Az ószláv zene | |
Az orosz kultúra szláv forrásai. A folklór, a nép életének és munka-tevékenységének tükrözője. Az ószlávok élete és világszemlélete. A népi zene pogány szertartásokkal kapcsolatos legrégibb formái. Ószláv hangszerek | 5 |
Az orosz zenekultúra a 17. század végéig | |
Zene és zenei élet a kijevi Ruszban | 10 |
A kijevi Rusz kultúrája. A zene szerepe a kijevi hercegek és a hadviselő arisztokrácia életében | 12 |
A kijevi Rusz énekmondói | 14 |
A keresztény-kultusz zenéje | |
Az orosz zeneművészet a feudális partikularizmus korszakában | 16 |
A kijevi állam felbomlása | 18 |
Nagy-Novgorod jelentősége | |
A moszkvai Rusz zeneművészete | 21 |
Moszkva, az orosz nemzeti állam központja | 24 |
Az egyházi zene hatalmas fellendülése | |
A 17. század új zenei áramlatai | |
A 17. század társadalmi megrázkódtatásai és ezek tükröződése a népművészetben. A Nyugathoz való viszony problémája | 25 |
A "szólamos" énekek | 28 |
A kantok és a zsoltárok. A világi zene. Az első orosz színház | 31 |
A 18. század | |
A társadalom és a zenei művelődés | |
A 18. század jelentősége az orosz kultúra fejlődésében | 33 |
A zene I. Péter korában | 34 |
A színház szerepe a 18. század orosz művelődésében | 36 |
A muzsikálás különböző formái | 38 |
Népdalok és népdal-feldolgozások. Az orosz népdal a 18. században | 41 |
Nyomtatott népdalgyűjtemények | 42 |
A nemzeti zeneművészet | |
Orosz zenei iskola keletkezése a 18. század utolsó harmadában | 45 |
A nemzeti opera | 46 |
Az "orosz dal". A hangszeres zene. A kórusművészet fejlődése | 50 |
Fomin | 53 |
Bortnyanszkij | 55 |
A 19. század első fele | |
A zenei élet főirányzatai | |
A 19. század jelentősége az orosz művelődés történetében | 59 |
A népszerű zenei műfajok és azok fejlődése | 61 |
Az opera a 19. század első felében | 65 |
A hangszeres zene. A hangversenyélet. A nagy énekkari forma mesterei. Zenei írók | 68 |
Az énekes líra mesterei | |
Aljabjev | 73 |
Varlamov | 75 |
Gurilev | 77 |
Versztovszkij | 78 |
Glinka | |
Glinka, az orosz zene első klasszikusa. Művészetének és stílusának legfőbb vonásai | 82 |
Élete és művészete | 86 |
Operái | 96 |
Szimfonikus művei | 105 |
Énekes kamarazenéje | 108 |
Dargomizsszkij | |
Dargomizsszkij, Glinka közvetlen követője és művészetének örököse. Művészi egyénisége és alkotó elvei | 111 |
Fiatalsága és korai művei | 113 |
A "Vízitündér" | 115 |
Dargomizsszkij munkásságának utolsó szakasza. "A kővendég" | 119 |
A 19. század második fele | |
A század második felének zenei kultúrája | |
Oroszország kulturális felvirágzása a 19. század második felében. A zenei alkotások fajai. Új zenei szervezetek és intézmények | 122 |
Az "Új orosz zenei iskola" és a vele ellentétes irányzatok a zenei életben és a zeneszerzésben | 125 |
A zenekritika fejlődése | 129 |
Szerov | |
Szerov élete, zenekritikusi tevékenysége, operái | 132 |
Anton Rubinstejn | |
Élete és művészeti útja. Rubinstejn, az előadóművész | 137 |
Rubinstejn művészetének jellege és jelentősége. Szimfonikus művei, zongoraművei, operái és oratóriumai. A "Démon". Lírai vokális kamarazenéje | 141 |
Balakirev | |
Balakirev és az "Új orosz zenei iskola". Szerzői és zenei közéleti működése | 145 |
Legfontosabb zenekari alkotásai. Zongoraművei, dalai és népdal-feldolgozásai. Balakirev történelmi jelentősége | 152 |
Kjui | |
Kjui szerepe az "Ötök" körében. Ifjúkora. A "William Ratcliff" c. opera. Egyéb művei | 159 |
Muszorgszkij | |
Muszorgszkij és a 60-as évek demokratikus művészete. Művészetének tematikája és eszmei irányvonala. Alkotó módszerének és stílusának sajátszerűségei | 166 |
Gyermekkora és ifjúsága. Romantikus törekvések az ifjú Muszorgszkijnál. Népi tematikához fordulás a dal területén. Új stílusvonások a 60-as évek vokális műveiben. "A házasság" | 172 |
A "Borisz Godunov" | 180 |
Muszorgszkij eszmei és művészi fejlődése a 70-es években. Utolsó évtizedében írt vokális kamaraművei. A "Hovanscsina" és a "Szorocsinszki vásár". Muszorgszkij zongorastílusa: az "Egy kiállítás képei". Életének utolsó évei és halála | 191 |
Borogyin | |
Borogyin, Glinka klasszicizmusának örököse. Stílusának alapvonásai. Egyénisége és eszméi. Élete és művei | 204 |
Az "Igor herceg" | 211 |
Borogyin jelentősége az orosz szimfónia megteremtésében. Két első szimfóniája. Kései szimfonikus művei | 218 |
Kamarazeneművek. Hagyatéka az orosz zenében | 224 |
Rimszkij-Korszakov | |
Rimszkij-Korszakov helye és jelentősége a 19. század második felének orosz zenéjében. Művészi arculatának és stílusának legfontosabb vonásai | 229 |
Korai évei. Közeledése a balakirevi körhöz és zeneszerzői tevékenységének megindulása. A "Pszkovi leány" | 233 |
Rimszkij-Korszakov végleg a zenei pályára lép. Válság és technikai megújhodás. Új művészi fellendülés. A "Hópelyhecske", Rimszkij-Korszakov művészetének egyik csúcspontja | 241 |
Művészetének csúcsán. Szimfonikus zenéjének felvirágzása. Új válság és annak legyőzése | 251 |
A kései Rimszkij-Korszakov legfontosabb művészi törekvései. "A cár menyasszonyaí" és a "Mese Szaltan cárról" című operák | 260 |
Rimszkij-Korszakov és a 20. század eleje. Az 1905-ös események. "A halhatatlan Kascsej". A "Rege a láthatatlan Kityezs városáról" és az "Aranykakas". Rimszkij-Korszakov művészi pályájának eredményei | 267 |
Csajkovszkij | |
Csajkovszkij és az orosz kultúra. Eszmevilágának és művészetének jellemzése. Stílusának fő vonásai. Életútja és pályafutása | 278 |
Csajkovszkij szimfonikus zenéje | 287 |
Csajkovszkij operái | 309 |
Balettjei és kísérőzenéi | 327 |
Kamarazenéje, zongoraművei és románcai. Csajkovszkij és a zeneművészet mai útjai | 331 |
Oroszország zenei kultúrája a 19. század 80-90-es éveiben | 335 |
Glazunov | |
Glazunov, az orosz klasszikus zene népi-realista hagyományainak folytatója. Alkotásainak tematikája. Stílusának legfőbb vonásai | 341 |
Élete és művészi fejlődése | 345 |
Glazunov szimfonikus kompozíciói és versenyművei | 352 |
Glazunov kamarazenéje és balettje | 354 |
Ljadov | |
Ljadov és a századfordukló orosz zenéje. Eszmevilágának és művészetének jellemzése. Életútja és zenei pályafutása | 369 |
Tanyajev | |
Eszmei és művészeti nézetei. Tanyajev, a Glinka-féle hagyományok folytatója. Stilisztikai elvei s alkotó módszere | 374 |
Tanyajev élete és munkássága | 380 |
Aranszkij | 387 |
A 20. század elejének zenei kultúrája | 391 |
Rahmanyinov | |
Rahmanyinov, az orosz klasszikus zene realista hagyományainak folytatója. Műveinek tematikája és stílusa | 400 |
Rahmanyinov életútja és művészi fejlődése | 405 |
Rahmanyinov zongoraművei | 411 |
Vokális kamaraművei. Operái. Szimfonikus művei és kantátái | 422 |
Szkrjabin | |
Ifjú évei. Filozófiai nézetei. Szkrjabin és az 1905. évi forradalom. Élete külföldön. Eszmei és művészi válsága a reakció idején | 433 |
Zongoraművei | 439 |
Szimfonikus művei | 448 |
Nevek, művek és szakkifejezések mutatója | 461 |