirok és ural-altáji népek sorsképzete233
Megváltoztatható-e a kimondott, vagy feljegyzett sors?234
A sors megtudakolható235
A magyar nyílvetés, vagy nyílhúzás ősi eredete236
Az obiugorok halott-jósoltatása237
A sors beteljesülése a halál238
Aktív és passzív küzdelem a sors ellen238
A szumir és ural-altáji népek égistenének büntető és bosszúálló tulajdonsága241
Politeizmus, vagy monoteizmus volt-e az ősmagyarok vallása?243
Az égisten "teremtő, életadó" működése245
Az égisten tiszteleti módja247
Egyező földkultusz248
A meglelkesített föld, illetőleg földisten szumir-ural-altáji egyező elnevezései és állandó jelzői248
A földkultusz szumir-ural-altáji egyező vonásai251
Egyező világkép258
Az ég és föld kettősége a világmindenség258
Az égi sátor, ill. szilárd fedél jellege260
A föld négyszög-, kör-, gömb-, cipó-alakja, köldöke260
Az ég és föld kozmikus hegy jellege260
Az ég és föld további kettős tagozódása264
A világrétegek egyező képzete265
Az ég rétegessége265
Az ég (7) hétrétűsége266
Az ég háromrétűsége266
A magyar ég rétegességének elhalványuló nyomai268
A föld rétegessége269
Az Égisten udvartartása és annak berendezése271
Az ég és föld teremtése273
Az alvilágnak, mint a föld tartozékának, közös szumir és ural-altáji jellemvonásai279
A világfa (életfa), életvize és a paradicsomi folyók szumir, valamint ural-altáji egyező képzete286
A szumirok világfa képzete290
A szumirok életfüve, élet-eledele és életvize képzete292
A amgyar világfa életet megifjúító gyümölcse293
A világoszlop és a világszeg, mint az égbolt támasztékai294
A föld hordozói301
Az ember teremtése és a bűneset - Az ember rendeltetése303
A világ megsemmisülése312
Az égitestek - nap, hold, csillagok - egyező kultusza317
A hold szumir-ural-altáji egyező elnevezései317
A hold mint világító és időmeghatározó égitest318
A nap, mint égitest szumir-ural-altáji egyező égjárása319
A Nap (Napisten) szumir-ural-altáji elnevezései320
A hold- (7) és napszámok (6) váltakozó használata a szumir-ural-altáji folklorban321
Az állatkör 12 állatjegye, mint idő- és országjelző tényező324
Egyező csillagkultusz325
Egyező csillagelnevezések325
A csillagok egyező felfogása326
Ural-altáji népek és szumirok egyező szemléleti módja a fontosabb csillagképzetekről326
A nap és hold, mint csillagképek közös szemléleti módja328
A szumiroknak az ural-altáji népcsaládéval egyező képzetei a fontosabb csillagképekről330
Ural-altáji őshagyomány egyéb fontos csillagképekről332
A magyarok csillagos ege335
A magyar és ural-altáji csillagos ég közös képzetei336
Az ősmagyar csillagos ég faji sajátosságai338
A magyar csillagos ég mitikus csillagképei344
Istencsoportok és Plánéta-istenek345
Az elemek egyező kultusza352
A Víz és Tűz isteneinek szumir és ural-altáji elnevezései és felfogása - Széldémonok352
Egyező kultusz355
A szent helyek rövid általános áttekintése355
Szumirok és ural-altáji népek egyező kritériumok szerint választják ki szent helyeiket358
A szent idők főbb jellemző vonásainak rövid leírása363
A szumir és ural-altáji szent idők sajátos jellege365
A szent szavak rövid, általános jellemzése370
A szent szavak szumir-ural-altáji sajátossága372
Egyező imagesztusok és egyező elnevezéseik374
A szumir-ural-altáji vallási elbeszélő anyag (mitosz-eposz-mese, legenda) dramatizálása a kultuszban376
Sámánok, hősök harca, a betegség, a halál ellen az örökéletért376
Istenek harca egymás ellen378
Hősök és istenek párharca381
Az ősmagyar pogány istentisztelet dramatikus elemei382
A szent cselekmények általános jellegű rövid ismertetése383
Az áldozat szumir-ural-altáji sajátos jellege386
Az áldozatok szumir és obiugor egyező elnevezései392
Ősmagyar áldozatelnevezések392

Dr. Varga Zsigmond

Dr. Varga Zsigmond műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Varga Zsigmond könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem