1.067.056

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Az orgonatanítás módszertana

Szerző
Lektor
Tác
Kiadó: Gorsium Kiadó
Kiadás helye: Tác
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 202 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 29 cm x 20 cm
ISBN:
Megjegyzés: Kottarészletekkel és fekete-fehér illusztrációkkal.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Tanulóéveimben a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolán Vincze László tanár úr tanította a pedagógiát. Hálával gondolok rá, megalapozta pedagógiai ismereteimet, következetes pedagógiai magatartása ma... Tovább

Előszó

Tanulóéveimben a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolán Vincze László tanár úr tanította a pedagógiát. Hálával gondolok rá, megalapozta pedagógiai ismereteimet, következetes pedagógiai magatartása ma is példa számomra. Azokban az években (1958-1963) még nagy időket éltünk a Zeneakadémián. Kodály Zoltán többször személyesen is eljött Járdányi Pál nagyszerű szolfézs óráira, aktívan közreműködött a dallamdiktálásban. Prozódiát a jelentős zenetudós-zeneszerző Bárdos Lajos tanított, a zeneszerzést pedig Szervánszky Endrénél tanultam. Valamennyien magasrendű szakmai felkészültséggel, pedagógiai készséggel, etikus magatartással nagy hatást gyakoroltak ránk. El is határoztam, ha tanítani fogok, őket fogom követni. Ebben az időben a közhangulat a Zeneakadémián még kedvezett a pozitív pedagógiai elveknek, nem is tévesztették el hatásukat a hallgatók körében. Évekkel később, amikor óradíjas tanárként elkezdtem tanítani a Zeneakadémián (1975), már egészen más közhangulat uralkodott, legalábbis az orgona tanszakon. A liberális - kibernetikai szempontból egypólusú, téves - ideát „diákcentrikusnak" tartották, melynek lényege egy jelmondatban fogalmazódott meg: „jaj, csak meg ne sérüljön a hallgató lelke!" Ez a pedagógiai irányvonal nálunk az orgona tanszakon többek között úgy valósult meg, hogy mindenki minden orgona vizsgán jelest kapott. Ezért a legrosszabb osztályzat 4,51 jeles volt, ezt követték a további jeles osztályzatok 4,6-tól felfelé. „Majd az élet differenciál" - mondta minden alkalommal idősebb kollégám. A tanszéki értekezlet pedig elismeréssel nyugtázta ezt a „nagyszerű" eredményt. A „munka érdekében" tanítási rendünket is átszerveztük, illetve mint belső rendet, el kellett fogadnom, hogy a heti 2x45 perces órákat az orgona tanszakon heti 1x90 perces órába vonjuk össze. Ezzel „lehetővé tettük", hogy a tanuló „többet gyakoroljon", sőt, ha a hallgató nem hozott elég anyagot, akkor az óra helyett is gyakorolt, ha pedig a tanár csak egyszer is hiányzott, a tanuló már két héten keresztül „még többet gyakorolhatott". Probléma csak akkor keletkezett, amikor gazdasági főigazgatónk a tantermek kihasználtságát ellenőrizte és az orgonatermeinket rendszeresen üresen találta. Növendék koromban az orgonatanítás módszertanát egy éven keresztül heti két órában tanultuk. Tanárunk az órákat rendszeresen megtartotta mindaddig, amíg az általa összeállított anyag el nem fogyott. Tizenöt évvel később tanár kollégám már csak a tanév végén tartott néhány módszertan órát abból a célból, hogy elmondja a hallgatóknak, mit kell felelniük a vizsgán. A vizsgán természetesen mindenki jelest kapott, mert ezzel „segítettük a tanulmányi átlag emelését" így több ösztöndíj járt a hallgatóknak, tehát „igazságosan" enyhítettünk minden tanuló „igen rossz anyagi helyzetén". Ezzel szemben példaképeim nem gyógypedagógusok voltak. Vissza

Tartalom

Bevezetés 4
ELSŐ FEJEZET 8
Bárdos Lajos „három T modellje" 8
Ha... akkor... modell 11
A pedagógia törvényei 12
MÁSODIK FEJEZET 13
J. S. Bach: Orgelbüchlein 13
Antalffy-Zsiross: Elméleti és gyakorlati orgonaiskola 15
Zalánfy Aladár: Az orgonajáték művészete. Orgonaiskola. 17
Marcel Dupré: Méthode d' Orgue 19
Lehotka Gábor: „Gorsium Orgonaiskola 2000" 23
HARMADIK FEJEZET 31
Etika a társadalomban 31
Etika a tantestületben 32
Ismerjük fel a manipulációt 34
Önállóság nélkül nincs önbecsülés 36
Bírálat és dicséret 39
Hogyan foglalkozzunk a bírálattal? 43
Hogyan fogadjuk a dicséretet? 44
Ne engedjük, hogy a tanulók már fiatalon csapdába essenek! 45
Foglalkozik-e a Biblia a manipulációval? 48
Az értelem, akarat, érzelem háromszög 49
NEGYEDIK FEJEZET 54
Az orgonaoktatás múltja és jelene Magyarországon 54
Orgonaoktatás a szakközépiskolákban 58
Az orgona tanulása a pedáljáték elsajátításával kezdődik 58
A manuáljáték 61
Gondolatok a gyakorlásról 65
ÖTÖDIK FEJEZET 70
A zenei előadóművészet és az orgona 70
Arzis-tézis a zenében 71
Agogika, artikulálás, frazeálás 79
Az arzis-tézis téves értelmezései 92
Az „inegal" játék a francia barokk zenében 94
Pro Organo pleno (A német barokk orgonákról) 96
Grand jeu (A francia barokk orgonákról) 106
Volles Werk, Grand Choeur, Romantikus orgona 111
Röviden az ornamentikáról 117
A Zsasskovszky orgonaiskola díszítései 127
Technika, ujjrend, lábrend 130
HATODIK FEJEZET 137
Szabad-e zenésznek sportolni? 137
A Zeneakadémia nem Testnevelési Főiskola 138
Milyen sporttal érdemes foglalkozni? 141
Táplálkozás 142
HETEDIK FEJEZET 144
Oktatás felsőfokon 145
A művek gyakorlásának és előadásának tempója 149
A tempó helyes megválasztása 150
A tempó a szuggesztivitás hordozója 151
A tanítás egyik eszköze 152
A metronóm használata 152
A tempó belső mozgatása 153
Még egyszer a „fekete dobozról" 154
Szünettel kezdődő tételek hangsúly-viszonyai 155
Néhány ritmusképletről röviden 157
A hangok repetálása 158
Két vagy több szólam legato találkozása 160
A szünet előtti hang 163
Fejlődés, csúcspont, hanyatlás, specializálódás 165
Az orgona történetének filozófiai általánosítása Lem elmélete alapján 167
A szépség „lederman"-i megfogalmazása 172
A „lá - szó - mi-"től Ligetiig 174
Válság 183
A historikus előadásmód 184
C. Ph. E. Bach három billentési módja 185
A historizmus tempói 185
A historizmus díszítési gyakorlata nálunk 186
Historikus regisztrálás 186
A negatív előadói stílus 187
Első találkozásom a negatív stílussal 188
A historizmus létjogosultsága 188
A historizmus további sorsa 189
A zenei előadóművészet és a historizmus viszonya 189
A tehetséges tanuló 191
Utószó 193
BKM Orgonaépítő és Javító Kft az egyházak,
a zeneiskolák és a muzsika szolgálatában 195
Irodalomjegyzék 196
Tartalomjegyzék 201
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem