kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
Kiadó: | Osiris Könyvkiadó |
---|---|
Kiadás helye: | Budapest |
Kiadás éve: | |
Kötés típusa: | Ragasztott papírkötés |
Oldalszám: | 430 oldal |
Sorozatcím: | Osiris könyvtár-Szociológia |
Kötetszám: | |
Nyelv: | Magyar |
Méret: | 20 cm x 13 cm |
ISBN: | 963-379-664-4 |
Bevezetés | |
Annak szükségessége, hogy objektív meghatározás útján rögzítsük a kutatás tárgyát. Az öngyilkosság objektív meghatározása. Miként tudjuk így az önkényes kizárást és a csalóka hasonlóságokat megelőzni: az állati öngyilkosságok kizárása. Miként jelölhető meg az öngyilkosság kapcsolata a viselkedés közönséges formáival. | 15 |
A különbség az egyének öngyilkossága és az öngyilkosság mint kollektív jelenség között. Az öngyilkosságok társadalmi aránya; ennek meghatározása. Ennek állandósága és sajátos volta az általános halandósághoz képest. Az öngyilkosság társadalmi aránya tehát sui generis jelenség; ez képezi a jelen tanulmány tárgyát. A munka beosztása | 21 |
Általános bibliográfia | 29 |
A társadalmon kívüli tényezők | |
Az öngyilkosság és a pszichopatologikus állapotok | |
Fő társadalmon kívüli tényezők, amelyeknek befolyása lehet az öngyilkosság társadalmi arányára: eléggé általános egyéni tendenciák, a fizikai környezet állapotai | 33 |
Az az elmélet, amely szerint az öngyilkosság az őrültség egyik következménye. Bizonyításának két módja: 1. az öngyilkosság sui generis monománia; 2. az öngyilkosság az őrültség egyik szindrómája, amely másutt nem található meg | 34 |
Az öngyilkosság monománia? A monomániák létét ma már tagadják. Klinikai és pszichológiai érvek e hipotézissel szemben | 35 |
Az öngyilkosság az őrültség egy sajátos szakasza? Az elmebetegségből fakadó öngyilkosságok felosztása négy típusra. Olyan normalitással együtt járó öngyilkosságok, amelyek nem illeszthetők be e keretbe. | 39 |
De az öngyilkosság, ha nem is őrültség terméke, szorosan összefüggne a neuraszténiával? Azok az okok, amelyek hihetővé teszik, hogy a neuraszténiás az öngyilkosok legáltalánosabb pszichológiai típusa. Meg kell határozni ennek az egyéni tényezőnek a hatását az öngyilkossági arányra. E meghatározás módszere: kérdés, hogy az arány ugyanúgy változik-e, mint az őrültség aránya. A kapcsolat teljes hiánya e két jelenség változásában, a nemet, a kultuszokat, a kort, az országot, a civilizáció fokát tekintetbe véve. A kapcsolat hiányának magyarázata: a neuraszténia következményeinek meghatározatlansága | 46 |
Közvetlenebb-e a kapcsolat az alkoholizmus arányával? Az ittasság miatti vétségek, az alkoholizmusból következő elmebetegségek és a tömény szesz fogyasztása területi megoszlásának összehasnlítása. Az összehasonlítás negatív eredménye | 58 |
Az öngyilkosság és a normális pszichológiai állapotok. A faj. Az átöröklés | |
A faj meghatározásának szükségessége. Nem határozható meg örökletes típusként; de így a szó értelme bizonytalan lesz. Ezért a legnagyobb fokú óvatosság ajánlatos. | 66 |
A Morselli által megkülönböztetett három nagy faj. Az öngyilkosságra való hajlam nagy eltérései a szlávoknál, a kelto-románoknál és a germán népeknél. Egyedül a németeknek van általánosan erős hajlama, de ezt elvesztik Németországon kívül. Az öngyilkosság és a testmagasság közötti állítólagos összefüggés: véletlen egybeesés eredménye | 70 |
A faj csak akkor lehet az öngyilkosság tényezője, ha lényegileg örökletes; az örökletesség mellett szóló bizonyítékok elégtelensége: 1. az öröklött tényezőknek betudható esetek viszonylagos gyakorisága ismeretlen; 2. egy másik magyarázat lehetősége; az őrültség és az utánzás befolyása. A sajátos öröklődés elleni érvek: 1. az öngyilkosság miért öröklődik kevésbé a nőknél? 2. az a mód, ahogy az öngyilkosság a kor függvényében alakul, összeegyeztethetetlen ezzel a hipotézissel | 79 |
