Előszó (Kerpel-Fronius Ödön) | 9 |
Az ismeretlen csecsemő | 11 |
Csecsemőmegfigyelési módszerek | |
A csecsemő-magatartás vizsgálati módszereinek kialakulása | 13 |
A reflexek és a csecsemő fejlődése | 16 |
Hogyan működik az újszülött agya? | 18 |
Élettani kísérletek a mozgásszabályozás fejlődéséről | 24 |
A környezet és öröklődés hatása a pszichológusok szemével | 30 |
Idegélettani módszerek a csecsemőmagatartás vizsgálatában | 34 |
Agyfejlődés és -átalakulás | |
Fejlődés és újrafeltöltődés az idegrendszerben | 38 |
Belső és külső hatások szerepe az embrionális fejlődésben | 42 |
Az idegrendszer embrionális fejlődése | 45 |
Idegsejt-szelekció és hormonális hatások | 52 |
Kritikus időszakok a központi idegrendszer egyéni fejlődésében | 53 |
A magzat agyától a gyermek agyáig | 55 |
A magzat magatartása | |
Az általánostól a különlegesig - vagy fordítva? | 60 |
Az emberi magzat magatartás-fejlődése | 62 |
Az újszülött életben maradása és az idegrendszer | |
Az életben maradás feltételeinek idegrendszeri szabályozása | 71 |
Szisztemogenezis | 71 |
A szopás és a száj szerepe a csecsemő életében | 74 |
Szopás és magatartás | 80 |
Az ízlelés | 81 |
Táplálási nehézségek | 82 |
Az éberség és alvás kialakulása | |
Idegbiokémiai szabályozás | 84 |
Az alvás kialakulása | 85 |
Az agyműködés és az alvás érése | 86 |
Az agyfejlődés elektromos és kémiai jelei | 92 |
A specifikus érzőrendszer | 95 |
A testérzés kialakulása | 103 |
A nem specifikus rendszer | 104 |
A hippokampusz ritmusa és a figyelem szabályozása | 107 |
Az éberség és az alkalmazkodás fejlődése | 109 |
A koraszülött idegrendszere | |
A vegetatív szabályozás | 113 |
A koraszülött mozgásszabályozás | 115 |
A csecsemő mozgásfejlődésének idegrendszeri háttere | |
A mozgásszabályozás fejlődése | 120 |
Az ingerületvezetés érése | 123 |
A mozgás gerincvelői szabályozásának fejlődése | 124 |
A nyúltagyi mozgásszabályozó rendszerek és a csecsemő magatartása | 133 |
A kisagyi mozgásszabályozás kialakulása | 138 |
A nagyagy és a mozgásszabályozás fejlődése; az extrapiramidális rendszer | 142 |
A nagyagykéreg és a mozgás irányítása | 146 |
Vizsgálatok torzszülötteken | 150 |
Mozgás és értelem | 150 |
A mozgásfejlődés fő állomásai | |
A csecsemő mozgásszabályozásának kialakulása és fejlődése | 153 |
Elemi mozgásminták | 153 |
Veleszületett elemi mozgásminták; testtartási reakciók | 156 |
Kapaszkodási reakciók | 162 |
Tájékozódási reakció | 163 |
Az elemi mozgásminták és a csecsemő fejlődése a 4. hónapig | 164 |
A felegyenesedési, irányító reakciók | 166 |
A felegyenesedési, irányító reakciók és a csecsemő fejlődése a 8. hónapig | 174 |
A statokinetikus reakciók és a csecsemő fejlődése a 18. hónapig | 177 |
A mozgásfejlődés mérföldkövei | 179 |
A látás fejlődése | |
Látás és mozgás | 184 |
Újszülöttkori szemreakciók | 184 |
Hogyan fejlődik a látás? | 185 |
Mit lát az újszülött? | 186 |
Agyműködés, fényingerre | 190 |
Látás, tapintás, mozgás | 191 |
A színlátás kezdete | 194 |
Látásélesség és térlátás | 195 |
Látás és magatartás | 196 |
A csecsemő és környezete | |
Anya és csecsemő egymásra hatása | 200 |
A csecsemő és anya kapcsolatának fejlődése | 206 |
A kézügyesség kibontakozása | |
Az ujjhajlítási reflextől a kézügyességig | 214 |
A főemlőskölyök kapaszkodása | 215 |
Az ujjmozgások fejlődése | 215 |
Az ujjak érzékszervvé alakulása | 217 |
Az utánnyúlás kialakulása | 218 |
A fogás dinamikája és a látás | 222 |
Az agyféltekei dominancia és a kezesség | 224 |
A felső végtag működésének állomásai | 225 |
Felegyenesedés és járás | |
A két lábon járó újszülött | 227 |
A felegyenesedéstől a járásig | 231 |
Az ülés kialakulása | 232 |
A forgás | 234 |
A felegyenesedés elágazó formái | 235 |
Az egyenes testtartás és a járás kialakulásának idegélettanáról | 237 |
A lépésritmus | 240 |
Az érzékeléstől az értelemig | |
Az értelmi fejlődés filo- és ontogenezisének problémái | 243 |
Az értelem előiskolája | 245 |
Ösztönfejlődés és tanulás | 246 |
A nyitott magatartás felső fokai | 250 |
Az értelem ontogenezisének problémái | 252 |
Megfigyelhető-e a csecsemő intelligenciája? | 257 |
Figyelem, alkalmazkodás, értelem | 261 |
A feltételes reflexek és az operáns kondicionálás | 265 |
Hangadás és beszéd | |
A beszéd forrásai | 269 |
A gagyogás | 269 |
A beszédfejlődés lépcsőfokai és a nyelvek | 272 |
A hallás | 274 |
Beszéd és értelem | 278 |
A hangadás fejlődése a beszédig | 280 |
A domináns agyfélteke működése és a beszéd | 282 |
Amikor a beszéd késik | 284 |
Az újszülött és csecsemő magatartása | |
Az érzelmi reakciók egyéni fejlődése | 289 |
Az agyfejlődés zavarai és kezelésük | |
Koraszülöttség és agykárosodás | 296 |
A terhes anya gondozása és az idegrendszeri károsodás megelőzése | 296 |
Az idegrendszeri fejlődés rendellenességei | 298 |
Vérzések a koponyában és a gerinccsatornában | 300 |
A légzészavar és oxigénhiány következménmyei az agyfejlődésre | 301 |
Az agykárosodott kisdedek és gyermekek kezelése; történeti áttekintés | 302 |
Az agyi károsodások következményeinek megelőzése | 308 |
A habilitációs kezelés | 313 |
Válogatott irodalomjegyzék | 345 |