Fülszöveg
ZENETUDOMÁNYI TANULMÁNYOK IX.
Erkel Ferenc emlékére
Tanulmányok a magyar operajátszás történetéhez
A Zenetudományi Tanulmányok jelen kötete Erkel Ferencnek hivatott emléket állítani.
Pukánszkyné Kád ár Jolán az első magyar énekesjátékról a Pikkó hertzeg és Jutka Perzsi-rő\ írt tanulmányában a magyar énekesjáték, a magyar operajátszás első próbálkozását taglalja.
Domokos Pál Péter közlése bepillantást ad a XVIII. századi magyar tánczene kialakulásába, mely a verbunkos kiforrása után a magyar opera zenéjének is főforrásává lett.
Kroó György Vázlat a forradalmi opera történetéhez c. tanulmánya magyar vonatkozású anyagával értékesen egészíti ki R. Morgan Long-y e a r cikkét a „megmenekülés" operáiról, a forradalmi operatípus kialakulásáról.
Pernye András rövid összegezését adja a drámai időre vonatkozó, az operairodalom több, kiemelkedő darabjának részletes elemzése során nyert megállapításainak.
Ezek a tanulmányok szervesen kapcsolódnak, mintegy előkészítő, bevezető jelleggel a...
Tovább
Fülszöveg
ZENETUDOMÁNYI TANULMÁNYOK IX.
Erkel Ferenc emlékére
Tanulmányok a magyar operajátszás történetéhez
A Zenetudományi Tanulmányok jelen kötete Erkel Ferencnek hivatott emléket állítani.
Pukánszkyné Kád ár Jolán az első magyar énekesjátékról a Pikkó hertzeg és Jutka Perzsi-rő\ írt tanulmányában a magyar énekesjáték, a magyar operajátszás első próbálkozását taglalja.
Domokos Pál Péter közlése bepillantást ad a XVIII. századi magyar tánczene kialakulásába, mely a verbunkos kiforrása után a magyar opera zenéjének is főforrásává lett.
Kroó György Vázlat a forradalmi opera történetéhez c. tanulmánya magyar vonatkozású anyagával értékesen egészíti ki R. Morgan Long-y e a r cikkét a „megmenekülés" operáiról, a forradalmi operatípus kialakulásáról.
Pernye András rövid összegezését adja a drámai időre vonatkozó, az operairodalom több, kiemelkedő darabjának részletes elemzése során nyert megállapításainak.
Ezek a tanulmányok szervesen kapcsolódnak, mintegy előkészítő, bevezető jelleggel a mű szorosabban Erkellel és művészetével foglalkozó többi dolgozatához.
M a r ó t h y János Erkel fejlődését veszi vizsgálata tárgyául és a marxista zenetudomány alapjain elindulva mutatja be útját a ,,hősi-lírai" operától a kritikai realizmus népi ágáig. Újfalussy József Erkel szövegkönyveivel kapcsolatban, Losonczi Ágnes pedig a „Bánk bán" opera- és drámafeldolgozásának összevetéséből adódó dramaturgiai és szövegkönyvi problémák tárgyalásával közöl érdekes adatokat és észrevételeket. Somfai László beható szövegkritikai vizsgálatokon alapuló tanulmánya az Erkelkéziratok problémakörének számos filológiai kérdésére ad feleletet.
Forrásértékű adatokat közöl a XIX. századi magyar operajátszás történetéhez Várnai
i
Vissza