Az öngyilkosság és a kozmikus tényezők | |
Az éghajlatnak nincs befolyása | 93 |
A hőmérséklet. Az öngyilkosság évszakonkénti változása; ennek általánossága. Miképp magyarázza ezt az olasz iskola a hőmérséklettel | 94 |
Az ezen elmélet alapját képező kétséges öngyilkosság-fogalom. A tények vizsgálata: az abnormális hőség vagy hideg hatása nem bizonyít semmit; hiányzik a kapcsolat az öngyilkosság aránya és a hőmérséklet évszakonkénti vagy havi alakulása között; az öngyilkosság ritka számos meleg országban. Az a hipotézis, amely szerint az első melegek ártalmasok, összeegyeztethetetlen 1. az emelkedő vagy csökkenő öngyilkossági görbe folytonosságával; 2. azzal a ténnyel, hogy az első fagyok, amelyek hatása ugyanez kellene legyen, ártalmatlanok | 97 |
Az okok természete, amelyektől a változások függnek. Tökéletes párhuzamosság az öngyilkosság havi változása és a nap hosszának változása között; ezt erősíti, hogy az öngyilkosságokra többnyire nappal kerül sor. A párhuzamosság oka: nappal a társadalmi élet élénk aktivitású. Ezt a magyarázatot megerősíti, hogy az öngyilkosság maximuma azokon a napokon és azokban az órákban van, amikor a társadalmi tevékenység a csúcspontján van. Hogyan magyarázza a társadalmi élet az öngyilkosság évszakonkénti változását; különböző megerősítő bizonyítékok. Az öngyilkosság havi változása tehát társadalmi okoktól függ | 105 |
Az utánzás | |
Az utánzás az individuális pszichológia jelensége. Az öngyilkosságok társadalmi arányára gyakorolt esetleges hatásának jelentősége | 114 |
A különbség az utánzás és néhány, vele összetévesztett jelenség között. Az utánzás meghatározása | 115 |
Számos olyan eset, amikor az öngyilkosság ragályosan terjed az egyik egyénről a másikra; a különbség a járvány és a ragály között. Az utánzás által az öngyilkosság arányára gyakorolt esetleges hatás kérdése ezzel még nem oldódott meg | 123 |
Ezt a hatást az öngyilkosságok földrajzi eloszlásán keresztül kell tanulmányozni. Azok a kritériumok, amelyekről felismerhető lehet. E módszer alkalmazása a francia öngyilkosságokról járások szerint készített térképre, Seine-et-Marne megye községeiről készített térképre, Európa térképére általában. Az utánzásnak nincs látható nyoma a földrajzi eloszlásban. Elvégezhető kísérlet: nő-e az öngyilkosság az újságolvasók számától függően? Érvek az ellenkező álláspont mellett | 126 |
Annak oka, hogy az utánzásnak nincs felismerhető hatása az öngyilkosságok arányára: nem önálló tényező, csak más tényezők hatását erősíti. Az elemzésből adódó gyakorlati következtetés: nincs ok a bűnügyi tudósítások betiltására. Elméleti következtetés: az utánzásnak nincs olyan társadalmi hatékonysága, amilyet neki tulajdonítanak. | 138 |
Társadalmi okok és társadalmi típusok | |
Meghatározásuk módszere | |
Hasznos lenne az öngyilkossági típusokat morfológiailag osztályozni, onnan haladni az okaikhoz; eme osztályozás lehetetlensége. Az egyetlen követhető módszer az öngyilkosságok okaik szerinti osztályozása. Miért alkalmasabb ez minden másnál az öngyilkosság szociológiai tanulmányozására | 145 |
Hogyan lehet eljutni az okokhoz? A statisztika által adott felvilágosítások az öngyilkosságok feltételezett okairól: 1. gyanúsak; 2. nem mutatják meg a valódi okokat. Az egyetlen valóban hatékony módszer annak keresése, hogyan változik az öngyilkosságok aránya a különböző társadalmi kísérőjelenségek szerint | 149 |
Az egoista öngyilkosság | |
Az öngyilkosság és a vallások. A protestantizmusnak tulajdonítható általános súlyosbodás; a katolikusok és főleg a zsidók védettsége | 154 |
A katolikusok immuntása nem a protestáns államokon belüli kisebbségi helyzetükből ered, hanem kisebb fokú vallási individualizmusukból, ebből következően a katolikus egyház erősebb integráltságából. Hogyan alkalmazható ez a magyarázat a zsidókra | 159 |
A magyarázat igazolása: 1. Anglia más protestáns államokhoz képest mutatkozó immunitása, amely az anglikán egyház erősebb integrációjával függ össze; 2. a vallási individualizmus ugyanúgy változik, mint a tudásvágy; márpedig a) a tudásvágy erősebb a protestánsoknál, mint a katolikusoknál, b) a tudásvágy minden esetben az öngyilkossághoz hasonlóan változik, amikor a vallási individualizmus haladásának felel meg. A zsidó kivétel miképp erősíti a szabályt | 164 |
Következtetések e fejezetből: 1. a bajra, amelynek az öngyilkosságok haladása a tünete, a tudomány orvosság, de nem oka annak; a vallási társadalom azért óv meg az öngyilkosságtól, mert erősen integrált társadalom | 174 |
Az egoista öngyilkosság (folytatás) | |
A házasok általános immunitása Bertillon számítása szerint. Annak a módszernek a hiányosságai, amelyet követni kényszerült. Annak szükségessége, hogy teljesebben elválasszuk a kor hatását a családi állapotétól. Azok a táblák, ahol ez megtörtént. Az ebből levonható törvények | 177 |
E törvények magyarázata. A házasok megóvási együtthatója nem a házassági kiválasztásból következik. Bizonyítékok: 1. a priori érvek; 2. ténybeli érvek, amelyek a) az együttható kortól függő változásából; b) a különböző nemű házastársak eltérő immunitásából következnek. Ez az immunitás a házasságnak vagy a családnak tulajdonítható-e? Az első hipotézis elleni érvek: 1. ellentét a házasságkötések számának stagnálása és az öngyilkosság növekedése között; 2. a gyermektelen házas férfiak gyenge immunitása; 3. fokozódás a gyermektelen házas nőknél | 188 |
Vajon a gyermektelen házas férfiak gyenge immunitása a házassági kiválasztásnak köszönhető? Bizonyíték az ellenkezőjére, amely a gyermektelen házas nőknél levő fokozódásból következik. Miként magyarázható az együttható részleges állandósága a gyermektelen özvegyenkén anélkül, hogy a házassági kiválasztáshoz fordulnánk. Az özvegység általános elmélete | 198 |
Az előző eredmények összefoglaló táblázata. A házas férfiaknál az immunitás csaknem teljesen, a házas nőknél pedig teljesen a családnak tulajdonítható. Nő a család sűrűségével, azaz integráltsága fokával | 208 |
Az öngyilkosság és a politikai és nemzeti válságok. Az ilyenkor végbemenő visszaesés reális és általános. Annak tulajdonítható, hogy e válságokban a csoport erősebb integrációra tesz szert | 215 |
A fejezet általános végkövetkeztetése. Közvetlen kapcsolat az öngyilkosság és bármely társadalmi csoport integrációja között. E kapcsolat oka; miért és milyen feltételek mellett szükséges a társadalom az egyén számára. Amikor hiányzik, hogyan fejlődik ki az öngyilkosság. Az e magyarázatot megerősítő bizonyítékok. Az egoista öngyilkosság alkata | 222 |
Az altruista öngyilkosság | |
Az öngyilkosság az alacsonyabb rendű társadalmakban: azok a jellemvonások, amelyek az egoista öngyilkosságtól megkülönböztetik. A kötelező altruista öngyilkosság alkata. E típus más formái | 232 |
Az öngyilkosság az európai hadseregekben; a katonai szolgálatból következő fokozódás általánossága. Független a nőtlenségtől; az alkoholizmustól. Nem a szolgálat iránti undorból következik. Bizonyítékok: 1. együtt nő a szolgálat időtartamával; erősebb az önkéntesenkél és a továbbszolgálóknál; 3. a tiszteknél és az altiszteknél, mint az egyszerű katonáknál. A katonai szellemnek és a vele járó altruizmusnak tulajdonítható. Megerősítő bizonyítékok: 1. annál erősebb. minél kisebb a nép hajlandósága az egoista öngyilkosságra; 2. a maximumát az elit csapatokban éri el; 3. abban a mértékben csökken, ahogy az egoista öngyilkosság fejlődik | 245 |
Miként igazolják a nyert eredmények a követett módszert | 258 |
Az anómiás öngyilkosság | |
Az öngyilkosság nő a gazdasági válságok esetében. Ez a növekedés megmarad a fellendülési válságokban: Poroszország és Olaszország példája. A világkiállítások. Az öngyilkosság és a gazdagság | 260 |
E kapcsolat magyarázata. Az ember csak úgy élhet, ha szükségletei összhangban vannak eszközeivel; ebből következik ez utóbbiak (sic!) korlátozása. A társadalom korlátozza őket; miként működik ez a korlátozó befolyás normális esetben. Miként akadályozzák meg ezt a válságok; ebből következik a szabályozatlanság, anómia, öngyilkosság. Igazolás az öngyilkosság és a gazdagság közti viszonyból | 267 |
Az anómia pillanatnyilag krónikus állapotban van a gazdasági világban. Az ebből eredő öngyilkosságok. Az anomikus öngyilkosság alkata | 276 |
A házastársi anómiából következő öngyilkosságok. Az özvegység. A válás. A válások és az öngyilkosságok párhuzamossága. Ez a házasság alkatának tulajdonítható, amely ellentétesen hat a férjekre és a feleségekre; bizonyítékok e mellett. Miben áll a házasság alkata. A házassági fegyelemnek a válásból következő meggyengülése súlyosbítja a férfiak öngyilkossági hajlamát, csökkenti a nőkét. Ennek az ellentétnek az oka. A magyarázatot megerősítő bizonyítékok. Az e fejezetből következő házasságfogalom | 282 |
A különböző öngyilkossági típusok egyéni formái | |
Az előző etiológiai osztályozás morfológiai osztályozással való kiegészítésének hasznossága és lehetősége | 303 |
Azok az alapvető formák, amelyeket a három öngyilkosságot előidéző áramlat az egyénekbe megtestesülve ölt. A vegyes formák, amelyek ezeknek az alapvető formáknak a kombinálódásából erednek. | 304 |
Be kell-e vonni ebbe az osztályozásba a halál választott eszközét? Ez a választás társadalmi okoktól függ. Ezek az okok függetlenek azoktól, amelyek az öngyilkosságot meghatározzák. Nem tartoznak tehát a jelen kutatásra | 317 |
A különböző öngyilkosságtípusok összefoglaló áttekintése | 321 |
Az öngyilkosság mint társadalmi jelenség általában | |
A társadalmi elem az öngyilkosságban | |
Az előzőekből származó eredmények. Az öngyilkossági arány és a kozmikus vagy biológiai jelenségek közti kapcsolat hiánya. Meghatározott kapcsolat a társadalmi tényekkel. A társadalmi arány tehát a társadalom kollektív hajlamának felel meg | 325 |
Máshogy nem magyarázható ennek az aránynak az állandósága és egyedisége. Quételet erről számot adó elmélete: az átlagember. Cáfolat: a statisztikai adatok még akkor is szabályosak, amikor nem az átlagnak felelnek meg. Fel kell tételezni egy kollektív erőt vagy kollektív erők egy csoportját, amelynek az erősségét az öngyilkosság társadalmi aránya fejezi ki | 328 |
Mit kell érteni kollektív erőn: ez külső és az egyénhez képest magasabb rendű valóság. Az e felfogással szemben tett ellenvetések bemutatása és vizsgálata: 1. Az az ellenvetés, amely szerint egy társadalmi tény csak egyének közötti hagyományok útján adódhat át. Válasz: az öngyilkossági arány így nem adódhat át. 2. Ellenvetés, amely szerint csak az egyén az igazán reális a társadalomban. Válasz: a) miként válnak az egyénhez képest külső anyagi dolgok társadalmi ténnyé, s e minőségükben miként játszanak sui generis szerepet; b) azok a társadalmi tények, amelyek ebben a formában nem objektiválódnak, túlterjednek minden egyes egyéni tudaton. Szubsztrátumuk a társadalomban egyesült egyének tudata által képzett aggregátum. Ebben a felfogásban nincs semmi ontológiai. | 335 |
Ezeknek a gondolatoknak az öngyilkosságra való alkalmazása | 351 |
Az öngyilkosság kapcsolata a többi társadalmi jelenséggel | |
Milyen módszerrel kell meghatározni, hogy az öngyilkosság a morális vagy immorális tények közé osztályozandó-e? | 357 |
A különböző társadalmakban az öngyilkossággal kapcsolatban használatban volt jogi vagy morális rendelkezések történeti bemutatása. Elítélésének folyamatos növekedése, a dekadencia korszakait kivéve. Ennek az elítélésnek az oka; ma jobban, mint bármikor, a modern társadalmak normális alkatában gyökerezik | 358 |
Az öngyilkosság kapcsolata az erkölcstelenség más formáival. Az öngyilkosság és a tulajdon elleni vétségek; hiányzik a kapcsolat. Az öngyilkosság és az emberölés; az az elmélet, amely szerint mindkettőben ugyanaz a szervi-pszichikai állapot lelhető fel, de ellentétes társadalmi feltételektől függenek | 371 |
Az állítás első felének vizsgálata. A nem, a kor, a hőmérséklet nem ugyanazon a módon hat a két jelenségre | 375 |
A második rész vizsgálata. Azok az esetek, ahol az ellentétesség nem igazolódik. Azok a számosabb esetek, ahol igazolódik. E látszólagos ellentmondások magyarázata: különböző típusú öngyilkosságok léteznek, amelyek némelyike kizárja az emberölést, míg mások ugyanazoktól a társadalmi feltételektől függenek. E típusok természete; miért gyakoribbak ma az előbbiek, mint a utóbbiak. Miként világítják meg a fentiek az egoizmus és az altruizmus történeti viszonyának kérdését. | 380 |
Gyakorlati következtetések | |
A gyakorlati probléma megoldása különbözik attól függően, hogy az öngyilkosság mai állapota normális vagy abnormális jellegű-e. Miként merül fel a kérdés az öngyilkosság immorális természete ellenére. Miért hihető, hogy a mérsékelt arányú öngyilkosságban nincs semmi morbid. Miért gondolható, hogy az európai népeknél a jelenlegi arány egy patologikus állapot jele | 397 |
A rossz elűzésére javasolt eszközök: 1. Represszív rendszabályok. Melyek azok, amelyek lehetségesek. Miért csak korlátozott hatékonyságuk lehet ezeknek. 2. A nevelés. Nem alakíthatja át a társadalom morális állapotát, mert annak tükröződése. Annak szükségessége, hogy az öngyilkosságot előidéző áramlatok okaira kell hatni; mindenesetre figyelmen kívül leht hagyni az altruista áramlatot, amelynek az állapota nem abnormális. Az orvosság az egoista öngyilkossá ellen: összetartóbbá kell tenni a csoportokat, amelyek körülveszik az egyént. Melyek a legalkalmasabbak erre a szerepre? Ez nem lehet a politikai társadalom, amely túl messze van az egyéntől - sem a vallási társadalom, amely úgy szocializálja, hogy megfosztja a szabad gondolkodástól - sem a család, amely a házaspárra redukálódik. A házasok öngyilkossága ugyanúgy nő, mint a házasságon kívülieké | 408 |
A hivatási csoportról. Miért csak ez képes betölteni ezt a funkciót. Milyenné kellene válnia ehhez. Miként hozhat létre morális közeget. - Miként képes megakadályozni az anomikus öngyilkosságokat is. - A házastársi anómia esetei. A probléma ellentmondásos helyzete: a nemek ellentéte. Eszközök az orvoslásra | 416 |
Következtetés. Az öngyilkosság jelen állapota morális nyomorúság jele. Hogyan kell érteni a társadalom morális bántalmát. A javasolt reformokat történeti fejlődésünk egésze megköveteli. Az állam és az egyén közötti összes köztes társadalmi csoport eltűnése; ezek újraalkotásának szükségessége. A hivatásbeli decentralizáció szemben a területi decentralizációval; miért ez a társadalmi szervezet szükségszerű alapja. Az öngyilkosság kérdésének fontossága; összefüggése a mai kor legnagyobb gyakorlati problémáival | 425 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.